Senaste nytt

Uppgradera till SAS Amex Elite få 30 000 EB-poäng eller Premium få 10 000 EB-poäng (September 2024)

pedantic

Medlem
Äntligen en lite roligare uppgraderingskampanj för SAS Amex-korten. :D

Från https://www.americanexpress.com/sv-se/byt-kort/

Från Classic till Premium
Få 10 000 Eurobonus Bonuspoäng!
Just nu får du 10 000 EuroBonus Bonuspoäng när du byter till SAS Premium Card innan 9 oktober 2024. Villkor gäller.*
Har du ansökt om medlemskap efter 2a april och säger upp eller nedgraderar ditt kort inom 12 månader kommer du debiteras för dina erhållna poäng. Läs mer i villkoren.
*Uppgradera senast 9.10.2024. Erbjudandet gäller under förutsättning att du handlar för minst 36 000 kr t.o.m den 31/1/2025. Poängen överförs senast Mars 2025.

Mer på https://www.americanexpress.com/sv-se/byt-kort/sas-classic-till-sas-premium/

Från Classic eller Premium till Elite
Få 30 000 Eurobonus Bonuspoäng!
Just nu får du 30 000 EuroBonus Bonuspoäng när du uppgraderar till SAS Elite Card innan 9 oktober 2024. Villkor gäller.*
Har du ansökt om medlemskap efter 2a april och säger upp eller nedgraderar ditt kort inom 12 månader kommer du debiteras för dina erhållna poäng. Läs mer i villkoren.
*Erbjudandet gäller endast personer som inte har varit American Express SAS Elite-medlemmar eller SAS Elite extrakortmedlemmar under de senaste 12 månaderna, samt under förutsättning att du handlar för minst 45 000 kr med ditt nya SAS Elite Card t.o.m. Den 31/1/2025. Poängen överförs senast Mars 2025.

Mer på https://www.americanexpress.com/sv-se/byt-kort/sas-classic-till-sas-elite/ och https://www.americanexpress.com/sv-se/byt-kort/sas-premium-till-sas-elite/

Intressant att uppgraderingen för Classic till Premium inte har "senaste12 månaders" skrivningen.

Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
Har tänkt uppgradera till Elite. Har väntat på nån ok kampanj och nu kom det visst en vilket var bra.

Dock har min medlemsperiod hos Eurobonus 1 sep - 31 aug och är lite fundersam över om det kan bli problem med hur statuspoängen från Amex kommer in till mig. Tycker mig ha läst att poängen kan trilla in lite hur som från Amex i samband med ny period på amexkortet.

Jag blev medlem i februari 2024 (amex premium). Om jag uppgraderar - kan jag säga upp kortet i mars nästa år och fortfarande ha kvar poängen?

Du behöver ha kortet i minst 12mån, annars kan du bli återbetalningsskyldig för poängen.

Det står "Har du ansökt om medlemskap efter 2a april och säger upp eller nedgraderar ditt kort inom 12 månader kommer du debiteras för dina erhållna poäng. Läs mer i villkoren."

Jag blev ju medlem i februari och min fråga är om detta gäller då?

I deras detaljerade villkor står det:
"Om du väljer att avsluta eller nedgradera ditt medlemskap inom 12 månader från avtalets ingående kommer ditt konto att debiteras med värdet för dina erhållna poäng enligt SAS prislista, dock högst resterande andel av första årets medlemsavgift."

Man kan tolka detta på två sätt. Antingen som 12mån från att man blev kortmedlem första gången (dvs feb i år i mitt fall) eller från sep 2024 (ifall man nu uppgraderar denna månad).

Det står "Har du ansökt om medlemskap efter 2a april och säger upp eller nedgraderar ditt kort inom 12 månader kommer du debiteras för dina erhållna poäng. Läs mer i villkoren."

Jag blev ju medlem i februari och min fråga är om detta gäller då?

I deras detaljerade villkor står det:
"Om du väljer att avsluta eller nedgradera ditt medlemskap inom 12 månader från avtalets ingående kommer ditt konto att debiteras med värdet för dina erhållna poäng enligt SAS prislista, dock högst resterande andel av första årets medlemsavgift."

Man kan tolka detta på två sätt. Antingen som 12mån från att man blev kortmedlem första gången (dvs feb i år i mitt fall) eller från sep 2024 (ifall man nu uppgraderar denna månad).

Väldigt klart, du ingår nya villkor när du ansöker där det står: "Har du ansökt om medlemskap efter 2a april och säger upp eller nedgraderar ditt kort inom 12 månader kommer du debiteras för dina erhållna poäng".

Någon som vet hur lång tid det brukar ta från att man ansökt tills att man kan börja nyttja kortet (inte nödvändigt fysiskt)?

Kul med kampanj igen. Uppgraderar man från Classic till Premium med exakt 36k i köp blir poängpriset 1620sek (12x135)/ 15400p=10,52öre per EB. Inte jättebra och fel tidsmässigt för många med tanke på voucher vid 150k, men ändå lite värde med denna kampanj. Speciellt om en voucher i år och en nästa år hinns med inom 12 månader. Svårt för mig personligen dock med mestadels utländsk spend där jag föredrar PLAT med points+. Synd Betalo blev så himla dyra, helt uteslutet använda dem numera till svenska räkningar. :)

Dock har min medlemsperiod hos Eurobonus 1 sep - 31 aug och är lite fundersam över om det kan bli problem med hur statuspoängen från Amex kommer in till mig. Tycker mig ha läst att poängen kan trilla in lite hur som från Amex i samband med ny period på amexkortet.

Erbjudandet gäller ju fram till 9 oktober, så jag skulle nog vänta fram till i oktober någon gång (så nära 9:e som du vågar) för att undvika eventuell risk för krångel med poäng på "fel sida" brytpunkten.

Ni som uppgraderat, har ni fått någon bekräftelse (annat än ”Du är klar” som kommer på webbsidan) efter att ni ansökt? Ansökte i onsdag och har inte fått någon respons på något vis.

Toppen