Senaste nytt

Varför Revolut/Wise utomlands när det finns kort med obegränsad valutaväxling gratis?

Amex uppger att deras påslag är 2% men mailen angav allt från 0,334% påslag till ovanstående 2,284% påslag.

Min känsla har också varit att Amex (trots de 2% de nämner) ger fördelaktigt totalpåslag.

Kanske skriver Amex 2% i villkoren för att alltid ge bättre till oss? För åt det hållet kan man bryta mot avtalet (tror jag) men det är värre om de skriver typ 1,5% och helt plötsligt är det 1,8 eller 2% påslag.

Jag tror ni alla blandar äpplen och päron. De svenska Amex-korten har en valutaväxlingsavgift på 2%, som beräknas på Amex valutakurs, en kurs som sätts av Amex valutaväxlingsavdelning baserat på en kombination av verklig handel och genomsnittliga interbankkurser föregående dygn (oklart vilken bryttidpunkt). Det är INTE 2% ovanpå Europeiska Centralbankens referensväxlingskurs, som är just exakt en referenskurs som kan användas för att se om man får bra eller dålig växelkurs (den baseras på genomsnittet av EU-ländernas centralbankers respektive valutakurser kl 14.10 varje bankdag). ECB skriver själva "The reference rates are published for information purposes only. Using the rates for transaction purposes is strongly discouraged."

mrestes

Medlem
Jag har tidigare noterat att jag tycker WISE fungerar utmärkt. Här är ännu ett exempel från idag.
Det tutar i mobilen. Wise vill att jag godkänna en transaktion från Indien. Jag nekar den. Under tiden jag hinner logga in i WISE appen har de redan fryst mitt kort.

Sedan ser jag att de ha också stoppat ett dussintals andra transaktion från Microsoft, Meta, Google, Walmart, Netflix och tokmånga från Polarice Service SAS i Italien, där jag använde Wise sist. Tror jag till och med vet var kortet kan ha blivit kopierat, en focaccia butik i Vernazza som till och med körde en fuling och tog betalt i SEK istället för Euro som ledde till en dubbelkonvertering eftersom kortets saldo är i dollar. Jag vet att kortläsare erbjuder det som ett val då och då men tackar aldrig nej. Men på det här stället hade hon den i handen och visade inte mig förrän det var dags att slå in koden.

Hur som helst, kunde jag via inloggning begär ett samtal från Wise. De ringde tillbaka inom 10 sekunder och jag kunde smidigt på telefon får det gamla kortet helt borttagen och ett helt nytt kort som jag kunde använda elektronisk och i mobilen direkt med ett nytt fysiskt kort på väg utan extra kostnad.

Jävligt bra kundservice.

mrestes

Medlem
https://www.klarna.com/se/kort/ Klarnakortet har ingen växlingsavgift, och går att koppla direkt till ditt bankkonto. Inget behov av att föra över pengar etc.
Ungefär samma kostnad med Visas växelkurs som med Wishes konvertering även om de räknar på olika sätt. Fördelen med Wise för mig är hyfsad bra ränta på pengarna på kontot, möjligheten till överföringar till konto i annan valuta med mycket låga avgifter, möjligheten till kontantuttag i annan upp 2000 kr i månaden utan extra avgifter och till slut deras kundtjänst och säkerhet.

Klarna är inte direkt känd för sin kundservice vad jag har läst.

hco

Medlem
https://www.klarna.com/se/kort/ Klarnakortet har ingen växlingsavgift, och går att koppla direkt till ditt bankkonto. Inget behov av att föra över pengar etc.
Att ha debitkort kopplat till mitt huvudbankkonto tycker jag snarare är en nackdel. Jag har bara kreditkort eller debit som måste laddas. Jag gillar den säkerheten och tar gärna arbetet det kräver att toppa upp debitkorten. =)

Toppen