Senaste nytt

Varför tar folk "fel" gångsäten?

Gnopps

Medlem
Det här tycker jag är en hyfsat vanlig bild på säteskartan i SAS Plus. Jag har följt utvecklingen och flera av resenärerna i rad B/G verkar vara ensamresenärer. Vad jag inte begriper är varför ensamresenärer väljer rad B/G istället för D/F. Sitter du på B/G riskerar du att ha en person du måste släppa ut på toa ibland, medan du på rad D/F max kommer ha en "halv" person du måste resa på dig för. Eftersom platsvalet är betalt eller endast med status borde det väl vara personer som aktivt väljer plats (jämfört med att bara bli tilldelade en gångplats)? Eller är de alla "automattilldelade"?

Så varför vill ensamresenärer sitta i B/G hellre än D/F? (jo, jag är lite bitter för att någon just tagit 25B :) )?

1731521494709.png

Ah ok, det hade jag inte räknat med. Så förutsatt att flyget är helt fullt föredrar du B/G?
Jag är en sån som föredrar att sitta vid gång och då känns det bättre att välja en plats vid ett två sättes än ett tre sättes och jag har ingen bra förklaring varför jag gör så. Har inte reflekterat över varför jag gör det valet jag gör, fören jag läste ditt inlägg och kom fram så gör jag alltid.

Här är mina teorier:
1. De vill ha en rad för sig själva (never mind att man inte kan ligga ner på en 2:a), men vågar inte satsa på att få en 3:a (är planet fullt måste man då sitta i mitten).
2. Det känns luftigare att bara ha en radsgranne istället för två.
3. De vill ha gångplats, men ändå kunna titta ut genom fönstret.

Det här tycker jag är en hyfsat vanlig bild på säteskartan i SAS Plus. Jag har följt utvecklingen och flera av resenärerna i rad B/G verkar vara ensamresenärer. Vad jag inte begriper är varför ensamresenärer väljer rad B/G istället för D/F. Sitter du på B/G riskerar du att ha en person du måste släppa ut på toa ibland, medan du på rad D/F max kommer ha en "halv" person du måste resa på dig för. Eftersom platsvalet är betalt eller endast med status borde det väl vara personer som aktivt väljer plats (jämfört med att bara bli tilldelade en gångplats)? Eller är de alla "automattilldelade"?

Så varför vill ensamresenärer sitta i B/G hellre än D/F? (jo, jag är lite bitter för att någon just tagit 25B :) )?

Visa bifogad bild 159141
Jag tror att det finns en psykologisk faktor.
D och F sätena är del av en 3-sits-soffa. Folk uppfattar det instinktivt som sämre, utan att utvärdera det hela logiskt. Typ "att sitta tre ihop är värre än två, såklart".

Utöver att man på ett D/F säte har chansen att de andra två reser i par och synkar när de ska upp, så har man ju chansen att E förblir tom. Få ensamresenärer bokar E så rimligtvis är E-platserna de som sist skulle gå åt och om det inte är 100% fullt bör det vara E-platser som är tomma.

Men sedan har vi det här med algortim-seating. Vem vet var systemen sätter folk som inte har betalt för att välja plats.
Ska man själv reagera lite instinktivt så ser ju din bild verkligen ut som att en algoritm tyckt att ABGH är platser som först används innan den ens överväger att sätta folk på DEF

Toppen