Senaste nytt

Världens sämst tajmade status-kort

intuition

Medlem
I höstas hade jag två SJ resor, en som positionering till Arlanda för att spara lite på flygbiljetter och en resa till Göteborg för att fixa med ett visa. Så mitt SJ prio-konto återuppväcktes och jag började fundera på om det inte hade varit trevligt med SJ prio black. Jo, det kunde det ju vara! Jag insåg snabbt att jag skulle behöva intjäning från mastercardet för att nå målet.

Jag ansökte men fick för första gången i världshistorien avslag på ett kort! Hade inte sökt speciellt hög kreditgräns och satt med bra kreditbetyg, så jag var lite förvånad tills jag insåg att SEB har en intern limit där summan för alla kort som de ger ut räknas samman.
Lite surt, men mina andra kort var viktigare, så jag gav upp tanken.

Till nyår dök det upp ett tips på BC om "Nyårskaramellen" som var 2020 poäng i bonus på första bästa bokning. Jag skulle till Kastrup och ta ett flyg, och var ändå sådär lagom pigg på skånetrafikens tåg. Hade inte ens tänkt på att kolla SJ som också kör sträckan, men i och med kampanjen kunde det ju vara värt att kolla upp. Ta-dah! En av de få avgångarna passade perfekt! Att SJ-biljetten var billigare än pendeltåget gjorde saken inte sämre!

Väl hemma från vinter-trippen började jag fundera på SJ prio igen i och med att poängen varit så här lättförtjänta. Men, mina kreditgränser var ju de samma som förut och dessutom var det nu bara 3 månader kvar på mitt medlemsår. Omkring 4 000 poäng på kontot, dvs inte ens grå. Nä, det var nog en dålig idé.

Någon vecka senare var där en händelse på jobbet där information som jag behövde inte nådde fram. Eftersom det var på ett kontor som jag normalt inte sitter på insåg jag att det kunde vara klokt att åka dit på veckobasis.
Vis av erfarenheten från nyårskaramellen kollade jag upp SJ och upptäckte att avgångarna passade perfekt och att återigen priset var lägre än pendeltåget. Åka bekvämare till lägre pris och kunna ta frukosten på vägen. Nackdelen med SJ är ju att man måste boka en exakt avgång och att ombokningsbart är dyrt. Hmm, Prio Black hade ju varit perfekt då!

Skyndade mig att betala in hela skulden på mitt Nordic Choice mastercard för att glädja SEB. Jag till och med ringde in och sänkte kreditgränsen på det, så att det verkligen skulle finnas marginal för SEBs kreditbedömning, väntade någon vecka in i februari och skickade in en ansökan om Prio mastercard med ytterst modest kreditgräns om 10 000 kr.

En vecka senare dyker mitt eftertraktade vita Prio MC upp. Men..men?! Jag läser brevet 2 gånger. De har prutat på krediten till magra 5 000 kr. Jag kände mig som 18 åringen som med darrande händer just fått sitt första bensinkort beviljat.

Jag har ju en resa i veckan och visst kan jag boka 1.a klass återbetalningsbart för att betala mer och därmed få lite mer poäng. Under ett år skulle det så klart ge rätt bra med poäng. Med lite lagom spend på det är svart hemma. Men det är nu bara 2 månader kvar innan mitt medlemsår tar slut. Tajmingen på kortet kunde inte varit sämre.

Jaja, det dyker kanske upp någon poäng-kampanj, tänkte jag, och bokade på mina besöksresor i 1.a klass. 10 dagar senare är jag grå, med faktiskt bara en biljett som jag bokat och vaskat med flit.

På kort-spenderingen går det inte helt illa. Jag har styrt över en hel del köp till Prio-kortet. Har också sett till att göra en del smarta utlägg, köpt 10-kort på 2 olika lunch-restauranger. Det jobbiga är att jag ungefär varannan dag måste betala av saldot på kortet så att jag inte slår i kredit-taket. Det går, men kräver en del planering. Och tiden mellan att jag nått max kredit och att min inbetalning blir reggad på kontot är ju ändå minst 12 timmar - tid jag inte riktigt har råd att sitta still på om jag ska nå svart.

Jag väntar och väntar men de kampanjer som dyker upp är antingen pris-kampanjer (inget man letar efter när det gäller att spendera så mycket som möjligt på sina biljetter!) eller riktad mot andra resenärsgrupper. Men så till sist kommer det - dubbla poäng på alla bokningar som görs under en kort tid!

6 veckor kvar till medlemsårets slut. Jag bokar alla mina kommande affärsresor för den perioden, men ser snabbt att det inte räcker på långa vägar. Bestämmer mig för att träffa lite kompisar i Göteborg en helg. Hmm, alldeles för billiga biljetter. Men släkten i Stockholm? Ja, att åka SJ dit var dyrt så det förslår! Får nog åka dit två gånger. Nu börjar det se lovande ut! Kan jag hitta på något mer? Kan man åka till sommarstugan med SJ? Äsch, ja det går. Bara ett byte och gammaldags lok-tåg utan AC... Jaha, då får det bli stugan i Påsk!

Tack vare att jag vaskade en biljett precis innan månadsskiftet och blivit grå, trillar nu de första spend-poängen in med faktor 2 - 5 000 poäng. Gött! Med de bokade resorna och hyfsad spend i mars så ska det gå vägen.

Sedan dyker ett visst virus upp. Ganska tidigt får vi order om att inte besöka olika kontor om det inte är absolut nödvändigt. Familjen vill inte alls åka med till Göteborg av virus-rädsla. Biljetten är ej ombokningsbar och jag får vaska den. Jag hade i alla fall tur med poängen...

Strax kommer det ut strikta rekommendationer från regeringen om att avstå resor inrikes, framför allt till Stockholm. SJ är med på noterna och börjar tillåta ombokning, men jag är lite osäker på hur det går med poängen, speciellt som är det på 2x kampanj. Den ena resan får ligga kvar, medan den andra som är återbetalningsbar fimpas. Nu börjar det se lite dystert ut i min poäng-planering.

Det går bättre med spenden. En del oförutsedda utgifter dyker upp, och sällan har man varit så nöjd med utgifter. Mitt excel-ark går varmt. Det kommer att vara på håret, men det ser ut som att svart är i stort sett klart.

Mitt i allt excel:ande ser jag att nya Mastercard ansökningar nu plötsligt ger 6 500 välkomst-poäng. Härlig tajming igen. Jag är nu ungefär 6 000 poäng från att få svart, så en bunte välkomstpoäng är precis vad jag hade behövt. Jaja, jag får harva på med min ursprungliga plan.

En vecka in i april trillar spend-poängen in och det plingar till i mailboxen med besked om att mitt svarta kort är på väg! Nu behöver jag inte ens ta tåget till stugan! Biljetten har blivit återbetalningsbar "pga av en störning" (inställda tåg i virustider) och jag avbokar den kvickt - fast det retar mig att krediteringen kommer att hamna i min svarta period och därmed bestraffas med 0,3 minuspoäng per krona. Jaja, vi får se hur det går nästa medlemsår. Just nu känns det som att det inte är aktuellt med tågresor på väldigt länge...

Så här sitter jag med mitt helt nya Prio svart, kort-statusen med värsta tajmingen. Förhoppningsvis är det en bra story i alla fall...

En av anledningarna varför jag inte nyttjar SAS MC heller, SEB är hopplösa.....

Gällande Svarta Prio kortet, bästa förmånen är att boka en billig avgång och hoppa på en dyr tidigare avgång :)

Fantastisk story!

Angående SEB Kort AB som ger ut bland andra SAS Eurobonus Mastercard, Nordic Choice Mastercard, SJ Prio Mastercard, Circle K Mastercard och så vidare. Om man söker ett nytt kort och blir nekad på grund av deras interna kreditlimit per person, så kan man bara be dem att omfördela de redan beviljade krediterna mellan de befintliga kort som man har hos dem. De kan inte flytta skuldsaldon, kortet du vill flytta kreditlimit från måste vara skuldfritt! Då kan man be dem flytta exempelvis 5000 kr i kredit från kort 1 till kort 2, det görs på några sekunder och börjar gälla direkt. På så sätt hade du kunnat få din första ansökan godkänd om du bara ringt in och bett dem omfördela redan beviljade belopp.

Allt handlar om vilken total risk/exponering som SEB Kort AB tar gentemot dig som enskild kund. För deras del spelar det ingen roll om det är 50 000 i kredit på ett kort eller jämnt fördelat över tre olika kort. Det kan ibland vara trixigt att få kundtjänst att erkänna att ”jo, det är samma kort, bara målat i olika färger och kopplat till olika medlemsprogram”. När man väl sagt att jag känner till hur det förhåller sig och jag skulle vilja ha/behöver x, y och z så brukar det ordna till sig.

@intuition du kan ringa in på tisdag och be att de omfördelar dina kreditgränser, för att i varje fall slippa betala in flera gånger i veckan. Glad Påsk!

Toppen