Nu har inte @
Ragnar G själv hunnit svara, men allt går att lösa med bra kontakter.
Jag har kreditkort i flera länder där jag inte är folkbokförd. Ett av dom råkar vara min hemnation där jag senaste var folkbokförd 1996, och det andra i ett land där jag har tidigare varit folkbokförd. När jag lämnade detta icke-EU land har jag kvar bankkonto och kreditkort utan minimerat kreditnivå.
Principen för att få ett kreditkort i ett annat land är att man först får ett godkänd bankkonto i samma land. För att öppna ett bankkonto i ett annat land krävs det normalt inte att man är folkbokförd. Hur skulle det globala samhälle fungera om det var så? Detta gäller för både fysiska och juridiska personer.
Men då penningtvätt är en het fråga, skall ett tydligt syfte finnas för varför en utländsk medborgare skall ha ett konto i ett annat land. Jag har t.ex. haft diskussioner här i Sverige med en svenska storbank om detta, och det krävs lite dokumentation.
Så principiellt är det inte en "
nej, det går inte" fråga, men något en bank kommer titta på case-by-case. Är man Private Banking kund fixar nog banken detta lätt. Kom ihåg, många svenska banker som t.ex. SEB i Tyskland och Handelsbanken i UK har numera retailverksamhet som troligtvis kan hjälpa till även om man inte är Private Banking kund. Är man kund i en Schweizisk bank, då går allt

... kanske...