Senaste nytt

Upplägg för att dubbel-använda kreditbonusar

Jonas Eklundh

Ny medlem
Så jag har precis ansökt om ett SAS Amex Elite, och tänkte använda det via Billhop för att betala företagets räkningar, samt större privata inköp. Jag räknar med att flyta runt en 5-600 000 kr/år genom kortet och därmed få Eurobonuspoäng på det viset.

Men det finns ju inget som hindrar att jag betalar Amex-räkningen med ett annat kort, eller hur? Då tänker jag till exempel på Scandics Mastercard då Scandic-poäng aldrig är fel, eller ett liknande kort.

Vad är det man bör tänka på då? Förutom disciplinen att ens faktiska likviditet har en eller två månaders fördröjning? Är det några här som gör på det här viset och alltså använder spenderade pengar till att samla poäng på två, eller fler, kort? Har försökt googla lite men inte hittat någon glasklar guide eller "tänk på att"-lista.

Ber om ursäkt om detta kommit upp många gånger innan, sökte lite i forumet, men hittade inget

"Tidigare" kunde man betala en kreditfaktura med amex som exempel, men det stängdes ner för flera år sedan.
Nu är det inte längre möjligt och det troliga är att detta strider mot villkoren på kredit/betalkortet.

Mitt råd är att lägga ner dessa tankar då det troligtvis kommer sluta i tråkigheter.
Enkla svaret på varför du inte hittar några guider för detta är för att det inte är tillåtet.

Många bank/plusgiro är blockerade på betalo/billhop och liknande tjänster. Främst konton som tillhör finansiella institut. T.ex. kan du inte betala din Amexräkning via någon av ovan tjänster då kontot är blockerat.

Med utländska transaktioner går det.

Jag kør just nu
SEB SAS Mastercard-Transferwise-USkonto-HHonors Amex.
På detta sätt får jag poäng både på SAS Eurobonus och HHonors poäng.
Växelkursen med transferwise är bättre än om jag använder SAS mastercard direkt till USD.

Tror kanske inte det hjälper trådstartaren men det är exempel på mig veterligen tillåtet sätt att betala kreditkort med kreditkort.
Dett kan vara värt om man ändå har utgifter i annan valuta och tillgång till Kreditkort/konton i flera länder.

Så länge Sas mastercard släpper igenom Transferwise så har dom i praktiken inget med vad man gør med pengarna i nästa led tänker jag.

är før øvrigt väldigt nøjd med växelkursen på transferwise och transaktionstid cirka 1dygn från NOK till jag ser pengarna på mitt USA konto.

Transferwise tillåter belopp upp till $10 000 USD per kalenderår innan de begär in ganska detaljerade uppgifter om varifrån pengarna kommer, vilken relation man har till den som betalat dem till en och vad man har för syfte med överföringen. Är de inte nöjda med den förklaring som getts nekar de transaktionen på grund av USAs penningtvättslagar. Transferwise är strålande men om man tänkt flytta större belopp bör man ta med att man kan behöva skicka in ganska omfattande dokumentation. Det är inte utan att det kan ta upp ganska mycket tid.

Transferwise tillåter belopp upp till $10 000 USD per kalenderår innan de begär in ganska detaljerade uppgifter om varifrån pengarna kommer, vilken relation man har till den som betalat dem till en och vad man har för syfte med överföringen. Är de inte nöjda med den förklaring som getts nekar de transaktionen på grund av USAs penningtvättslagar. Transferwise är strålande men om man tänkt flytta större belopp bör man ta med att man kan behöva skicka in ganska omfattande dokumentation. Det är inte utan att det kan ta upp ganska mycket tid.
Hur mycket är det att skicka in?

Har ingen aning om transfererads regler men anställningsintyg där det framgår lön och sen kopia på ID brukar väl räcka för de flesta?

Med utländska transaktioner går det.

Jag kør just nu
SEB SAS Mastercard-Transferwise-USkonto-HHonors Amex.
På detta sätt får jag poäng både på SAS Eurobonus och HHonors poäng.
Växelkursen med transferwise är bättre än om jag använder SAS mastercard direkt till USD.

Tror kanske inte det hjälper trådstartaren men det är exempel på mig veterligen tillåtet sätt att betala kreditkort med kreditkort.
Dett kan vara värt om man ändå har utgifter i annan valuta och tillgång till Kreditkort/konton i flera länder.

Så länge Sas mastercard släpper igenom Transferwise så har dom i praktiken inget med vad man gør med pengarna i nästa led tänker jag.

är før øvrigt väldigt nøjd med växelkursen på transferwise och transaktionstid cirka 1dygn från NOK till jag ser pengarna på mitt USA konto.
Anvander ocksa denna metod med olika kreditkort i HK, Singapore och Australien. Funkar ratt bra.

Toppen