Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

palmen

Moderator
Inser nu att jag inte var helt tydlig(för jag precis förstod att SkyTeam är alliansen , precis som Star Alliance) men jag har Flying Blue explorer Visa bifogad bild 155747
och via mitt flyingblue konto så har jag 120k poäng på det kontot.

Så om jag förstår allt rätt så kommer mitt eurobonus vara mappat mot skyTeam istället för Star Alliance. Men efter 1 september kommer mitt flying blue fortfarande vara explorer och inte matcha mitt ebs ?
Precis så, två helt olika program, men kommer vara i samma allians. Ditt eurobonus konto kommer ha motsvarande status i skyteam framöver som det har i Star Alliance idag.

Ditt Flying Blue konto påverkas inte på någon sätt av att sas byter allians. Enda skillnaden framöver är att dina sas flyg kommer kunna krediteras till Flying Blue om så önskas.

Precis så, två helt olika program, men kommer vara i samma allians. Ditt eurobonus konto kommer ha motsvarande status i skyteam framöver som det har i Star Alliance idag.

Ditt Flying Blue konto påverkas inte på någon sätt av att sas byter allians. Enda skillnaden framöver är att dina sas flyg kommer kunna krediteras till Flying Blue om så önskas.
Okej så förmånen att kunna få 1 extra väska incheckad kan jag få oavsett om jag bokar via SAS eller KLM eller AF ? Eller behöver jag boka visa SAS hemsida med mitt EBS och då gäller det även SAS, KLM och AF flygningar ?

Hade hoppats på att kunna få över mina flyingBlue poäng till EBS så jag kan får en tot summa på ungefär 250k poäng så får men en nice resa med AMEX vouchern

NotRyan

Medlem
Okej så förmånen att kunna få 1 extra väska incheckad kan jag få oavsett om jag bokar via SAS eller KLM eller AF ? Eller behöver jag boka visa SAS hemsida med mitt EBS och då gäller det även SAS, KLM och AF flygningar ?

Ja, det är beroende om du har ditt Eurobonusnummer i bokningen eller inte, INTE var du bokat det, du kan alltså även boka AF-flyget hos AF och registrera ditt Eurobonusnummer.
Hade hoppats på att kunna få över mina flyingBlue poäng till EBS så jag kan får en tot summa på ungefär 250k poäng så får men en nice resa med AMEX vouchern
Nej, det går inte!

palmen

Moderator
Förmånen med en extra väska som EBS gäller enbart om du flyger med SAS och inte andra bolag (i dagsläget).
Om detta ändras när det blir Skyteam framöver låter jag vara osagt, men du kan själv läsa på vad skyteam säger på denna länken

Det vekrar som man får extra bagage vikt eller extra bagage, utifrån vilket koncept som används. Vad de olika bolagen i skyteam har för koncept har jag ingen aning om, men gissar att det är en googling bort för den som vill veta.

Observera att jag inte har någon som helst erfarenhet av Skyteam eller någon direkt kunskap i alliansen, informationen ovan fick jag efter 10 sekunders googlande.

hqt

Medlem
Checkade in och lämnade mina väskor igår hos Thai airways i Bangkok.

Reste award businessclass och sas eurobonus nummer var inlagd, guld.

Personalen tar emot våra väskor och skickar iväg dom, sedan säger hon att vi har 20 kg för mycket, och att trots att vi är star alince gold, så är inte SK medlemmar i star alince längre.
Jag säger till henne att SAS är medlem fram tills 31/8, hon ringer ett samtal, sedan var allt ok som det borde vara.

Mycket osäkerhet bland personalen ute på fältet vad som faktiskt gäller.
Intressant. Flög TK från AYT, där de har en avskild incheckning för Star Alliance Gold. Mitt medlemskap låg inte inlagt i bokningen och agenten var först förvirrad, verkade inte veta vilka SAS var(...). Efter ett kort meningsutbyte med sin kollega som på turkiska sa "det är bolaget som går ur alliansen snart" så löste sig dock allt. I och med att det dock krävdes lite handpåläggning undrar jag om man kanske börjat pilla lite på IT-sidan redan...

OT: Pangservice i övrigt. Traditionell 2D-röntgen, de ville ändå inte att vi skulle ta ut datorer och vätska. Vi pep genom detektorerna, men ingen uppföljande kontroll, för man kan inte vara en elaking om man har status. Väl i loungen frågade jag om byte från H&K till A&B då det var tjejens första vända till Istanbul, utsiktsoptimering. Loungevärdinnan ringde ett samtal och svarade att vi fått A&B säten och blivit uppgraderade. Kul att testa TKs A350 i trevligare stolar, synd att flygningen var så kort... Överlag en trevlig upplevelse och otroligt smidigt flöde på flygplatsen, lite pinsamt att en inrikesterminal på en mindre flygplats ger ARN på näsan.

Last edited:

eddo

Medlem
De verkar ha börjat ta ner "Star Alliance" skyltarna i kabinen, får se hur det kommer se ut och när det dyker upp Sky team skyltar.
Ja skyltarna börjademonteras ned för ett tag sedan. Läste att OY-KBT blivit av med Star Alliance liveryn nu och tydligen kommer att målas SkyTeam-livery i silver framöver.

oldzombie

Ny medlem
Vänligen läs noga.

Är det någon som vet vad som händer med Diamant medlemmar from 1 September? Som det ser ut just nu kommer både Guld- och Diamantmedlemmar bli SkyTeams Elite Plus. Men är det någon som vet vad det kommer vara för skillnader på SAS mellan Diamant och Guld? Kommer samma förmåner var kvar på SAS flygningar eller vad är det för skillnader? Som det ser ut idag är det ju ingen skillnad om de tänkt sig att båda får Elite Plus. Men det måste ju vara någon skillnad på SAS flygningar iaf?

Annars är det ju inte värt att köra Diamond Challenge

pswe

Medlem
Vänligen läs noga.

Är det någon som vet vad som händer med Diamant medlemmar from 1 September? Som det ser ut just nu kommer både Guld- och Diamantmedlemmar bli SkyTeams Elite Plus. Men är det någon som vet vad det kommer vara för skillnader på SAS mellan Diamant och Guld? Kommer samma förmåner var kvar på SAS flygningar eller vad är det för skillnader? Som det ser ut idag är det ju ingen skillnad om de tänkt sig att båda får Elite Plus. Men det måste ju vara någon skillnad på SAS flygningar iaf?

Vänligen tänk noga

Endast på SAS detta gör skillnad idag, samma sak i september.

Byt ut dagens Star Gold mot i september Sky Elite Plus.

Vänligen läs noga.

Ingenting händer. Vart kan du fått det ifrån? Jag är bara nyfiken på hur desaa konstiga rykten uppstår.

Här är en översikt vad som skiljer medlemsnivåerna inom Eurobonus åt:

Den ändring Eurobonus gör gäller intjäning av baspoäng, som kommer heta nivåpoäng, där vi tidigare fått 25% mer men efter 1 sep tas det bort. Istället får du som EBD 75% mer bonuspoäng, som kallats extrapoäng.

Toppen