Jag har en resa i economy som min arbetsgivaren betalat. Jag skulle vilja uppgradera den till business om möjligt, alternativt premium economy.
Problemet är att den är bokad via en onlineresebyrå (flightsearch.se). Det är en mix av flygbolag (Lufthansa dit och Air Canada hem) och jag kan inte uppgradera via det vanliga tillvägagångssättet på vare sig Lufthansas eller Air Canadas hemsida.
resorna är
8 okt:
CPH - FRA
FRA - LAS (Lufthansa - trafikeras av Eurowings)
15 okt:
LAS - YYZ (Air Canada - trafikeras av Air Canada Rouge)
YYZ - CPH (Air Canada)
Det är de två Atlantenflygningarna jag försöker uppgradera.
Jag ringde Lufthansa, de sa att det gick att uppgradera FRA-LAS, gav mig ett pris och tog kortuppgifter. Den dök till och med upp när jag kollade min bokning på deras hemsida. Men de ringde senare på kvällen och sa att det tyvärr inte gick trots allt, att hon skulle sätta tillbaks mig på min urspungliga bokning. Motiveringen hängde jag inte med på riktigt, men det hade något att göra med att det gått via Air Canadas bokningssystem.
YYZ - CPH var Lufthansa tydliga med att de inte kunde uppgradera. Inte heller flightsearch kunde det, så här skrev de:
Sitter nu i två timmars telefonkö till Air Canada och hoppas att de kan ordna det, men är inte alltför hoppfull.
Är enda chansen att försöka uppgradera på flygplatsen på resdagen? Eller finns det några andra tips eller knep?
Tacksam för alla svar, bra som dåliga nyheter.
Problemet är att den är bokad via en onlineresebyrå (flightsearch.se). Det är en mix av flygbolag (Lufthansa dit och Air Canada hem) och jag kan inte uppgradera via det vanliga tillvägagångssättet på vare sig Lufthansas eller Air Canadas hemsida.
resorna är
8 okt:
CPH - FRA
FRA - LAS (Lufthansa - trafikeras av Eurowings)
15 okt:
LAS - YYZ (Air Canada - trafikeras av Air Canada Rouge)
YYZ - CPH (Air Canada)
Det är de två Atlantenflygningarna jag försöker uppgradera.
Jag ringde Lufthansa, de sa att det gick att uppgradera FRA-LAS, gav mig ett pris och tog kortuppgifter. Den dök till och med upp när jag kollade min bokning på deras hemsida. Men de ringde senare på kvällen och sa att det tyvärr inte gick trots allt, att hon skulle sätta tillbaks mig på min urspungliga bokning. Motiveringen hängde jag inte med på riktigt, men det hade något att göra med att det gått via Air Canadas bokningssystem.
YYZ - CPH var Lufthansa tydliga med att de inte kunde uppgradera. Inte heller flightsearch kunde det, så här skrev de:
(jag frågade aldrig flightsearch om ditresan då jag vid tidpunkten trodde att den var ordnad redan)Vi kontaktade Lufthansa gällande din fråga. Det är inte möjligt att uppgradera till premium/business class på hemresa eftersom Air Canada och Lufthansa inte har samarbete (interline agreement).
Interline is a relationship between airlines which allows one airline to sell services to a customer that are provided by another airline. Airlines use interline to sell itineraries that they would otherwise not be able to serve alone.
Sitter nu i två timmars telefonkö till Air Canada och hoppas att de kan ordna det, men är inte alltför hoppfull.
Är enda chansen att försöka uppgradera på flygplatsen på resdagen? Eller finns det några andra tips eller knep?
Tacksam för alla svar, bra som dåliga nyheter.