Senaste nytt

Vilket program ska jag posta till? EuroBonus eller Miles & Smiles?

Impendill

Medlem
Jag är Diamond hos SK och silver hos TK och reser SAS Plus Saver GOT-CPH-LPA, LPA-CPH-GOT nu över påsken 15/4 - 22/4. (Vi är 5 i sällskapet, alla åker plus men är statuslösa förutom jag).

Min kvalificeringsperiod hos EuroBonus är 1 Maj 2016 - 30 Apr 2017.
Jag har 95.000 statuspoäng och kommer att behålla Diamond nästa period också, för visst nollas väl alla mina statuspoäng 1 Maj 2017 och poängen jag tjänar nu får jag väl inte ta med mig över till den nya perioden?

Jag har faktiskt aldrig rest med SAS och haft mitt Diamond inlagt så därför undrar jag om det finns någon annan fördel med att ange det förutom att jag samlar poängen till EuroBonus?

Däremot saknar jag lite poäng hos Turkish för att uppnå en longhaul award och postar gärna dit.

Finns det några nackdelar med mitt tänk här eller vad säger experterna?

Eurobonus ger 2x(750+1500)=4500
Miles&Smiles ger 2x(750+1,5x2364)=8592
EBpoäng har du så det räcker o blir över... ;)
Kreditera till M&S om du har nytta av poängen där.

Fördelen med EBD är väl gratis dryck och eventuellt lite recognition normalt sätt men reser ni redan i plus så är det ju ingen annan fördel.
Känner du att du har nytta av poängen hos Turkish är det väl bra att kreditera dit för dig, de andra kan ju köra eurobonus. @Jonas C har säkert koll på detta.

Utan EBD i din bokning är det dock risk att ni inte kommer in i loungen då man ska ha eurobonus inlagt för detta.

Fördelen med EBD är väl gratis dryck och eventuellt lite recognition normalt sätt men reser ni redan i plus så är det ju ingen annan fördel.
Känner du att du har nytta av poängen hos Turkish är det väl bra att kreditera dit för dig, de andra kan ju köra eurobonus. @Jonas C har säkert koll på detta.

Utan EBD i din bokning är det dock risk att ni inte kommer in i loungen då man ska ha eurobonus inlagt för detta.

Men i Plus ingår väl lounge?
Eller måste jag ha mitt Eurobonus registrerat ?

Last edited:
Men vi hade väl ändå inte kommit in i guldloungen alla 5 eftersom att jag är den enda med status ?

Övriga är min fru, hennes bror, mamma och man.

Ja, du kommer in i loungen med plus, dock inte guldloungen.

Frågade senaste gången jag var på Arlanda om detta, då jag ville kreditera till annat program. Så länge det är automatisk gate funkar det knep de lärde mig (vet ej om GOT har automatisk gate). First swipear du ditt guldkort, sedan scannar du boardingkortet. Det ger access till guldlounge utan att man behöver ha guld inlagt på bokningen! Voila.

Frågade senaste gången jag var på Arlanda om detta, då jag ville kreditera till annat program. Så länge det är automatisk gate funkar det knep de lärde mig (vet ej om GOT har automatisk gate). First swipear du ditt guldkort, sedan scannar du boardingkortet. Det ger access till guldlounge utan att man behöver ha guld inlagt på bokningen! Voila.
Lägger inte det in kortet i bokningen?

Beroende på vilken bonusresa du är ute efter att boka så kan det eventuellt finnas en poäng att lägga poängen på Turkish. Star Alliance award är dock krångliga att boka.

Ja, du kommer in i loungen med plus, dock inte guldloungen.
Jo det gör du, glömde den detaljen med plus. Ni kommer in i Business loungen. Eventuellt kanske ni kan få komma in i guld loungen om du snackar lite med personalen och visar att du är Diamond. Can't blame a guy for asking, i värsta fall får du ett nej och ni får ta den andra loungen.

Toppen