Senaste nytt

Varför flyger SAS till Newark (EWR) och inte till New York JFK (JFK)?

Dr. Miles

Expert
Jag undrar varför flyger SAS till Newark (EWR) inte till New York JFK (JFK).
Finns det något historisk förklaring (t ex många skandinaviska ättlingar bor i New Jersey delstaten)?
Annars brukar många icke amerikanska flygbolag att välja New York JFK som flygplats i New York före Newark och eventuellt att ha ytterligare linjer till Newark när det finns mer utrymme för expansion.

Numera finns det United (tidigare Continental) som har bas i Newark så det kvittar när det gäller connection flights från Newark, men tidigare var det inte så bra flygplats att ansluta för vidareresa med inrikesflyg inom Star Alliance.

Förr hade SAS samarbete med Continental och de hade väl sin New York bas på Newark. Jag vill minnas att jag flög vidare med Continental tidigt/mitten av 90-talet. Så jag antar att SAS helt enkelt har stannat kvar på Newark.

Sas flytt till Newark gjordes väl innan star Alliance fanns? Och på den tiden var väl continental en stor partner, och de hade bas på Newark?

Saxat från Wikipedia - och det stämmer också med min minnesbild att flytten var kopplad till Continental Airlines, de nya 767orna samt återstarten av direktlinjen Oslo - New York.

"SAS köpte 1989 en andel på 18,4 procent av Continental Airlines moderbolag Texas Air Corporation och upprättar ett samarbete som medför att resenärer med SAS nya mindre 767:eek:r som går direkt till New York från såväl Köpenhamn, Oslo och Stockholm kan nå de flesta orter i USA med endast ett byte. Härvid lämnar SAS JFK och börjar att flyga till Continentals bas Newark."

Toppen