Senaste nytt

Vad borde vi ha för kort? Hjälp uppskattas

Mediana

Medlem
Hej,

Funderar på att se över vad vi använder för kort och göra lite justeringar. Har ni några bra förslag hur vi bör lägga upp det. Har känts lite dumt att inte samla mer EB poäng med tanke på att vi reser en del.
  • SEB Visa kopplat till mitt lönekonto. Ett kort jag i stort sett endast använder för att ta ut kontanter ur bankomaten eller köpa valuta med.
  • SAS Mastercard som jag gör mina dagliga köp med. Skaffade det eftersom det var gratis för EBG och tänkte, ja, men kan väl ge lite poäng.
  • Santander Mastercard. Använts för alla köp utomlands eftersom de inte har något valutapåslag (den saken verkar dock ha ändrats nu) och är gratis.
  • Amex Platinum extrakort kopplat till min man. Det kortet använder jag i stort sett endast för försäkringens skull, så flygresor och hyrbil.
Min spend varierar per månad men brukar ligga kring 10K på SAS Mastercard. Flyger främst med SAS och Star Alliance, någon enstaka gång med BA, AF och Norwegian.

Mannen
  • Amex Platinum både privat och för företaget.
  • Swedbank Mastercard för alla köp som inte tar Amex
  • Swedbank Maestro. Bankomatuttag? Osäker på varför han har det till.
Spend hos Amex ligger på ungefär på 100K per månad och majoriteten är flygresor och hotell. Flyger främst SAS och Star Alliance, men även en hel del med BA. Värdesätter Platinumförsäkringen högt.

Några förslag på hur vi bör lägga upp det? Eftersom SAS inför årsavgift på Mastercardet så funderar jag på att ge upp det men jag har till Juli 2018 på mig. Borde vi satsa på ett till Amex?

Sas Amex Elite kan ju vara värt att ha också, även om det tillsammans med årsavgiften för platinum blir en slant per år. Platinum kan vara bra att ha kvar pga förmåner och försäkringar, men Elite ger mer pang för pengarna så att säga till Eurobonus.

Komplettera med Sas premium mastercard där Amex inte fungerar. Och något debitkort för att kunna ta ut cash.

Jag hade använt korten i följande ordning
Amex Elite
Amex Platinum
Mastercard Premium
Debitkort

Med tanke på att ni redan har Amex Platinum så får du gratis SAS Amex Premium, det låter som en no brainer för mig att ni börjar med att skaffa det kortet. 150k spend på kortet så får ni en 2-4-1 voucher, dvs halva priset för upp till 2 personer på en bonusresa bokad med eurobonuspoäng.

Om ni vill samla till Eurobonus skulle jag då använda korten som följer
Amex Premium
SAS Mastercard
Amex Platinum
Debitkort/Bankkort

Fördelen med Amex är att det är alltid högsta kortets villkor som gäller för de andra korten, dvs försäkringar mm från Platinum får man även om man betalar med Amex Premium.

Personligen kör jag på följande
Amex Premium
Mastercard Premium
Skandiabanken Visa (enbart för uttag av kontanter eller om alla andra korten strular)

Nu under sommaren (fram till sista Augusti) så går dock alla köp på Mastercard Premium då det är dubbla poäng på det kortet. Från september blir det dock Amex som första kort, förutom utomlands då det blir Mastercard Premium (som ger mer poäng än Amex Premium i utlandet)

Tack för alla svar. Om man får reseförsäkringen från Amex Platinum även då man använder Amex Premium så är det taget.
Så pass att det fick fyr i baken på mannen som ringde Amex nu :) Den lilla nackdelen var tydligen att det blir en separat kreditgräns för det kortet.
Sen blir det en personlig förlust för mig eftersom alla Eurobonuspoäng jag drar in på ett Premium extrakort går till mannen och inte till mig ;)

Tack för alla svar. Om man får reseförsäkringen från Amex Platinum även då man använder Amex Premium så är det taget.
Så pass att det fick fyr i baken på mannen som ringde Amex nu :) Den lilla nackdelen var tydligen att det blir en separat kreditgräns för det kortet.
Sen blir det en personlig förlust för mig eftersom alla Eurobonuspoäng jag drar in på ett Premium extrakort går till mannen och inte till mig ;)
Ja nackdelen med att skaffa de nya SAS Amex korten är att man får en kreditgräns på dom.
Ni kommer dock dra in betydligt fler poäng till Eurobonus med SAS Amex än ett Platinum och förhoppningsvis lyckas SAS fixa familjekonto igen det närmsta århundradet ;)
Det kan dock vara en fördel att bli värvad till Amex Premium så ni eventueltl får signup bonus samt att den som värvar också kan få detta.

Tror inte det går att bli värvad till Amex Premium om man ska ha det gratis via Platinum, jag behövde kontakta platinumservice för att få en blankett därifrån.

Ni kommer dock dra in betydligt fler poäng till Eurobonus med SAS Amex än ett Platinum och förhoppningsvis lyckas SAS fixa familjekonto igen det närmsta århundradet ;)

Ja, tror det här blir bra!

Tror inte det går att bli värvad till Amex Premium om man ska ha det gratis via Platinum, jag behövde kontakta platinumservice för att få en blankett därifrån.

Japp, de har skickat en blankett för companion card.

Toppen