Senaste nytt

Vilket (kredit)kort har lägst avgifter för uttag av kontanter i USA + Kanada?

Maja

Medlem
Inser att vi måste komplettera med ett kort som vi kan ta ut kontanter med när vi är i USA och Kanada i sommar.

Hade Coops kort tidigare, men har sagt upp det. Är det Mitt kort från Santander bank? Fungerar det på samma sätt som Coops att om man hade satt in pengar i förväg på kontot så kunde man ta ut kontanter i bankomat utomlands utan någon ränta och uttagsavgift (förutom den lokala för bankomaten på plats)?

Om man inte tar ut alla pengar, kan man då föra över dem från Santander till sitt bankkonto?

Jag har kört santander. Har inte betalat i förväg (deras kundtjänst säger att det inte är ok - men vad jag vet så fungerar det också). Har istället kollat dagen efter när det dök upp på deras site och betalat direkt. Det har aldrig hunnit komma någon ränta.

Som mha321 skriver ovan vill de gärna att man inte sätter in "egna" pengar i förväg. Detta är dock fullt möjligt ändå, och jag använder det ofta när jag vill göra stora köp över min totala kreditgräns. Det som kan hända är att de skickar tillbaka överflödiga pengar till ditt bankkonto om du konstant ligger på plus, men detta har aldrig varit ett problem för mig.

Tack @mha321 och @manske för input.

Funderar på om jag har pengar innestående på kortet och sedan avslutar det, men då får de väl göra en överföring till mitt bankkonto.

Hur är deras valutakurs i jmf med t.ex. Amex Elite-kortet? Någon som vet hur de står sig? Vet att Santander säger att de inte har något valutapåslag, men när jag har jämfört andra kort som Coops kort som inte heller ska ha det med då Skandiabanken som tydligt skriver ut att de har påslag på om det nu var 1,75% eller något sånt så var kurserna väldigt likvärdiga hela tiden ändå...

Något annat man bör tänka på kring Santander?

Tack @mha321 och @manske för input.

Funderar på om jag har pengar innestående på kortet och sedan avslutar det, men då får de väl göra en överföring till mitt bankkonto.

Hur är deras valutakurs i jmf med t.ex. Amex Elite-kortet? Någon som vet hur de står sig? Vet att Santander säger att de inte har något valutapåslag, men när jag har jämfört andra kort som Coops kort som inte heller ska ha det med då Skandiabanken som tydligt skriver ut att de har påslag på om det nu var 1,75% eller något sånt så var kurserna väldigt likvärdiga hela tiden ändå...

Något annat man bör tänka på kring Santander?

Om du har innestående pengar kommer du få tillbaka dessa om kontot avslutas. Eventuellt kan du bara be kundtjänst att betala ut dem utan att behöva avsluta kontot.

Jag använder Santander till alla köp som inte är i SEK. Santander har som bekant 0% påslag och kursen som används är MasterCards (Currency Converter | Foreign Exchange Rates Calculator | Mastercard) vilken är den bästa kurs du kan hitta.

Det enda man kan behöva tänka på är väl att ränta debiteras från första dagen om man gör ett kontantuttag, men då kan man bara som nämnt ovan antingen föra över pengar i förväg eller föra över direkt efter uttaget. Tar du t.ex. ut 10000kr och har en årsränta på t.ex. 16% kommer du att betala (10000*0,16)/365 = 4,38kr per dag i ränta för det uttaget till pengar sätts in. Gör du ett vanligt köp med kortet räcker det självklart att bara betala hela fakturan för att inte bli debiterad ränta.

Antar dock att de har en lägre gräns på räntan för att den ens ska debiteras kunden, jag har varit 1-2 dagar "sen" med betalning efter uttag ibland, och jag har aldrig blivit debiterad någon ränta.

Kör på Santander! :)

EDIT: Tänk på att alltid välja att bli debiterad i den lokala valutan. Ibland kan bankomater/kortterminaler själva göra en valutakonvertering och fråga dig om du vill bli debiterad i SEK. Detta är, 100%, alltid en förlustaffär för dig.

Mitt kort+ är ett MasterCard fullt med förmåner + mycket mer - Santander Consumer Bank
Inga avi- eller valutaväxlingsavgifter. Uttagsavgift 3 % eller lägst 35 kronor. Kontantuttag debiteras ränta från dag ett. Årsränta f n 14,95 % och effektiv ränta 17,55 %.​

Tillkommer inte uttagsavgift eller tolkar jag fel?

Du kollar på Mitt kort +, det är det vanliga jag talar om: Mitt kort – Betal- och kreditkort utan avgifter - Santander Consumer Bank
  • Ingen årsavgift eller uttagsavgift
  • Handla räntefritt i upp till 60 dagar
  • Inget valutaväxlingspåslag vid köp eller uttag utomlands

Mitt kort+ är ett MasterCard fullt med förmåner + mycket mer - Santander Consumer Bank
Inga avi- eller valutaväxlingsavgifter. Uttagsavgift 3 % eller lägst 35 kronor. Kontantuttag debiteras ränta från dag ett. Årsränta f n 14,95 % och effektiv ränta 17,55 %.​

Tillkommer inte uttagsavgift eller tolkar jag fel?
Santander har Mitt kor och Mitt kort+. På Mitt kort tar de inga avgifter.

Santander skrev:
Ingen årsavgift eller uttagsavgift
Handla räntefritt i upp till 60 dagar
Inget valutaväxlingspåslag vid köp eller uttag utomlands
Mitt kort – Betal- och kreditkort utan avgifter - Santander Consumer Bank

Tackar! Får ta och beställa ett sådant också så jag har ett kort där jag kan plocka ut kontanter utan allt för stora omkostnader.

Edit: Har beställt ett "Mitt kort" och får till svar i min ansökan att jag har beställt ett MasterCard. Allt ok då eller har jag fått fel kort? Står inget om årsavgift etc.

Last edited:
Toppen