Senaste nytt

Vad händer med Eurobonus etc om SAS köps upp?

Vet inte säkert men kan inte tänka mig annat än att det skulle flyta på som vanligt till största del. Att skrota skulle ju öppna upp för alla att gå över till något annat program. Fördelen skulle väl vara att hela Lufthansas linjenät med tiden möjligtvis skulle öppnas upp på något sätt, kanske inte till tex 100’ i C longhaul men ändå enklare att boka etc. Med tiden skulle väl M&M ersätta.

Har funderat på om inte hela EB (med poäng) skulle kunna säljas av en konkursförvaltare i händelse av konkurs? Visst är poängen dyra för en köpare att realisera men köper ju en stor och väldigt lojal kundstock. Någon som vet om det ens är teoretiskt möjligt?

Ingen aning om hur stort det var tidigare, men Lufthansa:s intresse för att köpa SAS borde ju minskat rejält efter senaste strejken.

Det beror säkert på priset. Å andra sidan borde det faktiskt kunna vara eurobonus som är en av de mest intressanta delarna för tex Lufthansa. Där finns många av de som köper mest resor i norden och om sas skulle försvinna vill man garanterat lägga beslag på dem, och eb borde vara en rimlig väg dit. Flygplanen kan de nog vara intresserade av också. Men knappast personalen och dess avtal, där har de ju redan idag problem själva..

Bakom betalvägg.

Ajdå.. det här stycket är väl framförallt det som föranledde min fråga. Resten av artikeln är väl egentligen ingen nyhet för oss insatta.

”Skandinaviskt fokus kan man möjligen uppnå på flera sätt. Lufthansa har till exempel tagit över Swiss, Austrian Airlines och Brussels Airlines och driver dem nu som dotterbolag med starka lokala namn.

Det är en modell flyganalytikern Andrew Charlton på Aviation Advocacy tror vi får se mer av.

– Vi kommer att gå från ett 20-tal större bolag i Europa till bara 7–8 flygbolag. SAS och Finnair kommer att finnas kvar, men endast som nordiska varumärken hos ett större flygbolag, sa Andrew Charlton till SvD i början av året.”

Lufthansa sitter nog nöjd som situationen är just nu, för många skandinaviska resenärer är Lufthansa Group andra alternativet efter SAS med tanke på att du kan utnyttja ev. fördelar med din status på Eurobonus.
En tanke är om IAG skulle bli intreserade av SAS så kommer Lufthansa Group att bli intreserade att köpa SAS.

Skulle de vara intresserade av att köpa SAS utan att ställa liknande krav som på Alitalia?

The German carrier has signaled that it’s interested, but only if the government first cuts back on headcount.
Lufthansa wants to keep no more than 60 percent of Alitalia’s workforce, people familiar with the matter said last week.

Jag tror inte det händer något med poängen utan den övergår ograverat till nya bolaget. Möjligtvis med 2-4-1 voucher som är något Amex står för.

När Pan Am gick i graven så överfördes samtliga poäng jag hade till Delta. Jag kommer inte ihåg om det fanns någon omräkningsfaktor men jag upplevde inte att man förlorade något på det hela. Bokade resor gick också över till Delta. Eftersom Delta tog över deras flygningar blev det Delta även från Stockholm så det var bara att fortsätta som vanligt. Däremot blev det inte lika bra utbud med mat och service som Pan Am hade i sin First. Jag minns inte ens om Delta hade First från Stockholm.

Något liknande skedde med poäng man hade på BMI, de gick över till BA.

Toppen