Senaste nytt

United har stoppet alt salg av SAS-forbindelser

SK989

Medlem
Hade liknande som hände mig idag dock en annan sträcka, CPH-ORD-SLC. Ringde kundtjänst som sa att United har ändrat minimum connection time på EWR och ORD från 1:30 till 2:30. Alla med connections inom 2:30 hade blivit cancelled.
Förklaringen ges här (från SAS Sales Info):

Updated on 01 Nov 2023 at 13:45 CET

The MCT (Minimum Connecting Time) between SAS and United Airlines has been extended by United Airlines from 1hour and 30minutes to 2hours 30minutes in ORD and EWR, for travel from the 13November 2023. United Airlines have already started the processing.
However SAS has managed to convince United Airlines to delay the implementation of the MCT of 2hours and 30minutes to be valid from 01 February 2024.
Travel dates travel on the 01February 2024 and onwards will have the extended MCT’s of 2hours and 30minutes.
Travel dates up to and including the 31January 2024 will have the shorter MCT’s of 1hour and 30minutes. United Airlines will reprocess the bookings for travel up to including 31 January 2024 to reflect MCT of 01hour and 30 minutes.
This means that we have a possible situation where our passengers traveling on SAS transatlantic flights from CPH/OSL/ARN, with a United Airlines connection from ORD and EWR will lose their connections.
Passengers with an MCT of less than 2hrs and 30 minutes will be handled according to the following:
  • If the schedule distribution system identifies a suitable UA flight connection, the passengers will be automatically rebooked to that flight. (UN/TK)
  • If there is no suitable UA flight identified, the passengers should be handled according to normal procedures for Schedule Change. (UN)
PNR updates will be made from 01 November 2023, and we expect many bookings (PNR’s) to be affected.
Passengers booked on SK marketing flights and UA operated flights will be affected equally.
Please note that there is no MCT change on the returning flights to Scandinavia.
Possible statuses in PNR after the each processing step:
  • (UN/TK). The PNR is successfully reaccommodated onto a SK codeshare or UA flightnumber corresponding to the correct MCT.
  • (UN). There is no re-accomodation onto a new SK codeshare flight. In a next step today, a possible TK status could appear in the PNR’s. Processing and update should not be handled on the same day.
Rebooking in case the segment is UN on SK codeshare or on UA flight and original class is not available it is possible to book UA in lowest available booking class in the same service class as originally booked.
Travelagent must contact Agent Helpdesk to rebook to another UA flight or if original class is not available.
Ticketing:
Ticket(s) must be involentary reissued.
FE INVOL REROUTE DUE UA CNLD FLIGHTS DUE TO OPERATIONAL CHANGES
Refund:
In case of no alternativ found refund permitted.
Travel agents: If you find original UA flight is operating and pnr is not updated with this flight, contact SAS Agent Helpdesk. In case of group booking please contact group sales.
 

AABack2ARN

Medlem
Intrsseant. Antar att United gör detta för att de upplever att inresekontrollen i USA kan ta så lång tid och därmed skapa onödigt många misconnections? Antar vidare att United inte enbart gör denna förändring för SAS utan för alla inkommande flyg till dessa flygplatser?

MEN grundfrågan i tråden rör inte de biljetter som SAS säljer utan de biljetter som United säljer där det inte längre går att få till flyg där SAS står för anslutningssträckan till långdistansflyget (tex till LHR, FRA, MUC, ZRH etc.). Finns det någon information hos SAS om detta?
 

Hachans

Medlem
Intrsseant. Antar att United gör detta för att de upplever att inresekontrollen i USA kan ta så lång tid och därmed skapa onödigt många misconnections? Antar vidare att United inte enbart gör denna förändring för SAS utan för alla inkommande flyg till dessa flygplatser?

MEN grundfrågan i tråden rör inte de biljetter som SAS säljer utan de biljetter som United säljer där det inte längre går att få till flyg där SAS står för anslutningssträckan till långdistansflyget (tex till LHR, FRA, MUC, ZRH etc.). Finns det någon information hos SAS om detta?

Ja, länken postades ovan. Men säger inte så mycket mer än att problemet är hos SAS.


Updated on 03 Nov 2023 at 07:11 CET

SAS fares to and from North America, booked on United Airlines code UA, cannot be priced at the moment.
This will effect:
  • new bookings not priced before
  • reissue of tickets
SAS is working to solve the problem.
Please note that there is no issue on SAS marketing (codeshare) flights.
Please book on codeshare flights, wherever this is possible.”
 

AABack2ARN

Medlem
Ja, länken postades ovan. Men säger inte så mycket mer än att problemet är hos SAS.


Updated on 03 Nov 2023 at 07:11 CET

SAS fares to and from North America, booked on United Airlines code UA, cannot be priced at the moment.
This will effect:
  • new bookings not priced before
  • reissue of tickets
SAS is working to solve the problem.
Please note that there is no issue on SAS marketing (codeshare) flights.
Please book on codeshare flights, wherever this is possible.”

Det där rör väl biljetter som ställs ut på 117-dokument där atlantflyget utförs av SAS? Exempelvis ARN-(SK)-CPH-(SK)-ORD-(UA)-DEN

Men frågan från @WF789 rör att det nu inte verkar gå att få till biljetter ARN-(SK)-LHR-(UA)-EWR-(UA)-DEN på en biljett utsälld av United (016-dokument). Detta då alla Uniteds biljetter kräver UA eller LH/LX/SN/OS-kod på sträckan ARN-LHR men de bolagen verkar inte längre vara intresserade av att ha codeshare med SAS på europeiska sträckor?
 

WF789

Medlem
Det där rör väl biljetter som ställs ut på 117-dokument där atlantflyget utförs av SAS? Exempelvis ARN-(SK)-CPH-(SK)-ORD-(UA)-DEN

Men frågan från @WF789 rör att det nu inte verkar gå att få till biljetter ARN-(SK)-LHR-(UA)-EWR-(UA)-DEN på en biljett utsälld av United (016-dokument). Detta då alla Uniteds biljetter kräver UA eller LH/LX/SN/OS-kod på sträckan ARN-LHR men de bolagen verkar inte längre vara intresserade av att ha codeshare med SAS på europeiska sträckor?
Riktig.
 

Gnopps

Medlem
Det går fortfarande inte att boka flyg till städer i USA som inte har SK-kod inrikes. Detta gör att det är helt omöjligt att boka SAS över Atlanten med inrikes-anslutning om det inte finns ett passande code-share. I praktiken innebär detta att SAS inte kan sälja biljetter till städer som inte har direktflyg till de städer SAS flyger till (dvs. samtliga städer som har anslutning endast till Denver och/eller Houston), exempel är bland annat Albuquerque, El Paso, Oklahoma City, Omaha, Tulsa, Tuscon, Wichita.

Jag undrar om det här kommer fixas innan alliansbytet eller om man helt enkelt ger upp att sälja biljetter till dessa städer tills dess.
 

mha321

Medlem
Jag undrar mer och mer om det "är meningen" och har mer att göra med att sas inte är med i joint venture över Atlanten. Ocj är det det så lär det vara helt kört, för de kommer garanterat inte in i star jv efter att de annonserat att de ska lämna star..
 
Toppen