Senaste nytt

Varför vill inte American Express ha kunder som flyger förstaklass?

Ubbe

Medlem
Priset Amex betalar till SAS för EB-poängen går inte ens att jämföra med den allra bästa bonuspoängskampanjen.
Text.
Jag förstår fortfarande inte hur du drar slutsatsen att Amex inte vill att vi reser i F? Du kan ju använda ALLA poäng du tjänar via SAS Amex till F. Det är bara 2-4-1 som av förståeliga skäl inte fungerar. Det blir helt enkelt FÖR billigt och kostar SAS FÖR mycket, svårare än så är det inte.

Så du menar att kostnaden för SAS blir för stor??!
Du menar väl att vinsten inte blir lika stor som önskvärt för SAS. Det är ju inte SAS som betalar poängen utan American Express.

Jo, fast man får nog vara beredd på att ett co-branded kort i första hand kommer med erbjudanden inom den egna sfären. Man skulle ju bli förvånad om t ex jag via mitt Statoil-Mastercard fick erbjudande om hyrbils-perks eller bränslerabatt på OKQ8 eller Preem. :)

Nej jag förväntar mig inga rebjudanden från OW eller Flying blue, men att kunna använda poängen normalt inom *A
 

Chrille

Medlem
Nej jag förväntar mig inga rebjudanden från OW eller Flying blue, men att kunna använda poängen normalt inom *A

Ja, men det kan du väl?

Jag tycker du har en relevant frågeställning, nämligen att det vore intressant att fråga American Express vilket lojalitesprogram och co-branded card som är "bäst" för dig. Dom har ju ett mycket brett och differentierat erbjudande av dessa som vi alla vet. Det som är intressant är väl om det finns något bättre erbjudande än Eurobonus för det du vill uppnå?
 

Chrille

Medlem
Äsch, jag vill inte bråka.
För egen del är det enklare att fråga "Vilket program/kort passar bäst för mig?" än att fråga "Kan ni ändra AMEX Eurobonus så att det passar bättre för mig?". Men det senare är naturligtvis inte fel. Det kanske leder till något gott. Kör hårt!
 

Alx

Medlem
Så du menar att kostnaden för SAS blir för stor??!
Du menar väl att vinsten inte blir lika stor som önskvärt för SAS. Det är ju inte SAS som betalar poängen utan American Express.

Jag menar exakt det jag skriver. Om du inte redan har insett det så betalar Amex ett väldigt lågt pris för EB-poängen. SAS betalar sedan ett pris för bonusresor med *A partners. SAS har alltså förvisso en intäkt, men självklart också en kostnad.

Antagligen är priset SAS skulle behöva betala för en F-bonusresa betydligt högre än vad de får betalt från Amex. Så ditt utspel om någon "vinst" är nog helt fel i just det här fallet. Det handlar snarare om att minimera "kostnaderna/förlusten". Hade det varit en lönsam affär är jag övertygad om att det hårt pressade SAS redan hade hittat ett sätt att profitera på det upplägget.

Eftersom vi tydligen har helt olika syn på "lönsamheten" i att "sälja" F-biljetter för dubbelt upp rabatterade och lättförtjänta poäng så ser jag ingen anledning att vi ska fortsätta diskutera saken. Risken är bara att det blir ännu en trist tråd. Jag önskar dig istället lycka till i dina samtal med Amex/SAS.
 

Ubbe

Medlem
Förmodligen är det jag som är dum och inte förstår. Om en resa i first med *A partner kostar 120 000 poäng om jag betalar den med Eurobonuspoäng och dessa 120 000 poäng intjänade på Amex dras från mitt Eurobonuskonto för resan. Att detta kostar mer för SAS än om 60 000 dras från mitt Eurobonuskonto och 60 000 poäng debiteras Amex för mitt inköp av resa begriper jag inte. SAS bjuder ju inte på den halvan mot Amex.
Förklara gärna hur det är. chart.jpg
 
Toppen