Senaste nytt

Vilket kreditkort är bäst för "medel-Svensson"?

När jag har berättat om mina resor i förstaklass/businessclass för bekanta har de börjat fråga mig om tips om vilket kreditkort de bör välja. De är medelålders människor som bor i villa i förorten, har två bilar, har två barn i åldern 5-10 år, åker på två semestrar per år (Thailand/Kanarieöarna/Grekland, etc) och kanske tar en eller ett par weekendresor per år. Jag har med en gång förklarat för dem att kreditkort hos flygbolag inte är optimalt för dem, de kommer aldrig hitta 4 bonusplatser i premiumkabin. Vad bör jag rekommendera dem istället? Är inte kreditkort som ges ut av t ex bensinbolag eller mataffärer mer förmånliga för en familj som stämmer in på den profilen?

Remember More? 1% cashback rakt av, cashback i pengar (man begär avdrag på fakturan).

Kortet har tydligt fokus på "subprime"-kunder dock, dvs folk ska förköpa sig och lockas till dyra avbetalningslösningar.

Everydaycard är en liknande produkt.

Annars slår jag ofta ett slag för Sj prio Mastercard, om medelsvensson då och då åker tåg, med hjälp sv kortet kan man relativt enkelt tjäna ihop en ToR i första klass Stockholm-Köpenhamn för alla fyra, och svart priokort för kortinnehavaren.

Om man hyr bil någon gång om året eller mer utomlands så kan Santander Mitt Kort (eventuellt Mitt Kort +) med sin fria självriskeliminering på upp till 10-15 000 (beroende på vilket kort) vara ett alternativ.

Annars så skulle jag nog föreslå SJ Prio Mastercard, likt redan föreslaget, med tanke på att poängen är hyfsat lätta att använda.

Om man vågar tala om LCCs är på forumet, så är nog bank Norwegian kortet inte ett dåligt val, men inte heller ett bra val.
Med tanke på vilka typer av människor du verkar tala om så skulle jag nog våga säga att det kanske är helt rätt för dem.

Preem och Shell Mastercard ger båda 1% kontant återbäring och har ingen årsavgift. Har inte haft något av dem så vet inte om det ena eller andra är bättre på något sätt. Inte så spännande val men 1% kontant är nog betydligt bättre än värdet många skulle lyckas få ut av de möjliga Eurobonus-poängen.

Varför kommer de inte hitta 4 platser i premiumkabin? På Star Alliance är det möjligt med EB-poäng om man har lite framförhållning och flexibilitet, jag har lyckats på SAS över Atlanten också. Dock är det ju bra om du inte inviger fler konkurrenter till awardplatsetna.

De är medelålders människor som bor i villa i förorten, har två bilar, har två barn i åldern 5-10 år, åker på två semestrar per år (Thailand/Kanarieöarna/Grekland, etc) och kanske tar en eller ett par weekendresor per år.

Jag passar ganska bra in på den beskrivningen. För ett par år sedan räknade jag på det och för ett år sedan bloggade jag lite om det på http://www.teorier.com/2015/11/15/bonusinlägg/.

Toppen