Senaste nytt

Vad förväntar ni er på respektive vad uppskattar och värdesätter ni på riktiga lyxhotell?

TrueTraveller

Ny medlem
Hej,

Vad förväntar ni er på respektive vad uppskattar och värdesätter ni på riktiga lyxhotell?

Vad gillar ni och vad ger er känslan av att vara på ett riktigt lyxhotell?

Jag är ute efter exempel som nedan:

- att bli bjuden på någonting att dricka vid incheckningen
- att bli igenkänd i lobbyn och bli tilltalad med namn
- att få checka in sittandes i receptionen eller till och med på rummet
- att hotellpersonalen följer med till rummet för att visa vägen dit och förklara alla faciliteter på rummet
- skräddarsydda välkomstkort
- Turndownservice
- etc, etc …

Ha en fin söndagsförmiddag!

TrueTraveller

Check-in på rummet är någonting jag verkligen uppskattar, ger lite av den där VIP-känslan när man trött efter resan traskar in på ett hotell och snabbt blir eskorterad till rummet istället för att hålla på med formaliteter i en ofta livad lobbymiljö.

Pillow menu är också mycket uppskattat.

Extravaganta Blomsterdekorationer i lobby/utrymmen tycker jag ger den där lyxtouchen.

”Club” utrymmen för en viss kategori av rum i hotellet. Dvs, en mer privat miljö där få har tillträde och man kan få frukost, high noon tea och cocktail hour.

Årets höjdpunkt i hotellupplevelse var Park Hyatt, Zürich. Det som var så sjukt imponerande var att ”alla” från repan till restaurangen hade full koll på att vi var där för att fira min sambos födelsedag.

Det vankade gratulationer, tårtor och dyl i två dagar, och alla skift.

Den typ av personlig upplevelse är svårslaget i mitt tycke. Så personligt bemötande och ett genuint intresse av dig som resenär är något som särskiljer ett riktigt vasst lyxhotell.

Någonstans handlar det ändå om service. Min höldpunkt kommer från Sangri-la tokyo. Sonen hade varit på en typ ninja-kurs och fått med sig en träningskatana med plastklinga. Med svärdet insatt såg den dock otroligt verklighetstrogen ut. Trodde först att den skulle gå ner i väskan men det saknades 10cm. Klockan 5.00 på morgonen (skulle med sas till cph) gick jag ner till repan och frågade om de hade någon sort förpackningsmatrial då jag måste skicka denna som baggage. De:
- hmm we dont have anything of that size, but dont worry, come back in an hour.

En timme senare kommer jag tillbaka och svärdet är inslaget långt bättre än postorderfirmor lyckas med.

Om det är riktigt lyxigt så vill jag gärna ha tillgång till butler service och limousin transfer. Saker som express checkin, färska blommor, tidning (gärna struken) samt fri bar på rummet, bell boy, och personligt bemötande känns som något man kan förvänta sig.

Jag förväntar mig att skoputs service finns att tillgå kostnadsfritt. Att man bara skall kunna ställa ut skorna och få dem åter blanka morgonen därpå. Även om jag sällan använder det, så tycker jag det hör till.

Hej,

Vad gillar ni och vad ger er känslan av att vara på ett riktigt lyxhotell?

Jag är ute efter exempel som nedan:

- att bli bjuden på någonting att dricka vid incheckningen
- att bli igenkänd i lobbyn och bli tilltalad med namn
- att få checka in sittandes i receptionen eller till och med på rummet
- att hotellpersonalen följer med till rummet för att visa vägen dit och förklara alla faciliteter på rummet
- skräddarsydda välkomstkort
- Turndownservice
- etc, etc …

Ha en fin söndagsförmiddag!

TrueTraveller
Nu är jag lite sådär konspiratorisk, men vad är syftet med frågan? Första inlägget och så en väldigt specifik fråga. Är det en undersökning? Skall svaren användas till något speciellt? Vad tycker du själv?

För mig är det viktigast att de hanterar mig på på det sättet jag vill, att de läser av hur jag vill ha det. Jag personligen söker den där känslan av att jag kan släppa allt och inte behöva bekymra mig om någonting, samtidigt som de "verkar utan att synas", jag gillar inte att känna mig påpassad.

Jag vill ha en enkel vistelse, slippa stå och checka in, utan i stället få ett glas och sitta ned i en trevlig loungemiljö medans de ger mig en snabb översikt över hotellet, pejlar vad jag vill och samtidigt tar hand om incheckning och bagage. Och att bagaget snabbt kommer upp på rummet - inte en timme senare - och givetvis tas om hand när det är dags för utcheckning. Att det inte behövs doktorandutbildning för att få på tv'n, och att det inte är en massa "finesser" som behöver förklaras och kommas ihåg, allt skall vara så enkelt och uppenbart som möjligt.

Att det finns en bra och utförlig broschyr/bok om hotellet - historia, vad som ligger var, tider, utflyktsmöjligheter, osv. Och gärna att det varje morgon, innan jag vaknar, ligger en sida eller två med information om vad som händer idag, och vad som hänt i världen, antingen i luckan (där man kan ställa brickor med disk, tvätt etc.) eller under dörren.

Att de kommer förbi regelbundet på beach och poolområde med förfriskningar, vatten etc. utan en massa "nickel and dime". Och ingen "club", antingen är det ett lyxhotell eller inte.

Att de kommer ihåg saker som vad jag gillar till frukost eller favorit drinken, och kommer med nya tips, på samma sätt som en bra sommelier kan bredda min upplevelse.

Och till sist skall ju hotellet och området naturligtvis vara lugnt, vackert, rent och väl underhållet.

Låter trevligt - vad är du redo att betala per natt på nedan "hotell"?
För mig är det viktigast att de hanterar mig på på det sättet jag vill, att de läser av hur jag vill ha det. Jag personligen söker den där känslan av att jag kan släppa allt och inte behöva bekymra mig om någonting, samtidigt som de "verkar utan att synas", jag gillar inte att känna mig påpassad.

Jag vill ha en enkel vistelse, slippa stå och checka in, utan i stället få ett glas och sitta ned i en trevlig loungemiljö medans de ger mig en snabb översikt över hotellet, pejlar vad jag vill och samtidigt tar hand om incheckning och bagage. Och att bagaget snabbt kommer upp på rummet - inte en timme senare - och givetvis tas om hand när det är dags för utcheckning. Att det inte behövs doktorandutbildning för att få på tv'n, och att det inte är en massa "finesser" som behöver förklaras och kommas ihåg, allt skall vara så enkelt och uppenbart som möjligt.

Att det finns en bra och utförlig broschyr/bok om hotellet - historia, vad som ligger var, tider, utflyktsmöjligheter, osv. Och gärna att det varje morgon, innan jag vaknar, ligger en sida eller två med information om vad som händer idag, och vad som hänt i världen, antingen i luckan (där man kan ställa brickor med disk, tvätt etc.) eller under dörren.

Att de kommer förbi regelbundet på beach och poolområde med förfriskningar, vatten etc. utan en massa "nickel and dime". Och ingen "club", antingen är det ett lyxhotell eller inte.

Att de kommer ihåg saker som vad jag gillar till frukost eller favorit drinken, och kommer med nya tips, på samma sätt som en bra sommelier kan bredda min upplevelse.

Och till sist skall ju hotellet och området naturligtvis vara lugnt, vackert, rent och väl underhållet.

Toppen