När? och Hur länge?
tror jag är frågor även nestorn måste ha besvarade för att kunna föreslå något vettigt

Enormt säsongsberoende region som säkert är billig utanför juli-september.
Egna reflektioner: Jag älskar alpsjöar och har badat/paddlat i Maggiore, Lugano, Como och Garda. Som naturupplevelse betraktat är alla sjöar i regionen finast i sina norra delar. Jag tycker själv att Locarno (visserligen i Schweiz) är en riktig pärla, fin stad och med fantastiska Valle Maggia i närheten. Pool helt överflödigt i regionen som jag ser det, då badvattnet i sjöarna oftast är av skyhög kvalitet (ibland dricksvattenstandard). Har inget konkret hotelltips men skulle hellre satsa på ett med egen strand än med pool givet hur fint vattnet är där.
Vi har alltid haft bil när vi rest runt där, men kan inte säga det är någon njutning att köra runt t.ex. Maggiore en helg i juli, man är inte ensam på vägen direkt. Det finns mig veterligen båttrafik på alla de större sjöarna i regionen (provat åka nyligen på Lugano, Morcote var oerhört vackert) och detta ser jag som det ultimata sättet att ta sig runt på. Como har till och med ett system med bilfärjor i sin triangel mitt i sjön.
Como har högst prisläge, mycket vacker men lite för mycket hype för min smak. Garda andra änden av skalan. Maggiore kanske bäst kompromiss, älskar som sagt norra delen.