Senaste nytt

Vem ska stå för bagagekostnaderna?

Flyer722

Medlem
Har ett litet dilemma,
Så en person har bokat Lufthansa ekonomi med 23kg bagage som ingår och har matchat sitt EB silver till Miles&More FT vilket ger ytterligare 23kg vid lufthansagruppens flygningar. Så personen i fråga åker iväg med Lufthansa (två väskor och vill såklart åka hem med två väskor). Däremot blir hemresan ombokad till Turkish (Inget EU261 claim då det blir liknande avgång- och ankomsttid) och i Lufthansa appen/hemsidan står det för honom 30kg (turkish bagage regler) och hans två väskor väger inte mer än 30kg totalt. När han anländer till flygplatsen så säger personen i disken nej och påpekar att det endast går att checka in en väska och den andra ska bli debiterad. Personen ringer då in till Miles&Mores hotline och får bekräftat från personal i kundtjänst att skicka kvittot så står Lufthansa för kostnaden. Vidare betalar han ca 250EUR och får andra väskan incheckat men nu vill Lufthansa neka betalningen och säger att det är 23kg som gäller. Vidare hade han aldrig bokat Lufthansa om det inte vore för extra väskan. Vem har rätt och vem har fel?
 
  • On routes with piece and weight baggage concept, the maximum weight of 1 piece of baggage not more 158 cm in size, is 23 kg for Economy Class and 32 kg for Business Class.
  • On routes with piece concept, the maximum weight per bag for economy class is 23kg* (*charges apply if the bag is overweight) and business class is 32kg.
  • ...
  • Star Alliance Gold Card holders have the right to carry +1 extra baggage in the Piece System and +20kg in the Weight System in addition to their checked baggage rights on their tickets.
 
Jag hade nästan exakt samma situation med andra bolag för en tid sedan (ombokad från SAS till Thai och fick därmed betala för en av mina väskor). Jag fick betala vid disken och sedan kontakta SAS efteråt, de ersatte omedelbart hela kostnaden vilket är det enda rimliga. Tror han bara haft otur i kontakten med Lufthansa, det första svaret att skicka in kvittot är det korrekta. Försök igen :)
 
Hjälpte med att skicka detta till Lufthansa

"
Thank you for your response. However, I would like to clarify my situation further, as it appears there has been some misunderstanding.

As a Lufthansa Frequent Traveller, I am entitled to two pieces of checked luggage, each up to 23 kg, according to the benefits outlined on your website. This was the reason I chose to book my flight with Lufthansa. On my outbound flight I was able to check in 46 kilograms (two pieces), and on my return flight to Stockholm, I should have had the same 46 kilograms allowance, as this is part of your terms and conditions for Frequent Travellers. However, my original flight, which included this baggage allowance I was rebooked on Turkish Airlines, which was beyond my control and due to Lufthansa's cancellation. This was also confirmed by your Miles & More support during a phone call, where they stated that Lufthansa should cover the additional cost incurred due to this cancellation.

At the airport, I was charged 275 EUR for my second bag, which I should not have had to pay based on my Frequent Traveller benefits. The issue was not related to exceeding the weight limit but rather to being charged for a second bag that should have been included under the Lufthansa policy.

I kindly ask that you reconsider and process the refund for the 275 EUR I was required to pay, as I was entitled to two pieces of baggage under the terms of my ticket and status with Lufthansa."


Men fick tillbaka detta svar
"Thank you for your inquiry dated October 24, 2024.

We understand your wish to receive compensation. Please allow us to clarify why we are unable to fulfill your request.

Our decision has been carefully considered, taking into account, On many long-haul flights the piece concept applies for checked luggage. According to this concept, depending on the flight route all adult passengers are entitled to check in one luggage item / a maximum of two luggage items free of charge in addition to his or her hand luggage. Each additional piece of luggage is subject to a fee, the amount of which depends on the destination of the trip. In your case, it amounts to 275 EUR

The staff calculated the fee for your excess baggage correctly. Therefore, we kindly ask for your understanding that we cannot refund the surcharge.

Of course, our decision was made after assessing carefully considering the legal liability along with goodwill considerations. Therefore, we kindly request your understanding that we choose to uphold our decision and consider the case closed.

Should you wish to use Alternative Dispute Resolution (ADR), please be advised that Schlichtungsstelle Reise & Verkehr e.V. is competent to deal with your complaint and Lufthansa is prepared to submit to an ADR procedure operated by this arbitration body. "

Några råd?
 
Hjälpte med att skicka detta till Lufthansa

"
Thank you for your response. However, I would like to clarify my situation further, as it appears there has been some misunderstanding.

As a Lufthansa Frequent Traveller, I am entitled to two pieces of checked luggage, each up to 23 kg, according to the benefits outlined on your website. This was the reason I chose to book my flight with Lufthansa. On my outbound flight I was able to check in 46 kilograms (two pieces), and on my return flight to Stockholm, I should have had the same 46 kilograms allowance, as this is part of your terms and conditions for Frequent Travellers. However, my original flight, which included this baggage allowance I was rebooked on Turkish Airlines, which was beyond my control and due to Lufthansa's cancellation. This was also confirmed by your Miles & More support during a phone call, where they stated that Lufthansa should cover the additional cost incurred due to this cancellation.

At the airport, I was charged 275 EUR for my second bag, which I should not have had to pay based on my Frequent Traveller benefits. The issue was not related to exceeding the weight limit but rather to being charged for a second bag that should have been included under the Lufthansa policy.

I kindly ask that you reconsider and process the refund for the 275 EUR I was required to pay, as I was entitled to two pieces of baggage under the terms of my ticket and status with Lufthansa."


Men fick tillbaka detta svar
"Thank you for your inquiry dated October 24, 2024.

We understand your wish to receive compensation. Please allow us to clarify why we are unable to fulfill your request.

Our decision has been carefully considered, taking into account, On many long-haul flights the piece concept applies for checked luggage. According to this concept, depending on the flight route all adult passengers are entitled to check in one luggage item / a maximum of two luggage items free of charge in addition to his or her hand luggage. Each additional piece of luggage is subject to a fee, the amount of which depends on the destination of the trip. In your case, it amounts to 275 EUR

The staff calculated the fee for your excess baggage correctly. Therefore, we kindly ask for your understanding that we cannot refund the surcharge.

Of course, our decision was made after assessing carefully considering the legal liability along with goodwill considerations. Therefore, we kindly request your understanding that we choose to uphold our decision and consider the case closed.

Should you wish to use Alternative Dispute Resolution (ADR), please be advised that Schlichtungsstelle Reise & Verkehr e.V. is competent to deal with your complaint and Lufthansa is prepared to submit to an ADR procedure operated by this arbitration body. "

Några råd?

Ja, du blandar återigen in vikten. Det är helt irrelevant och självklart kommer du få samma svar igen för det blir förvirrande vad du egentligen pratar om.

Skicka vidare till arbitrering eller gör ett nytt claim.

OCH SKRIV INGENTING OM VIKTEN. Du skulle få checka in två väskor, du fick bara en. Vikten är inte intressant i detta fall.
 
Ja, du blandar återigen in vikten. Det är helt irrelevant och självklart kommer du få samma svar igen för det blir förvirrande vad du egentligen pratar om.

Skicka vidare till arbitrering eller gör ett nytt claim.

OCH SKRIV INGENTING OM VIKTEN. Du skulle få checka in två väskor, du fick bara en. Vikten är inte intressant i detta fall.
Jag tolkar att svaret säger att ingen kompensation utgår. Det är inte kompensation som sökes utan återbetalning.

Oavsett, jag tycker det är bäst att göra nytt claim, kort och på saken, utan vikt såklart.

X var bokad på LHxxx på PNR xxxxx, som FT får 2 st bagage men pga inställd flyg fick åka TK och fick betala för bagage. Bifogar kvittot, betala tillbaka EUR 275 till följande bankkonto inom 30 dagar annars blir det SÖP eller vad det heter.
Namn
IBAN
 
Sådana här tillfällen det är bökigt med mail, i telefon hade man haft lättare att ringa in vilken steg av resonemanget kundtjänsten inte hängde med på...

"Som FT på LH har jag rätt till 2 bagage, eller hur? Det ingår i biljetten jag har köpt och betalat för, eller hur? Jag reste med bara 2 bagage, är ni med på det? Det ska kosta mig 0 kr, är vi överens? Men LH gjorde en ändring och skickade mig med TK, inte något jag valde, hänger ni med på flödet?" etc.
 
Jag tolkar att svaret säger att ingen kompensation utgår. Det är inte kompensation som sökes utan återbetalning.

Oavsett, jag tycker det är bäst att göra nytt claim, kort och på saken, utan vikt såklart.

X var bokad på LHxxx på PNR xxxxx, som FT får 2 st bagage men pga inställd flyg fick åka TK och fick betala för bagage. Bifogar kvittot, betala tillbaka EUR 275 till följande bankkonto inom 30 dagar annars blir det SÖP eller vad det heter.
Namn
IBAN

Ja, det är en bra poäng!

Skriv reimbursement, inte kompensation.

Jag driver själv just nu på Swiss i liknande ärende. Ska ha återbetalning av mina utlägg men de läser mina texter som fan läser bibeln. Man kan tycka att när ett ärende ligger hos ARN att man faktiskt läser igenom vad som skrivs.
 
När det gäller ersättning för utlägg eller kompensation så är den gyllene regeln "keep it stupid simple", dvs nämn inte ett ord om något som inte är relevant.

Enda relevanta här är att påtala att man köpt en Lufthansa biljett och har rätt till 2 väskor. Pga att Lufthansa tvingades boka om till Turkish blev man debiteras för väska 2 och man vill få tillbaka de pengarna.

Kort och koncist är oftast vägvinnande.
Som andra sagt, skicka in till överklagan i Tyskland, eller starta nytt case där allt irrelevant är borttaget i konversationen.
 
Toppen