Senaste nytt

Varför kan jag inte välja plats på SAS?

joa

Medlem
1. Alltid trott att val av säte var gratis. Tydligen ändrat och jag missat det.
2. Kunde tidigare välja säte mot en avgift på 295 kr tror jag det var.
Nu går det inte. Hur kan det komma sig?
Ser ut som på bilden när jag går in på hemsidan....
Bokningsklass K
Screenshot_20181115-214754.jpg

Mmm, fast det var lite det jag undrade vad som avses. Biljetten har varit bokas i flera veckor och så sent som i Lördags gick det att välja plats...
Tänkte om någon här har nån ide....

Ibland "hittas" inte biljetten av vissa system, och det ser ut som att biljetten håller på att utfärdas. Så min tolkning är att vid nuvarande tillfälle så ser inte systemet din biljett.

Jag skulle testa den mobila hemsidan eller hemsidan via datorn för att se om det blir någon skillnad. Tror det bara en glitch om du inte upplevde någon form av ombokning. Ett annat tips är att kolla på bokningen för att se om just det har hänt: det ligger andra oanvända segment i bokningen som biljetten är mappat mot. Det har hänt mig.

Om det inte funkar, så ring SAS och kolla vad som släpar. Annars är det tyvärr manuell incheckning på flygplatsen som gäller

Ibland "hittas" inte biljetten av vissa system, och det ser ut som att biljetten håller på att utfärdas. Så min tolkning är att vid nuvarande tillfälle så ser inte systemet din biljett.

Jag skulle testa den mobila hemsidan eller hemsidan via datorn för att se om det blir någon skillnad. Tror det bara en glitch om du inte upplevde någon form av ombokning. Ett annat tips är att kolla på bokningen för att se om just det har hänt: det ligger andra oanvända segment i bokningen som biljetten är mappat mot. Det har hänt mig.

Om det inte funkar, så ring SAS och kolla vad som släpar. Annars är det tyvärr manuell incheckning på flygplatsen som gäller
Så är det säkert. Blev ombokad häromdagen pga ev en förening av ett inrikeslflyg i Kina. Kanske bäst att ringa och kolla.
Tack!

Som "alltid" vid nya spännande roulette felmeddelanden från SAS "nya" hemsida, prova att logga in på classic.sas.se och se om det fungerar bättre där.

Mmm, fast det var lite det jag undrade vad som avses. Biljetten har varit bokas i flera veckor och så sent som i Lördags gick det att välja plats...
Tänkte om någon här har nån ide....

Biljetten behöver biljetteras om. Det beror på ändringar som gjorts i bokningen av flygbolaget eller resebyrån som gör att biljetten behöver biljetteras om. Något har alltså skett med bokningen sedan i Lördags. Ring SAS eller din resebyrå så hjälper de dig. Vanligast är att det skett en ombokning av något flyg i din bokning som genomförts automatiskt av flygbolaget. Problemet med automatiska ombokningar är att ombiljettering inte alltid sker automatiskt.

Så är det säkert. Blev ombokad häromdagen pga ev en förening av ett inrikeslflyg i Kina. Kanske bäst att ringa och kolla.
Tack!

Då är nog inte din biljett utställt eller den är inte mappat mot rätt segment. Det kan vara en sådan detalj som är värt att nämna när du frågar efter hjälp, annars kan det bli ganska spekulativt.

Som "alltid" vid nya spännande roulette felmeddelanden från SAS "nya" hemsida, prova att logga in på classic.sas.se och se om det fungerar bättre där.
Har ingenting med SAS att göra, bokningen behöver biljetteras om i Amadeus. Tycker fel-meddelandet säger rätt tydligt vad som bör göras. Att detta felmeddelande beror en glitch på SAS hemsida ger jag inte mycket för. Som @Senator påpekar, du måste in i PNR:en (Bokningen) för att se vad som ändrats. Jag har bokningar med 100 rader i PNR:en i Amadeus. Det finns en hel del av dem där en ändring kan trigga en om-biljettering. Ett perfekt felmeddelande borde tala om vilken av raderna i PNR:en som ändrats men det kommer nog aldrig att ske. Lite som Microsofts generella felmeddelande i Windows.

Då är nog inte din biljett utställt eller den är inte mappat mot rätt segment. Det kan vara en sådan detalj som är värt att nämna när du frågar efter hjälp, annars kan det bli ganska spekulativt.
Pratade precis med resebyrån och det var troligen som du skrev trodde även dom.
Han fixade seatingen och skulle fixa biljetten också eftersom det hade blivit nåt fel (fattade inte exakt vad dock....)
Stort tack för hjälpen

Toppen