budgetresen%C3%A4r
New member
Vilken bank har lägst lokal uttagsavgift i Thailand? En del banker verkar ta 220 Baht, finns det billigare?
Brandten skrev:Vill börja med att poängtera att jag inte menar något personligt till Budgetresenär då jag läst flera liknande frågor från andra och att jag tidigare själv också hade samma funderingar när jag reste till Mexiko. Då var ju Coop kortet givet. Jag ville bara passa på att kommentera lite allmänt kring frågeställningen.Varför kan man lägga tiotusentals kronor på flyg (kanske hundra tusen i business) och lika mycket på ett all inclusive hotell för att sedan jaga tiokronor på uttag som man gör hur ofta på en 2-3 veckors period?Klicka för att utvidga...
Flyget kostade 3300 SEK och hotellet 230 SEK/natten.Brandten skrev:Varför kan man lägga tiotusentals kronor på flyg (kanske hundra tusen i business) och lika mycket på ett all inclusive hotell för att sedan jaga tiokronor på uttag som man gör hur ofta på en 2-3 veckors period?Klicka för att utvidga...
Om man kan lägga 100 000 kr på en flygbiljett så kan det ju vara för att man i allt övrigt tar rationella ekonomiska beslut. De som regelmässigt tar slentrianmässiga, icke rationella ekonomiska beslut har ofta inte möjlighet att lägga de pengarna på en flygbiljett. Helt enkelt för att de vanligtvis inte har möjlighet genom sitt agerande att tjäna in de pengarna, och om de ändå lyckas så tenderar de att slösas bort ändå.Brandten skrev:Vill börja med att poängtera att jag inte menar något personligt till Budgetresenär då jag läst flera liknande frågor från andra och att jag tidigare själv också hade samma funderingar när jag reste till Mexiko. Då var ju Coop kortet givet. Jag ville bara passa på att kommentera lite allmänt kring frågeställningen.Varför kan man lägga tiotusentals kronor på flyg (kanske hundra tusen i business) och lika mycket på ett all inclusive hotell för att sedan jaga tiokronor på uttag som man gör hur ofta på en 2-3 veckors period?Klicka för att utvidga...
Svenska kontanter brukar ge bra kurs att växla på plats. Bättre än både kortköp och bankomatuttag de gånger jag kollat. Forex ska vi bara inte prata om...Budgetresenär skrev:jag börjar undra om det inte är mer fördelaktigt att ha en större summa Euro med sig och växla allt eftersom.Klicka för att utvidga...
JonW skrev:Superrich1965: 3.78 bath/SEK.Men de finns bara i BKK...Klicka för att utvidga...
johansch skrev:Visa Europe (2017-04-10): 3.7957 THB/SEKForex' Visa-kort använder denna kurs rakt av utan valutaväxlingspåslag och extra avgifter. (Förutom den lokala bankens avgift, förstås.)Klicka för att utvidga...
Sedan augusti 2016, finns det ingen bank i Thailand som erbjuder noll avgift vid bankomatuttag när man tar ut pengarna med icke-thaiändskt bankkort/kreditkort.Budgetresenär skrev:När jag tänker efter så borde jag kanske ha formulerat frågan "finns det någon bank i Thailand kvar som inte debiterar lokal uttagsavgift?". Svaret på den frågan är ju onekligen nej och då spelar det mindre roll om avgiften är 180 eller 220 Baht. Men det betyder att det inte är så självklart att man bör ta ut pengar på plats med sitt Coop MedMera kort, jag börjar undra om det inte är mer fördelaktigt att ha en större summa Euro med sig och växla allt eftersom.Klicka för att utvidga...
Det är sant, har provat flera ggr, o inga avgifter e dyl.Fredrik Staxäng skrev:Super Rich International Exchange(1965) - ซุปเปอร์ริช แลกเปลี่ยนเงินตราต่างประเทศSuperrich 3.77 3.81Bloomberg 3.8091 3.81041.03% -0.01%Det är nästan för bra för att vara sant. Det står inget på webben om avgifter, men om de inte har några, och de står för de här kurserna så är det nog så bra det kan bli.Klicka för att utvidga...
Det finns några växlingskontor som erbjuder mycket bättre växelkurs än bankerna på Bangkok Suvarnabhumi flygplats på samma våning som Airport Link station finns.JonW skrev:Det är sant, har provat flera ggr, o inga avgifter e dyl.Även om man ska söderut lönar det sig ofta att ta en taxi in till BKK bara för att växla om det gäller en slant.Klicka för att utvidga...
Dr. Miles skrev:Super Rich och några andra (Super Rich 1965, Happy Rich, Value Plus osv) har öppnat delkontor på bottenvåningen (samma våning som Airport Link station finns) av Bangkok Suvarnabhumi flygplats (BKK).De ligger på baksidan av Airport Links biljettkontor.De har mycket bättre kurs än bankerna på ankomsthallen (eller övriga delar av flygplatsen).När jag var där i förra månaden så hade de mellanskillnad 0,03 - 0,04 THB mellan säljkurs och köpkurs för SEK/THB. Vilket var riktigt bra för att vara på flygplatsen.Växlar man 100 USD, 100 EUR blir skillnaden ca 200 THB jämfört med bankerna.De är öppna mellan kl. 6 - 23 (i alla fall Super Rich 1965, enligt [url1=[URL]http://superrich1965.com/location.php]deras[/URL] webbsida[/url]).Klicka för att utvidga...
Fredrik Staxäng skrev:När det gäller Forex betal- coh kreditkort står det "Valutapåslag (vid köp i utländsk valuta) 0%", men inte hur mycket påslaget är vid kontantuttag.Klicka för att utvidga...