Jane Insane
Medlem
Amex uppger att deras påslag är 2% men mailen angav allt från 0,334% påslag till ovanstående 2,284% påslag.
Min känsla har också varit att Amex (trots de 2% de nämner) ger fördelaktigt totalpåslag.
Kanske skriver Amex 2% i villkoren för att alltid ge bättre till oss? För åt det hållet kan man bryta mot avtalet (tror jag) men det är värre om de skriver typ 1,5% och helt plötsligt är det 1,8 eller 2% påslag.
Jag tror ni alla blandar äpplen och päron. De svenska Amex-korten har en valutaväxlingsavgift på 2%, som beräknas på Amex valutakurs, en kurs som sätts av Amex valutaväxlingsavdelning baserat på en kombination av verklig handel och genomsnittliga interbankkurser föregående dygn (oklart vilken bryttidpunkt). Det är INTE 2% ovanpå Europeiska Centralbankens referensväxlingskurs, som är just exakt en referenskurs som kan användas för att se om man får bra eller dålig växelkurs (den baseras på genomsnittet av EU-ländernas centralbankers respektive valutakurser kl 14.10 varje bankdag). ECB skriver själva "The reference rates are published for information purposes only. Using the rates for transaction purposes is strongly discouraged."
FX ECB Comparison | American Express Sweden
You will be able to compare the total American Express currency conversion charge that we apply to transactions against the latest equivalent Euro foreign exchange reference rates.
www.americanexpress.com
Euro foreign exchange reference rates
The euro foreign exchange reference rates (also known as the ECB reference rates) are published by the ECB at around 16:00 CET. Reference rates for all the official currencies of non-euro area Member States of the European Union and world currencies with the most liquid active spot FX markets...
www.ecb.europa.eu