FarewellFire
Medlem
Ärade forumiter,
Även efter att jag slutat på mitt tidigare jobb där guldstatus hos SAS så att säga kom på köpet tack vare flitigt resande internationellt har jag som glad entusiast fortsatt flyga in guldstatus hos SAS varje år. Det är ingen billig hobby och den kommer säkerligen att upphöra då jag i höst påbörjar en pilotutbildning som kostar såväl skjorta som slips, kostymbyxor och typ båda mina njurar.
Med ovanstående i åtanke har det aldrig varit någon tvekan kring om jag ska flyga Star Alliance när jag reser bortom SAS domäner. Senare i år ska jag dock ge mig iväg på ännu en tripp till San Diego (där jag samlar timmar för utbildningen) och flyger SAS till San Francisco för att sedan hoppa på en kärra ner till SAN. Jag har gjort resan många gånger förr och valet har alltid fallit på United. Nu när jag kommer börja plugga och ändå förmodligen inte har en sportslig chans att behålla statusen nästa år började jag titta på andra bolags rutter mellan SFO och SAN.
Och det fick mig att börja tänka på det här med lojalitet och vad vi är villiga att betala för vår status.
Ett praktiskt exempel är en t/r mellan SFO-SAN. United ska ha 233 USD för den trippen medan Southwest tar 162. Tidtabellen är närmast identisk. Rent monetärt är det ingen stor prisskillnad men procentuellt är det en jäkla skillnad. Tidigare har jag alltså utan blinka valt United trots att de fler än en gång temporärt slarvat bort min väska och erbjuder riktigt taskiga ombokningsregler. Listar fördelar med respektive carrier nedan.
United (som *G)
* Loungeaccess
* Fast Track (dock har halva USA Fast Track med United vilket gör detta till en tveksam förmån i staterna)
* Prio boarding
* Prio luggage (funkar typ varannan gång i staterna)
* Dessutom vill jag tro att jag med mitt *G vid problem (försenade flighter, etc) kan ha lite bättre förhandlingsutrymme med United än som statuslös Southwestare.
Southwest
* Bättre pris
* Ingen avgift för ombokning (Uniteds ombokningsavgift är oftast lika hög som att köpa en ny biljett)
* Ingen avgift för bagage (två incheckade väskor gratis, på United får jag en väska som guldförmån)
Jag velar fortfarande i frågan. Men den stors frågan är egentligen inte mitt minimala bryderi utan den om vad vi är villiga för att betala extra även när konkurrenten kan leverera ett bättre erbjudande (vilket jag tycker att Southwest gör i det här fallet).
Även efter att jag slutat på mitt tidigare jobb där guldstatus hos SAS så att säga kom på köpet tack vare flitigt resande internationellt har jag som glad entusiast fortsatt flyga in guldstatus hos SAS varje år. Det är ingen billig hobby och den kommer säkerligen att upphöra då jag i höst påbörjar en pilotutbildning som kostar såväl skjorta som slips, kostymbyxor och typ båda mina njurar.
Med ovanstående i åtanke har det aldrig varit någon tvekan kring om jag ska flyga Star Alliance när jag reser bortom SAS domäner. Senare i år ska jag dock ge mig iväg på ännu en tripp till San Diego (där jag samlar timmar för utbildningen) och flyger SAS till San Francisco för att sedan hoppa på en kärra ner till SAN. Jag har gjort resan många gånger förr och valet har alltid fallit på United. Nu när jag kommer börja plugga och ändå förmodligen inte har en sportslig chans att behålla statusen nästa år började jag titta på andra bolags rutter mellan SFO och SAN.
Och det fick mig att börja tänka på det här med lojalitet och vad vi är villiga att betala för vår status.
Ett praktiskt exempel är en t/r mellan SFO-SAN. United ska ha 233 USD för den trippen medan Southwest tar 162. Tidtabellen är närmast identisk. Rent monetärt är det ingen stor prisskillnad men procentuellt är det en jäkla skillnad. Tidigare har jag alltså utan blinka valt United trots att de fler än en gång temporärt slarvat bort min väska och erbjuder riktigt taskiga ombokningsregler. Listar fördelar med respektive carrier nedan.
United (som *G)
* Loungeaccess
* Fast Track (dock har halva USA Fast Track med United vilket gör detta till en tveksam förmån i staterna)
* Prio boarding
* Prio luggage (funkar typ varannan gång i staterna)
* Dessutom vill jag tro att jag med mitt *G vid problem (försenade flighter, etc) kan ha lite bättre förhandlingsutrymme med United än som statuslös Southwestare.
Southwest
* Bättre pris
* Ingen avgift för ombokning (Uniteds ombokningsavgift är oftast lika hög som att köpa en ny biljett)
* Ingen avgift för bagage (två incheckade väskor gratis, på United får jag en väska som guldförmån)
Jag velar fortfarande i frågan. Men den stors frågan är egentligen inte mitt minimala bryderi utan den om vad vi är villiga för att betala extra även när konkurrenten kan leverera ett bättre erbjudande (vilket jag tycker att Southwest gör i det här fallet).