Senaste nytt

Vietnam (Ho Chi Minh-staden) eller Filippinerna (Cebu)

MLG55

Medlem
Vad ska vi välja?
Har två bonusresor bokade i januari och funderar på vilken av dem vi ska och åka på. Ingen av oss har varit i dessa länder innan så det blir isåfall första gången.
Vi gillar det mesta som man kan göra såsom sol och bad, äta god mat och även att gå på äventyr och se oss omkring. Båda länder verkar ha så mycket att erbjuda.

Filippinerna (Cebu)
Här hade vi tänkt åka runt hela ön med besök på Bantayan i några dagar, hyra mopeder och besöka vattenfall och se valar m.m

Vietnam (Ho Chi Minh-staden)
Här har vi funderingar på att se det mesta som Ho Chi Minh-staden erbjuder och även planera in ett flyg till Phu Quoc för sol och bad m.m

Finns det några fördelar och nackdelar med dessa resmål?
Vilket resmål hade ni valt om ni har besökt båda?

Jag hade låtit Eurobonus-relaterade faktorer avgöra. Involverar ena bokningen Turkish? Har de i så fall gjort en "Turkish" (icke att förväxla med en "Thai", som innebär ändrad flygplanstyp) än, dvs schedule change som är omöjlig att reparera eftersom SAS nu är med i Sky Team? Annars kanske du ska passa på att besöka Vietnam eftersom bonusresor med Vietnam Airlines numera kostar dubbla poäng.

Jag hade låtit Eurobonus-relaterade faktorer avgöra. Involverar ena bokningen Turkish? Har de i så fall gjort en "Turkish" (icke att förväxla med en "Thai", som innebär ändrad flygplanstyp) än, dvs schedule change som är omöjlig att reparera eftersom SAS nu är med i Sky Team? Annars kanske du ska passa på att besöka Vietnam eftersom bonusresor med Vietnam Airlines numera kostar dubbla poäng.
Ja det stämmer, var därför jag bokade en backup ifall turkish ställer till det. Dock har jag aldrig råkat ut för det med dem än och då har jag ändå bokat en hel del resor med Turkish. (Har väl haft tur) och ja, jag hann få biljetter innan det dubbla priset
Självklart blir det vietnam om turkish börjar strula, men än så länge har jag klarat mig och därför hade jag hoppats på lite hjälp här då båda destinationer ser väldigt intressanta ut.
Sen vet vi inte om det alltid kommer vara x2 med VN.

Turkish ställde in vår Cebu flight nu på onsdag har haft många bonusresor med dom men detta var första gången dom ställde in..

Ja det stämmer, var därför jag bokade en backup ifall turkish ställer till det. Dock har jag aldrig råkat ut för det med dem än och då har jag ändå bokat en hel del resor med Turkish. (Har väl haft tur) och ja, jag hann få biljetter innan det dubbla priset
Självklart blir det vietnam om turkish börjar strula, men än så länge har jag klarat mig och därför hade jag hoppats på lite hjälp här då båda destinationer ser väldigt intressanta ut.
Sen vet vi inte om det alltid kommer vara x2 med VN.
Du har alltså biljetter med VN till 1x? Då tycker jag du skall behålla dom biljetterna, speciellt som du har rest med TK innan.
Jag gillar ju Vietnam, och Phu Quoc. Jag är här 2 månader denna vinter, mitt favoritställe, jättefin strand, bra väder, trevliga människor, god och billig mat. Filippinerna har jag bara vart 2 ggr, bara på Boracay. Suverän strand, men inte så mycket mer.
Jag är inte mycket för storstäder så kan inte säga mycket om MNL/SGN.

Bantayan är magiskt fint. Men god mat är tyvärr svår att hitta i Filippinerna om matupplevelser är viktigt.

Även säkerhetsaspekten hade jag tagit i beaktning om jag planerat att åka runt på Cebu. Det är inte i närheten så säkert som andra länder i Sydostasien, som Vietnam och Thailand.

Bantayan är magiskt fint. Men god mat är tyvärr svår att hitta i Filippinerna om matupplevelser är viktigt.
Det var intressant att veta. Ja maten är viktig för oss. Trodde Filippinerna hade bra mat också.
Bantayan är magiskt fint. Även säkerhetsaspekten hade jag tagit i beaktning om jag planerat att åka runt på Cebu. Det är inte i närheten så säkert som andra länder i Sydostasien, som Vietnam och Thailand.
Ja Bantayan ser grymt fint ut.
Så det är alltså osäkrare att åka runt själv på Cebu då. På vilket sätt känns det osäkert?

Det var intressant att veta. Ja maten är viktig för oss. Trodde Filippinerna hade bra mat också.

Ja Bantayan ser grymt fint ut.
Så det är alltså osäkrare att åka runt själv på Cebu då. På vilket sätt känns det osäkert?

Risken för rån och andra typer av brott i Filippinerna är mer i linje med sydamerikanska länder skulle jag säga. Det är inte som Thailand där man kan röra sig överallt, vid vilken tidpunkt som helst utan att ha en tanke på bli utsatt för brott. Man klarar sig fint om man använder sunt förnuft, men man är lite mer begränsad bara.

Toppen