Senaste nytt

Vad gäller vid inställda bonusresor med sas?

Falcon71

Medlem
Hallå gänget

Jag har en resa bokad för fru och son med SAS ( SK947 ARN-YYZ 4 Juli ) jag misstänker starkt att den kommer bli inställd. finns ingen plan-typ när jag kollar i appen samt att dom stoppat möjligheten att köpa biljetter till flyget. just köpa biljett är det jag vill göra för att hamna på samma flight som familjen. ingen på SAS vill hjälpa till det minsta. vad gäller vilka rättigheter har jag? och visst är det skillnad om dom bokas vi mer eller mindre än 14 dagar innan avresa ?

tack för hjälp

Det är väl risken med olika bokningar för sällskapet. Jag kollade i expertflyer, flyget finns kvar där men är nollat i alla bokningsklasser, så SAS vill för tillfället inte sälja fler biljetter.

SAS har skyldighet att boka om din fru och son till ett annat flyg, när de ställer in. Det gäller oavsett när det sker. 14 dagarsgränsen påverkar rätt till kompensation och SAS interna regler ger fler ombokningsmöjligheter.

Bonusbiljetter är ju återbetalningsbara, så det känns nog lättast att bita i syra äpplet nu och boka en resa med hela familjen i samma bokning. Alternativt väntar du till en månad innan avgång när SAS troligen bestämmer sig för att flyga eller ställa in, och då bokar du egen biljett därefter.

Flighten är helt nollad, tittar man i expertflyer så står det fortsatt att den ska flygas med A321neo (vilket jag antar är en benämning för LR-versionen SAS har).
Flighterna på måndagar i jul (4,11,18) är nollade i expertflyer, tyder ju på att de kommer ställas in. Måndag den 25e juli och 27 juni så säljer de fortsatt biljetter.

Du har samma rättigheter som om du köpt biljetter, det är ingen skillnad på om man har köpt biljett för pengar eller poäng.
Du kommer med 99% säkerhet bokas om till flighten dagen efter (flighterna 1-4 juli verkar bli inställda då de är nollade och några står som A340). Den 5e juli säljs fortsatt biljetter.

Dina rättigheter finns klart och tydligt i EU261/2004. Du har rätt till att boka av och få pengar tillbaka, ombokning till snabbast möjliga resväg till Toronto, eller ombokning till senare resa som passar dig bättre. Det är du som bestämmer vilket av dessa 3 alternativ du vill ha. SAS kommer dock vägra boka om dig till andra star alliance bolag om det inte är mindre än 14 dagar till avresa (så att ställer de in 28 dagar innan avresa kan du hamna i det fönstret då du kan vänta 15 dagar med ditt beslut och då vara 13 dagar innan avresa).
Det troligaste är att SAS senast i slutet på maj går ut och meddelar att flighterna är inställda och bokar om dig till någon annan flight automatiskt som du då får ta ställning till om du vill ha eller välja något av de andra alternativen du har rätt till.

SAS har satt detta i system. SAS tänker inte genomföra flygningen men väljer att inte ställa in förrän ca en månad innan (för att slippa boka om eller betala tillbaka).
Om man bokat med utgångna poäng/voucher kan man själv inte göra ngt utan bara vänta tills det de facto blir inställt (och då är det i regel försent att hitta nya awardplatser).
Att man sedan har rätt till ombokning innebär inte att man får rätt.
Köp ingen biljett (som inte är fullt avbokningsbar/återbetalbar) till dig själv innan det löst sig för din fru och son.

Verkar som att hela första halvan av juli är nollad, både från ARN och CPH. Känns osannolikt att de ställer in alla flyg under perioden, så kanske smartast att ligga lågt så länge.

Tack för svar! Tycker ofta man hör att det inte finns några bonus platser för dom att boka in en på och därför enda möjlighet ör att boka av flighten ? Vad gäller där egentligen ? Får vi 2 Biz platser på första SAS flighten till Toronto även om det inte finns några platser kvar på Flyget? Om flyget ställs in hela veckan i Juli när får vi då åka ? Och du tror alltså att dom tex vägrar skicka oss till new york och sen med United till Toronto ? För några bonusplatser finns det ju inte i hela juli till någon destination i USA

Tack för svar! Tycker ofta man hör att det inte finns några bonus platser för dom att boka in en på och därför enda möjlighet ör att boka av flighten ? Vad gäller där egentligen ? Får vi 2 Biz platser på första SAS flighten till Toronto även om det inte finns några platser kvar på Flyget? Om flyget ställs in hela veckan i Juli när får vi då åka ? Och du tror alltså att dom tex vägrar skicka oss till new york och sen med United till Toronto ? För några bonusplatser finns det ju inte i hela juli till någon destination i USA
Ni bokas automatiskt om till en avgång som "datorn" tycker verkar lämplig oavsett vilka typer av platser som är tillgängliga. I ert fallet finns dagen efter vidöppen så ni lär bokas in där även om det inte finns några garantier. Det är när du vill nyttja din rätt att välja en annan avgång som sas brukar börja fula och vägra dig dina rättigheter.
Inga flighter till Toronto i sommar verkar vara ens nära att bli fulla, i bästa fall halvfulla om man ska gissa så ombokning kommer inte vara några problem. Att börja skissa på massa domedags scenarion redan nu med att allt är fullbokat i hela juli kommer inte ge dig något alls och skapar bara en massa onödigt brus. Ni kan ändå inte göra något förrän tidigast när flighten ställs in, sitt lugnt i båten, fram till dess har nog en hel del börjat klarna lite.

Toppen