Senaste nytt

Vad kostar businessbiljetter om man flyger mycket?

Om jag som privatperson köper businessbiljetter istället för ekonomi och betalar med pengar (inte poäng eller liknande) kostar det ungefär 3-4 ggr mer.

Jag utgår ifrån att företag med anställda som flyger mycket avtalar med flygbolagen om rabatter. Gissar även på att det finns mer att deala med i bc än ekonomi? Vad kan företag tänkas betala för businessclassbiljetter?
Funderar på vad ett större företag tjänar på att låta anställda flyga i ekonomiklass.

Hur mycket mer kostar det för er som flyger mycket och betalar biljetterna själva att flyga i bc? Alltså då man räknar in att man utnyttjar bonus och rabatter.

Kostar nästan lika mycket som man ser på nätet, kanske man får någon procent rabatt. Men det handlar mer om att komma fram fräsch och utvilad för att kunna prestera i arbetet.

Vissa som åker ekonomi åker istället 1-2 dgr tidigare och vilar på plats typ för att komma i fas. Inte så lätt att sova sittandes på en stol för alla.

Om jag som privatperson köper businessbiljetter istället för ekonomi och betalar med pengar (inte poäng eller liknande) kostar det ungefär 3-4 ggr mer.

Jag utgår ifrån att företag med anställda som flyger mycket avtalar med flygbolagen om rabatter. Gissar även på att det finns mer att deala med i bc än ekonomi? Vad kan företag tänkas betala för businessclassbiljetter?
Funderar på vad ett större företag tjänar på att låta anställda flyga i ekonomiklass.

Hur mycket mer kostar det för er som flyger mycket och betalar biljetterna själva att flyga i bc? Alltså då man räknar in att man utnyttjar bonus och rabatter.

Kan bara svara för mig själv. Jobbar på ett Nordiskt bolag med 35000 anställda, och vi har inga företagsspecifika rabatter på flygresor (förutom SAS företagsprogram som ger 2-6% rabatt).

Sas för business programmet tex ger upp till 6%.

Sedan kan nog en riktigt stor koncern förhandla sig till större rabatter mot att garantera ett visst minimum, men det har jag ingen erfarenhet av så detaljer kan jag inget om.

Har bestämt för mig att jag hört att man med lh gruppen tex åtminstone förut kunde köpa "x antal hundra tusen miles flygning i business" (obs inte miles and more miles, utan faktiska sitta i stolen så långa avstånd miles), som man sedan under året avropade. Kan tänka mig att liknande finns även för cash, men har ingen aning om hur villkoren ser ut.

Kom på en sak till förresten :) själva priserna på flyg är ju idag extremt pressade så det finns inte så mycket att hämta där. Däremot finns det avtal där man kan köpa en icke flexibel biljett och den blir ändå ombokningsbar utan avgift. Det innebär ju i praktiken en ganska rejäl rabatt på flexibel biljett, och sådana avtal känner jag flera som jobbar på företag som har.

Vissa företagsavtal av Business class biljett fungerar så att de får bokas i högre bokningsklass (ej kabinklass) men man betalar för en lägre bokningsklassen biljettpris,vilket är ofta billigare.

T ex om det är Lufthansa så billigaste Business class bokningsklass är P men vid kampanjer slutar P klass tillgänglighet snabbt.
Om ett företag har ett avtal som jag nämnde ovan, så bokas deras anställa i Z klass (som har bättre tillgänglighet än P klass) istället.

I min erfarenhet är det som de flesta beskriver ovan. Ett exempel: British Airways ARN-LHR så betalar man samma pris som I-klass men får D-klass inventory och regler.

Riktiga storkunder, tänk dig Fortune 100-250 har nog ett antal andra fördelar:
1. Egna fare basis på specifika rutter. Jag har haft detta på vissa rutter (B-klass) på SAS och United
2. Kick back på årsbasis, med olika trösklar för hur mycket man får tillbaka baserat på total spend

I Norden skulle jag gissa de respektive stater har den typ av upphandlade avtal, samt bolag som Equinor f.d. Statoil, Maersk, Nordea och de andra bolag som finns på Forbes Global 2,000 listan.

en det handlar mer om att komma fram fräsch och utvilad för att kunna prestera i arbetet.
Det där är nog den största kostnaden. Jag vet folk som pendlat till SFO och som varit tvunga att flyga minst business för att kunna jobba direkt när de kommer fram - alternativkostnaden att de behöver sova ikapp eller inte är fit for fight direkt vore betydligt högre.

Som skrivs ovan bokas företagsupphandlade avtalsbiljetter oftast i en högre klass än vad priset avslöjar.

Har haft företagsbiljetter på British Airways mellan Stockholm och London som kostat motsvarande K (på den tiden) men bokades i Y (dvs full flexibilitet). Dessa biljetter bokades som "IT" vilket medför att det är ej publicerade priser. Vi kan fortfarande få denna typ av biljetter i nödfall men normalt bokas vi i billigast möjliga ekonomiklass som i stort sett alltid är billigare än det vi betalar för företagsbiljetterna. Skulle man mot förmodan få ok på att boka en biljett i sista minuten så kommer avtalsbiljetterna till nytta. Flexibilitet och komfort är inget vi betalar extra för under normala omständigheter... :(

Toppen