Senaste nytt

Uppsägning av Amex Elite betalkort med innestående plussaldo - tips?

Maja

Medlem
Har redan signat upp mig och fått mitt Amex Elite kreditkort, har nu bokat om min tidigare 2-4-1 som var betalad med mitt gamla Elite Betalkort och har nu inget behov av kortet längre.

Har Googlat, men hittar inget bra svar, vet att medlemsavgiften ska återbetalas för outnyttjade månader (har oktober som brytpunkt), men har nu även ett plussaldo på över 10k efter avbokade bonusbiljetter.

Finns det några tips kring detta hur jag bör bära mig åt?

Ser i Amex Frågor & Svar att jag kan ringa kundtjänst och be dem betala ut pengarna eller föra över till ett annat aktivt kort jag har hos dem. Vad är att föredra? Vill ju inte gärna få minus EB-poäng på två konto p.g.a. detta.

Och gällande årsavgiften, har för mig att jag har läst något kring detta också. Någon som kan lyckas minnas vad tusan det var som gällde för återbetalning av årsavgift kontra flyta den till nya Elite Kredit?

Tack på förhand!

Jag hamnade i samma situation några år sedan när jag bytte ett Premium till Elite, den oanvända årsavgiften för kontot tillfördes Premium-kontot sista månaden. Eftersom jag nästan inte hade använt kortet den månaden, blev saldot positivt när det avslutades.

Premium-kontot låg sedan kvar hos Amex med ett positivt saldo men utan något aktivt kort. Ingenting hände med pengarna på ett halvår, tills jag kontaktade kundtjänst och bad dem flytta över dem till Elite-kortet, först därefter försvann Premium-kontot från hemsidan. Jag är nästan helt säker på att det inte blev något återtag på eurobonus-poängen när det skedde.

I mitt fall blev det bara frågan om ett par hundralappar, det är så klart möjligt att Amex hanterar det på annat vis om det gäller 10k.

Har ett annat, men då räknas summan av min nästa faktura på nya kortet menar du då?

Exakt så gjorde jag (eller gör, det är inte klart än, ska gå igenom i veckan). Detta gällde dock en återbetalning av en avbokad biljett som gått tillbaka till det avslutade (Premium/betal) kortet som flyttas till mitt nya (Elite/kredit). Man måste vid flytten ha minst lika stor summa debiterad på kortet man flyttar till, hon var noga i telefon med att de inte får göra en transaktion som leder till plussaldo på ett kort (även om det är ett plussaldo på ett annat kort som är orsaken).

Ska försöka komma ihåg återkomma när det är genomfört med bekräftelse på om/hur det påverkar spend och poängintjäning. Jag tänker att det borde bara räknas som en förtida inbetalning men det får vi se.

Toppen