Senaste nytt

Vad gäller med ESTA / I-94W för att korsa gränsen från Kanada in i USA med bil?

srg

Medlem
Om man kommer från Sverige med ett giltigt ESTA, vad gäller om man vill köra in i USA från Kanada? Det verkar finnas både papper och elektroniska I-94W nu om man läser hos CBP, oberoende; kommer jag behöva åka in på något kontor och fylla i dessa eller görs det i bilen i en sån "tullkiosk" som man kör igenom?

Någon som har kört över gränsen vid Peace Arch / Blaine, WA nyligen, går det smidigt (förutom köer, såklart)?
 
Om man kommer från Sverige med ett giltigt ESTA, vad gäller om man vill köra in i USA från Kanada? Det verkar finnas både papper och elektroniska I-94W nu om man läser hos CBP, oberoende; kommer jag behöva åka in på något kontor och fylla i dessa eller görs det i bilen i en sån "tullkiosk" som man kör igenom?

Någon som har kört över gränsen vid Peace Arch / Blaine, WA nyligen, går det smidigt (förutom köer, såklart)?
Jeg kjøre fra Seattle, USA i påsken til Vancouver. Jeg viste bare passet begge veier og måtte ikke fylle ut noe skjema. Når vi skulle tilbake til USA så spurte immigration officer om når vi skulle fly tilbake til Europa. Han så jo at vi kom inn til USA opprinnelig via Seattle flyplass. Køene var ca 15 min til Kanada og 5 min til USA. Husker ikke navnet på der vi kjørte over.
 
Min erfarenhet är följande:

Om man redan besökt USA med ESTA (då menar jag inte att man tidigare besökt landet på detta ESTA utan att man varit där inom 90 dagar då bilresan genomförs) brukar det vara snabb hantering, bara att visa pass och resa in. Exempel på detta är att man t.ex flugit in i USA den 10 januari, därefter flugit till Kanada den 20 januari och nu skall resa in med bil den 27 januari. I detta fall har man en 90-dagarsperiod aktiverad från första inresan varpå bilfärden blir smidig.

Om man däremot INTE besökt USA i samband med resan utan flyger direkt Kanada och sedan skall ta bilen över är sannolikheten stor att man kallas in till Secondary Inspection vilket i praktiken innebär att man får besöka immigrationbyggnaden, gå fram till en disk och få en I-94 - detta då man aktiverar en ny 90-dagarsperiod.

ESTA fungerar inte på samma vis som på flygplatsen utan vid land crossing är det en fråga om man har rest in och påbörjat en 90-dagarsperiod eller om man skall påbörja en sådan.

Min erfarenhet av detta baseras på procedurerna vid Peace Arch på väg till Bellingham eller Seattle med bil. Alltid snabbast och smidigast om man har en aktiverad 90-dagarsperiod eftersom man då kan köra rakt igenom efter att ha visat pass och mer tidsödande med besök hos immigrationbyggnaden om man skall påbörja perioden (d.v.s inte varit i USA de senaste 90 dagarna).
 
Jeg kjøre fra Seattle, USA i påsken til Vancouver. Jeg viste bare passet begge veier og måtte ikke fylle ut noe skjema. Når vi skulle tilbake til USA så spurte immigration officer om når vi skulle fly tilbake til Europa. Han så jo at vi kom inn til USA opprinnelig via Seattle flyplass. Køene var ca 15 min til Kanada og 5 min til USA. Husker ikke navnet på der vi kjørte over.

Min erfarenhet är följande:

Om man redan besökt USA med ESTA (då menar jag inte att man tidigare besökt landet på detta ESTA utan att man varit där inom 90 dagar då bilresan genomförs) brukar det vara snabb hantering, bara att visa pass och resa in. Exempel på detta är att man t.ex flugit in i USA den 10 januari, därefter flugit till Kanada den 20 januari och nu skall resa in med bil den 27 januari. I detta fall har man en 90-dagarsperiod aktiverad från första inresan varpå bilfärden blir smidig.

Om man däremot INTE besökt USA i samband med resan utan flyger direkt Kanada och sedan skall ta bilen över är sannolikheten stor att man kallas in till Secondary Inspection vilket i praktiken innebär att man får besöka immigrationbyggnaden, gå fram till en disk och få en I-94 - detta då man aktiverar en ny 90-dagarsperiod.

ESTA fungerar inte på samma vis som på flygplatsen utan vid land crossing är det en fråga om man har rest in och påbörjat en 90-dagarsperiod eller om man skall påbörja en sådan.

Min erfarenhet av detta baseras på procedurerna vid Peace Arch på väg till Bellingham eller Seattle med bil. Alltid snabbast och smidigast om man har en aktiverad 90-dagarsperiod eftersom man då kan köra rakt igenom efter att ha visat pass och mer tidsödande med besök hos immigrationbyggnaden om man skall påbörja perioden (d.v.s inte varit i USA de senaste 90 dagarna).

Tack! Jag kommer att komma från Kanada-sidan med en 'aktiverad' 90-dagars ESTA period sedan tidigare, men min flickvän har ett helt nytt ESTA, så det blir väl att få gå in och fixa I-94 då kanske. Återkommer :)
 
Flög in till Ottawa via Toronto i maj, och bilade ner genom upstate och flög hem från Newark. Vi fick köra åt sidan och få manuell papperslapp ifylld vid gräns passagen för mig. Men gick snabbt och effektivt och mycket trevlig personal.

Kompisen flög in till Ottawa via Philly, också hem från Newark, och med i samma bil. Tack vare connection i Philly fanns han i systemen och behövde inte fylla i något på papper.
 
Tillbaka in är min erfarenhet att det inte är några konstigheter men de ställer lite mer frågor och är lite mer noggranna än på flygplatserna. Fick bland annat frågan vem som gjort tavlan som illustrerades i passet. Carl Larsson var det men jag hade inte en aning om att det var något sånt i passet.

Har åkt in och ut ur USA både till Mexico och Kanada "på marken" och det är inga konstigheter. Har dock alltid flygit in först till USA så man aktiverat sitt besök så att säga. Detsamma gäller ju alla kryssningsresenärer som flyger in och sen åker ut/in i USA som en jojo.
 
Man får ha lite koll på hyrbilarnas regler dock. Det är inte alltid tillåtet att ha med över gränsen. Oftast för turister är det inte problem men framförallt amerikanska medborgare får nog inte köra en hyrbil över gränsen hur som helst. Är väl en del problem med att de inte kommer tillbaka igen kan jag tänka mig.
 
Toppen