Senaste nytt

Uttagsgräns Amex

Cyril

Medlem
Hej!

Någon som vet uttagsgräns för SAS Amex Classic. Antar att jag inte kan ta ut hela min tillgängliga kredit i bankomat? Kommer befinna mig i annat EU-land samt behöva en del €. Alltså inte i Sverige om det gör skillnad!
 

Abbs

Medlem
Så är det säkerligen, men nu är detta den möjligheten jag har på kort varsel så önskar fortfarande info på nyss ställda fråga om någon har erfarenhet!
Jag läser i villkoren följande:
American Express får besluta om en begränsning för kontantuttag och American Express informerar i så fall kortmedlemmen om detta. American Express får göra detta även om kortmedlemmen inte har begått något avtalsbrott. En sådan begränsning kan avse det totala kontantbelopp som kan tas ut vid ett tillfälle, under en dag, under perioden för varje kontoutdrag eller någon annan begränsning. American Express får också ta bort möjligheten att ta ut kontanter från kortmedlemmens konto eller begränsa den maximala summan av kontantuttag som kortmedlemmen kan utföra vid varje tidpunkt.

Jag hittar i övrigt ingen faktiskt gräns för kontantuttag. Var medveten om att ränta på ditt kontantuttag börjar gälla direkt, ren förlustaffär dvs.
 

ekf

Medlem
@Cyril Jag har för mig att jag läste att man måste haft kortet i minst 6 månader för att ha möjligheten att ta ut pengar i bankomat, om det nu spelar någon roll i ditt fall. Annars säger jag som @Abbs, det är relativt dyrt och bör nog göras endast i undantagsfall.
 

Tonton

Medlem
@Cyril Jag har för mig att jag läste att man måste haft kortet i minst 6 månader för att ha möjligheten att ta ut pengar i bankomat, om det nu spelar någon roll i ditt fall. Annars säger jag som @Abbs, det är relativt dyrt och bör nog göras endast i undantagsfall.
Det står 6 månader i avtalet, men jag tog ut pengar tidigare än så på mitt Amex.

Med det sagt så håller jag med er om uttag med Amex, det ska undvikas. Amex tar ut ränta från dag 1 + uttagsavgiften...
 

NotRyan

Medlem
Gränsen är 10.000 kr/14 dagar, åtminstone för Betalkort Premium och Betalkort Elite. Tror det är samma för classic. Kontantuttag på det nya kreditkortet bör undvikas på de grunder @Tonton skriver ovan. Det gamla betalkortet är något bättre då "bara" uttagsavgiften debiteras.
 
Toppen