Senaste nytt

Villrådig satsa på fortsatt EBG eller ej

ulagun

Medlem
Diskuterar med fru Ulagun om det är värt att ta en "milagerun" eller ej för att behålla hennes EBG. eller ej,
Vi är båda pensionärer, reser förhållandevis mycket och uteslutande Star A någon långresa per år i premiumeconomy/uppgradering business . Mest semesterdestinationer vinterhalvåret då oftast i economy. Har själv EBG for life, hustruns EBG går ut sista november och det kommer fattas 5-6000 poäng för att behålla EBG.
Vår fråga är om det är värt ta en icke planerad tur någonstans för att få ihop dessa 5-6000 poäng.
Och i så fall var och med vilket Star A bolag?
Enda fördelen med EBG för hennes del som vi kommit fram till är hög preboarding status med SAS. samt att kunna ta med statuslösa vänner vi brukar resa med i lounger. F.ö har vi ju båda övriga förmåner genom mitt EBG.
Bokat fram till deadline i november är Milano några dagar i övermorgon. AMEX 241 Washington juni . Grekland ATH, i sept. Algarve oktober. ABu Dhabi början november, Hamnar därmed på nästan 40.000 poäng
Har vi missat något? Är som sagt villrådiga.

Hur ofta åker ni med andra? Har ni redan alla andra "Fast Track" till EBG koppla till Fru Ulagun som AMEX och Mastercard?

Och i så fall var och med vilket Star A bolag?
Jag skulle tro att det blir mest pang för pengarna att isåfall flyga med SAS

Bokat fram till deadline i november är Milano några dagar i övermorgon. AMEX 241 Washington juni . Grekland ATH, i sept. Algarve oktober. ABu Dhabi början november, Hamnar därmed på nästan 40.000 poäng
För säkerhets skull tänkte jag också påminna om att resa med Amex 2-4-1 inte ger poäng (om nu den resan står med för den sakens skull)

En helg i New York i slutet av augusti, bokad i nuvarande Friends&Family-kampanj med SAS, kanske?

Om hon själv skramlar ihop 40 000 poäng, och hennes intjäningsår går ut i november (eller pratar du om grace periodens slut där?) - då känns det givet att hon redan idag ansöker om ett SAS Eurobonus Mastercard Premium.
Kortet kostar 1495:- per år men för varje månad där du har minst en transaktion, får du nästkommande månad 1000 statusgrundande poäng (du kan inte boka resor för dessa, hjälper endast status). Skaffa kortet redan idag, hon kommer hinna få det innan slutet av maj, använd det minst en gång och de första 1000 statuspoängen kommer redan 1-10 juni.

Billigt sätt att få in 12 000 statusgrundande poäng per år!

Tack för alla svar. Detta med Mastercard Premium för henne verkar vara vettigt. Går det att få med Priority pass så vore det optimalt.?

Nedanstående inlägg är nog bland de roligaste jag läst på BC :D
Men om/när( har inte bestämt vilket ännu) hon överlever mig misstänker jag att det blir mest bussresor till Holland för att kika på tulpaner

Hur långt har hustrun kvar till EBG for life? Kan ju vara bra att ha själv ifall t ex du är äldre och hon lever längre.
BC, där vi planerar frugans eurobonsstatus ifall att man dör.

SAS Eurobonus Mastercard Premium kommer inte med något Priority Pass alls.

Däremot kommer det med något som SAS och SEB Kort (som ger ut själva kortet) kallar "Fly Premium", där du kan få boka en eller flera bonusresor, dvs resor som du betalar med poäng, och få flyga i SAS Plus men bara betalar poängpriset för en biljett i SAS Go. Det här gäller bara på SAS egna flygningar (SAS metall) och hur många gånger du får boka poängbiljetter i Go och ändå flyga Plus bestäms av hur många Eurobonuspoäng du totalt drar in på ett år, se tabellen här:
https://saseurobonusmastercard.se/korten/mastercard-premium/
Här räknas alla Eurobonuspoäng med, baspoäng såväl som extrapoäng. De enda poängen som inte räknas med, är de som kallas "statuspoäng" det vill sägade som hon får varje månad för att öka sin status.

Just nu får hon dessutom 10 000 extrapoäng när hon skaffar kortet och gör tre köp med det inom 30 dagar, oavsett belopp. Dessutom får hon 15 SAS Eurobonusextrapoäng för varje 100kr som hon spenderar på kortet. Med vanliga inköp en månad på 1-5000kr blir det ändå en liten poängsumma varje månad som under året långsamt tickar på och kanske blir en resa i sig självt.

Lägger hon dessutom till ett extrakort, kallat "PointEarner" till dig, och du gör tre köp på det kortet inom 30 dagar, igen oavsett beloppets storlek, får hon ytterligare 2000 Eurobonus extrapoäng som belöning för detta. PointEarnerkortet kostar 95kr per år utöver den ordinarie kortavgiften och inköpen per kort specificeras separat. Hon kan alltså låta dig ha ett eget kort för dina inköp och alla poängen samlas och för över till hennes Eurobonuskonto en gång i månaden. Läs mer om PointEarnerkortet här:
https://saseurobonusmastercard.se/korten/pointearner/

Last edited:
Toppen