Senaste nytt

Värre än en försening... ;-)

intuition

Medlem
Flyger inte jätte mycket SAS, men för mig känns det som mycket små-förseningar hela tiden.

Nåja, det får man kanske leva med. Ingen gillar en försening, men jag undrar om det inte är värre när det kämpar med att hämta in förseningen genom att vända snabbare!

SAS.jpg

Här har jag alltså bokat en fridfull förbindelse med gott om tid. Har tänkt mig att spendera 60 minuter i Grekland. Sola, bada, dricka något gott. Ni vet.

Och så går de och är 53 minuter sena...

Nåja, som tur är, är det buss-gate och jag får lite sajt-seeing på plattan. Fast först måste de fundera ut hur den rullstolsbundne mannen ska komma med bussen eftersom de glömt ta med rullstolen.

Väl inne i terminalen säger SAS-appen "Boarding", så det känns bra. Jag slipper krånglet med att leta upp loungen, utan kan fokusera på att komma igenom säkerhetskontrollen. Även här ges ett skönt och avkopplande tillfälle, eftersom fast-trackens scanner har stannat. Inte för att den är trasig utan för att de som är före passar på att berätta sin livs historia för väktaren, istället för att lyfta av sina väskor från bandet.

Nåja, 21:47 (sju minuter efter utsatt avgångstid) är jag vid gate:en och får ytterligare en chans att slappna av. Boardingen har bara börjat på skärmarna, inte i verkligheten.
Gate.jpg

Strax ropar man ut att plus-resenärer och präster är välkomna fram för prioritets-bordning. Märkligt nog ska tydligen halva grekisk-ortodoxa kyrkans män resa till Stockholm i kväll, eftersom hela terminalen skyndar sig till prioritetsbordningen.

Van resenär som man är armbågar man sig fram (och skaffar lite nya kompisar på köpet) och är i stort sett först på bussen. Där sitter jag i 11 minuter, innan vi får åka de 30 sekundernas resa tillbaka till planet.
Först på bussen betyder ju sist av, så ytterligare en stund att njuta av Grekland.

Boarding.jpg

Väl ombord behöver vi kontrollräknas ett par gånger för att se om manifestet och verkligheten stämmer överens. De verkar inte göra det, men det verkar inte heller spela så stor roll i slutändan iallafall. Vi lyfter bara 46 minuter sent och jag får strax avnjuta dagens andra box med lax. Det känns tryggt att veta att servicen ombord på SAS är så konsekvent att man alltid kan räkna med att få exakt samma mat varje gång!

Nu är det i alla fall full sprutt på besättnigen, de springer raskt över kabinen och släcker sedan ner. Även kaptenen verkar ha bråttom, för vi landar bara 31 minuter sent. Styrman är förste man av planet, men vi plus kunder kommer strax därefter!

Toppen