Senaste nytt

Uppgradera resor bokade via onlineresebolag?

OlaBola

Medlem
Jag har en resa i economy som min arbetsgivaren betalat. Jag skulle vilja uppgradera den till business om möjligt, alternativt premium economy.
Problemet är att den är bokad via en onlineresebyrå (flightsearch.se). Det är en mix av flygbolag (Lufthansa dit och Air Canada hem) och jag kan inte uppgradera via det vanliga tillvägagångssättet på vare sig Lufthansas eller Air Canadas hemsida.

resorna är
8 okt:
CPH - FRA
FRA - LAS (Lufthansa - trafikeras av Eurowings)
15 okt:
LAS - YYZ (Air Canada - trafikeras av Air Canada Rouge)
YYZ - CPH (Air Canada)

Det är de två Atlantenflygningarna jag försöker uppgradera.
Jag ringde Lufthansa, de sa att det gick att uppgradera FRA-LAS, gav mig ett pris och tog kortuppgifter. Den dök till och med upp när jag kollade min bokning på deras hemsida. Men de ringde senare på kvällen och sa att det tyvärr inte gick trots allt, att hon skulle sätta tillbaks mig på min urspungliga bokning. Motiveringen hängde jag inte med på riktigt, men det hade något att göra med att det gått via Air Canadas bokningssystem.
YYZ - CPH var Lufthansa tydliga med att de inte kunde uppgradera. Inte heller flightsearch kunde det, så här skrev de:
Vi kontaktade Lufthansa gällande din fråga. Det är inte möjligt att uppgradera till premium/business class på hemresa eftersom Air Canada och Lufthansa inte har samarbete (interline agreement).

Interline is a relationship between airlines which allows one airline to sell services to a customer that are provided by another airline. Airlines use interline to sell itineraries that they would otherwise not be able to serve alone.
(jag frågade aldrig flightsearch om ditresan då jag vid tidpunkten trodde att den var ordnad redan)


Sitter nu i två timmars telefonkö till Air Canada och hoppas att de kan ordna det, men är inte alltför hoppfull.


Är enda chansen att försöka uppgradera på flygplatsen på resdagen? Eller finns det några andra tips eller knep?
Tacksam för alla svar, bra som dåliga nyheter.
 
Jag tror Air Canada. Minns inte exakt, men jag drog den slutsatsen av något som nämndes i samtalet.
Å andra sidan är det väl konstigt om flightsearch då försökte kontakta Lufthansa och inte Air Canada.
Jag kan fråga Air Canada själva när jag väl når fram till telefonsupporten.
Hur så?
 
Jag tror Air Canada. Minns inte exakt, men jag drog den slutsatsen av något som nämndes i samtalet.
Å andra sidan är det väl konstigt om flightsearch då försökte kontakta Lufthansa och inte Air Canada.
Jag kan fråga Air Canada själva när jag väl når fram till telefonsupporten.
Hur så?
Om biljetten är utfärdad av Air Canada (e-ticketnummer som börjar på 014) och du genomförde uppgraderingen via Lufthansa så kan det sannolikt vara problemet. Lufthansa kan inte skriva om en biljett som är utfärdad av Air Canada och vice versa.
 
Yes, de börjar på 014.
Sitter i telefon med Air Canada support nu. Hon verkar mer behjälplig. Får se var det landar.
 
  • Gilla
Reactions: JNH
Hon försöker också lösa ett annat problem också.
När Lufthansa försökte uppgradera mig och sen ångrade sig, så lämnade de efter ett duplikat av första delresan (annan avresetid dock). Mycket märkligt.
Den 11:55 är min ursprungliga och den jag vill ha kvar, och den 07:15 försöker jag bli av med.

1664576514912.png
 
Hon säger att hon inte får fram något pris. Inte ens på hemresan som är med Air Canada själva, trots att hon kan se att det finns lediga platser i business :(
 
Last edited:
De grejade det inte. Hon förstod inte varför, men det funkade bara inte. Jag gav mig inte direkt, men det gick verkligen inte.
Hon förslog att jag skulle kontakta resebyrån, men där har jag inte så stora förhoppningar.
De verkar ju redan ha ringt fel flygbolag i första försöket, och ringer de till Air Canada så lär de väl få samma svar som jag fick.
Men men, vi får se på måndag när flightsearch öppnar telefonsupport.

Hon lyckades dock ta bort min duplicerade delresa.
 
  • Sad
Reactions: JNH
Toppen