Senaste nytt

Välja mellan Washington och Atlanta som hemresa

Zniper

Medlem
Hej!

Vi ska spendera en del av kommande februari i florida.
Familj med 2 vuxna och 2 barn. Eurobonuspoängresa med SAS.
Vi har bokat både ut och hemresa men nu har dom ändrat flygplanstypen på hemresan så funderar på om vi ska göra någon ändring men behöver era välunderbyggda gissningar.

Vi har fått dela familjen i 2 bokningar eftersom det inte släpps tillräckligt många eurobonusbiljetter i business för att hela familjen ska kunna vara på en bokning och så som resan är nu så flyger vi till Miami och hem från Washington (i väntan/förhoppningen på att Miami släpps).

Flygplanstypen hem har ändrats till A 321 neo och där flyger 2 av oss i Business och 2 i Plus.
Förhoppningen är som sagt i första hand att boka om till Miami som hemresa oxå och i andra hand uppgradera dom 2 i Plus till Business.
Med ändringen av flygplanstyp så är väl SAS Plus kabinen mindre och även Business? Det borde betyda sämre chans till att dom släpper fler Businessplatser till poängbokning?

Ett 3e alternativ skulle kanske kunna vara att ändra hemresan till Atlanta? Där det flygs med A350-900? Om man hittar en resa med 2 i Business och 2 i Plus, skulle ni gissa på att det är större chans att det släpps fler poängbiljetter där än Washington?

Antingen flyger vi eller tar en hyrbil från Orlando till Washington/Atlanta

Har någon varit med om liknande situation eller har en kvalificerad gissning?

Ha de gott
 
En sökning på Awardhacks visar hyfsat god tillgång på 2/2 [två business och två Plus] i februari på sträckan ATL-CPH. På sträckan WAS-CPH finns det också hyfsad god tillgång på 2 i Business men väldigt låg tillgång i Pus.

EDIT: Givetvis lite skralare kring sportlovsveckorna.
 
Jag skulle i alla fall be er tänka om vad gäller att köra 12 timmar (borträknat pauser) till Washington bara för att få två till pers i Business istället för Plus, speciellt om resan inte är tänkt att vara en roadtrip. 140 mil på Amerikas motorvägar är inte vidare spännande. Atlanta är halva sträckan, så mindre orimligt med inte något jag skulle utsätta familjen för ifall man inte bakar in det i resan på något sätt.
 
En sökning på Awardhacks visar hyfsat god tillgång på 2/2 [två business och två Plus] i februari på sträckan ATL-CPH. På sträckan WAS-CPH finns det också hyfsad god tillgång på 2 i Business men väldigt låg tillgång i Pus.

EDIT: Givetvis lite skralare kring sportlovsveckorna.
Ja själva grundresan är redan bokad med 2+2 från Washington och det finns alternativ från Atlanta med samma fördelning men jag tänkte mest på var chansen är störst till att det släpps ytterliggare poängplatser när det närmar sig hemresa
 
Jag skulle i alla fall be er tänka om vad gäller att köra 12 timmar (borträknat pauser) till Washington bara för att få två till pers i Business istället för Plus, speciellt om resan inte är tänkt att vara en roadtrip. 140 mil på Amerikas motorvägar är inte vidare spännande. Atlanta är halva sträckan, så mindre orimligt med inte något jag skulle utsätta familjen för ifall man inte bakar in det i resan på något sätt.
Det är sant. Tack för inputen. Får nog bli flyg.
 
Ja själva grundresan är redan bokad med 2+2 från Washington och det finns alternativ från Atlanta med samma fördelning men jag tänkte mest på var chansen är störst till att det släpps ytterliggare poängplatser när det närmar sig hemresa
Dagens killgissning är att en nyetablerad linje med ett större flygplan med fler premiumsäten teoretiskt borde borga för fler tillgängliga awardplatser.
 
Washington är en av de linjer som på vintern är ganska "låg" beläggning (tillsammans med Chicago) vilket brukar göra att det är stor chans att det öppnas upp fler platser i business. Fördelen med den lilla kabinen plus på A321 (förutom att de stolarna är bättre) är att den bokas över relativt ofta och då måste folk flyttas till Business gratis (status hjälper) om det inte är tillräckligt många som vill uppgradera. Man kan ju ha otur att business är full toch plus överbokat, då flyttas man ju bakåt i planet, men det hör till undantagen.

Jag hade presonligen inte tittat på flygplanstyp så mycket (om man nu inte har fobi för A321). Atlanta är ju ny destination så att det är färre presoner bokade där är rimligt. Men hur det ser ut i februari är ju omöjligt att veta, kanske blir ett jätte uppsving så fort SAS är med i SkyTeam och Atlanta linjen kanske blir mycket mer bokad.

Titta på vad som är bäst för familjen och utgå ifrån att det inte går att ändra platser så slipper ni bli missnöjda. Att det skulle släppas på flera awards från Miami är mindre troligt än att de gör det på Washington/Atlanta.
 
Washington är en av de linjer som på vintern är ganska "låg" beläggning (tillsammans med Chicago) vilket brukar göra att det är stor chans att det öppnas upp fler platser i business. Fördelen med den lilla kabinen plus på A321 (förutom att de stolarna är bättre) är att den bokas över relativt ofta och då måste folk flyttas till Business gratis (status hjälper) om det inte är tillräckligt många som vill uppgradera. Man kan ju ha otur att business är full toch plus överbokat, då flyttas man ju bakåt i planet, men det hör till undantagen.

Jag hade presonligen inte tittat på flygplanstyp så mycket (om man nu inte har fobi för A321). Atlanta är ju ny destination så att det är färre presoner bokade där är rimligt. Men hur det ser ut i februari är ju omöjligt att veta, kanske blir ett jätte uppsving så fort SAS är med i SkyTeam och Atlanta linjen kanske blir mycket mer bokad.

Titta på vad som är bäst för familjen och utgå ifrån att det inte går att ändra platser så slipper ni bli missnöjda. Att det skulle släppas på flera awards från Miami är mindre troligt än att de gör det på Washington/Atlanta.
Grymt. Tack så jättemycket för att du tar dig tid att svara så utförligt
 
I have lived in the DC area longer than in any other area of the country (and the world for that matter) and had too much experience with the drives to and from Florida because of that. The drive between the DC area and central Florida is something I try to minimize doing. February road conditions can be anything from nice to awful for some or most of the stretch from Georgia to DC. But even when the weather is cooperative, the drive is too long and boring to do it just for getting to an airport to fly out.

February award ticket availability in business class from IAD to CPH on SAS? If the award travel space is not already available, then I wouldn't count on the space opening up in pairs. But sometimes SAS have been opening up a single seat here and there in January and February for February travel and then they some days later they would do it it again by releasing another seat for the same February flights.

Flights from MCO and TPA to DC airports can be relatively cheap or cheaply gotten by buying miles and using them for award tickets if the regular paid ticket prices are high. IAD airport area hotels in February tend to be pretty cheap and cheaper than comparable types of hotels in the Orlando-Tampa/Sarasota/Clearwater-Naples parts of Florida. There is also a nice Metro train connection at IAD airport too to get to and from DC. Something to consider in case you have more time in the DC area when trying to make the IAD-CPH flight.
 
Toppen