Varför flyger inte fler bolag genomgående med samma plan som Malmö Aviation gör?

morgan

New member
Med Malmö Aviation kan man flyga t.ex. Göteborg-Umeå med flight TF302. Flighten går Göteborg-Bromma-Umeå, men det är alltså ett flightnummer och man kan köpa biljett:

*Göteborg-Bromma

*Bromma-Umeå

*Göteborg-Umeå

Fördelen med det här upplägget är ju att resenärerna Göteborg-Umeå slipper gå ur planet, slipper oroa sig för att hinna med bytet o.s.v. Nackdelen jag kan komma på är att Bromma-Umeå resenärerna riskerar att försenas p.g.a något som hänt i Göteborg utan möjlighet att byta flygplan till dem (bara boka om till senare flight).

Eftersom Malmö Aviation uppenbarligen gillar konceptet, varför finns det inte fler som kör det? T.ex. skulle man kunna tänka sig Tammerfors-Stockholm-Oslo med Blue1 eller Stockholm-Frankfurt-Nice med Lufthansa. Finns det andra bolag som gör så? Då menar jag inte t.ex. Lufthansas linje Muscat-Abu Dhabi-Frankfurt, där väldigt få kliver av i Abu Dhabi utan där stoppet där är för att få ett fullt plan resten av vägen.

Varför tror ni så få bolag resonerar som Malmö Aviation?

Wideroe i nordnorge och andra flygbolag som har Islandhopper brukar ha liknande upplägg.

Många stora flygplatser kanske kräver passagerarna att gå genom säkerhetskontroll igen då är det inte direkt smidig lösning.

AY hade en hel del sådana rutter förut via ARN. HEL - BGO är dock den enda jag kommer som de har kvar. Med andra ord borde inte säkerhetskontroll vara anledningen till att det inte finns fler sådana rutter idag.

Transitflygningar (=passagerare sitter kvar i flygplanet) blir mer och mer ovanliga.

Ett klart problem är att upplägget blir oflexibelt för flygbolagen. Exempelvis på linjen GOT-BMA-UME så blir ju tidtabellen låst på hela sträckan. Har du GOT-BMA och BMA-UME separat kan du ju reglera tidtabellen efter behov mer.

Dessutom måste beläggningen på alla tre sträckorna i förhållande till varandra vara sådan att det lönar sig...

Vi som minns 80 talet och 90 talet kommer ihåg SAS hade transitflygningar, mest känd är nog SK 751 ARN-CPH-WAW (Gottröra)

Normalt fick man inte sitta kvar i CPH för att maskinen skulle städas. Var man försenad kunde man ibland få sitta kvar för att tjäna tid.

På SAS B 747 så fans det väl en linje CPH-GOT-JFK?

Det var inte bättre förr!

På Kina inrikes är det rätt vanligt med multi segment flygningar, men det är också lika vanligt med förseningar. Ibland upp till 5-6 timmar.

Så jag håller med om @fcx:s förklaring om det blir enklare och flexiblare för flygbolaget att ha två eller flera separata flygningar.

United hade ( har ? ) flygningar från Västkusten med stopp på östkusten och sen vidare till Europa med samma flight-nr. Där kunde det dock innebära flygplansbyte trots att det vara samma flight-nr.

SAS kör KRN-UME-ARN på en av sina morgonflighter ett par dagar i veckan. Eller gjorde det senast i våras iaf.

Den gamla hederliga saslinjen CPH-BKK-SIN var också en transitflygning, vill jag minnas. Jag vill minnas att de satte lappar på de säten som skulle vidare till Singapore, antagligen så att man kunde kolla att ingen klev av av "misstag"(?)

jth skrev:Den gamla hederliga saslinjen CPH-BKK-SIN var också en transitflygning, vill jag minnas. Jag vill minnas att de satte lappar på de säten som skulle vidare till Singapore, antagligen så att man kunde kolla att ingen klev av av "misstag"(?)Klicka för att utvidga...
Japp! åkte med denna från SIN en gång, med SAS MD10 (tror det kalaldes DC-10 då). Vid take off i BKK så fick vi punktering och blev kvar i Bangkok ytterligare ett dygn ...

Flög en del inrikes i Thailand slutet av åttiotalet. Det var med en turbopropmaskin som såg ut som en flygande skokartong (!). Mellan Phitsanulok och Chiang Mai var det två mellanlandningar i ena riktningen och tre i den andra. Flög i sicksack över landet mellan dessa två större orter ...

Det kan vara så att många flygbolag ogillar att det finns risk av försening pga någon hoppar av vid mellanlandningsstället trots att checkat in bagaget till andra destinationer.

Korean Air Flight 858 - Wikipedia, the free encyclopedia

Korean Airs flight KE858 som sprängdes i 1987 flög Baghdad-Abu Dhabi-(tech landning i Bangkok)-Seoul.

Det sägs att terroisterna checkade in väskan (väskorna) med bomb till Seoul men de själva klev av i Abu Dhabi. Planet sprängdes i söder om Yangon .

Gralq skrev:SAS kör KRN-UME-ARN på en av sina morgonflighter ett par dagar i veckan. Eller gjorde det senast i våras iaf.Klicka för att utvidga...

Ja man har kört KRN-UME-ARN och KRN-LLA-ARN och tvärtom förut, men jag har inte sett till dessa på länge. Tror det är betydligt mer folk som reser från/till Kiruna och därför slutat med det.

American Airlines har ett antal flyg som går från en outstation via hub till en annan outstation

Ibland är det samma flightnummer men man tvingas byta plan i hubben (vilket känns märkligt) och ibland är det samma flightnummer och samma plan (vilket i alla fall känns logiskt). Jag vet dock inte om man tillåter folk att sitta kvar ombord eller alla tvingas av. Jag tror på det sistnämnda.

Oavsett vilket tror jag detta ofta är en marknadsföringsgrej eftersom det ser ut som om man har fler destinationer från exempelvis MSP eller MSY än vad man i verkligheten har.

Back