Senaste nytt

Välja kort?

Hej,

Är ny här och har fått för mig att beställa kort.
Kör idag med vanligt bankkort hos SHB.

Det jag funderat på är shb platinum pga pp, reser iof ungefär 2-6gånger om året bara men skönt med lounge och bättre försäkringar. Vilka lounger får man tillträde till?

Annars har jag funderar på SAS amex elit eller premium. Just för 2-4-1 voucher. Vore ju gött att dra med tjejen på en businessclass resa till USA eller Asien.

Det jag undrar är vad ni rekommenderar? Får man bara lounge och fast-track på SAS när man är gold och enbart reser med SAS eller kan jag ändå åka med annat bolag och dra nytta på dessa förmåner? Jag antar att med elit att jag kommer upp i 45k poäng och blir gold då, även om inte antalet resor stämmer?

Kan få en spend till kommande år på ca 2-350 000kr.

Vill komma åt lounge, gärna fast track och om möjligt upgrades om möjligt på hotell eller liknande.

Somsagt helt ny i gemet så alla tips mottages varmast!

/Micke

Då skulle jag kika lite på Amex Platinum. Där kan du även få ett amex sas premium.
Kolla lite i Amex platinum tråden.
Är Amex Platinum rätt val för mig? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

God jul!

Hej,

Är ny här och har fått för mig att beställa kort.
Kör idag med vanligt bankkort hos SHB.

Det jag funderat på är shb platinum pga pp, reser iof ungefär 2-6gånger om året bara men skönt med lounge och bättre försäkringar. Vilka lounger får man tillträde till?

Annars har jag funderar på SAS amex elit eller premium. Just för 2-4-1 voucher. Vore ju gött att dra med tjejen på en businessclass resa till USA eller Asien.

Det jag undrar är vad ni rekommenderar? Får man bara lounge och fast-track på SAS när man är gold och enbart reser med SAS eller kan jag ändå åka med annat bolag och dra nytta på dessa förmåner? Jag antar att med elit att jag kommer upp i 45k poäng och blir gold då, även om inte antalet resor stämmer?

Kan få en spend till kommande år på ca 2-350 000kr.

Vill komma åt lounge, gärna fast track och om möjligt upgrades om möjligt på hotell eller liknande.

Somsagt helt ny i gemet så alla tips mottages varmast!

/Micke

Du får ett kostnadsfritt (nåja, det ingår i dom 6.000 du betalar för Platinum per år)
Då kör du fördelarna med Platinu., men lägger all spend osv på Sas amex premium kortet och får då en 2-4-1 efter 150.000 spend.

Försök bli värvad också så får både du och värvaren en bunt poäng!

Amex platinum har jag kikat på, ser bra ut, dock blir det väl ingen 2-4-1? Hur fungerar det med ett SAS premium till det? Kör man dubbla kort och dubbla kort avgifter då? Somsagt är väldigt grön på detta område

Du får ett kostnadsfritt (nåja, det ingår i dom 6.000 du betalar för Platinum per år)
Då kör du fördelarna med Platinu., men lägger all spend osv på Sas amex premium kortet och får då en 2-4-1 efter 150.000 spend.

Försök bli värvad också så får både du och värvaren en bunt poäng!

Okej, typ som jag förstod det. Det verkar ju ett bra alternativ faktiskt! Dock tänkte jag på elit kortet så kommer man upp i 45k i EB med 20k statusgrundande ganska fort och då får med fast track? Är fasttracket enbart på sas resor? Men man blir utan pp med elit kort?

Utgår du från ARN så har du ju tillgång till Amex loungen hos Pontus in the Air med Platinum.
Finns även ett par Amex lounger i USA.

Finns inget kort som ger tillgång till Star Alliance lounger, om det är dom som lockar så är det Amex Elite + SAS EuroBonus MasterCard (32k status poäng) och sedan ass in the seat för dom sista 13k för SAS/Star Alliance Gold

Toppen