Senaste nytt

United Basic Economy på inrikes - kampen mot handbagagekaoset fortsätter

Agö

Medlem
United introducerar alltså en ny fare på inrikesflygningar i USA - Basic Economy. En feature är att endast ett handbagage ingår och det ska få plats under stolen. Basic Economy hamnar i boardinggrupp 5. Lite tandlöst, vad säger egentligen detta? Att alla andra får fortsätta resa med samma mängd och kopiöst stora handbagage. Får väl se om boardingprocessen blir smidigare.

To further meet customers' needs and provide more options to price-sensitive travelers, the company announced the introduction of Basic Economy fares. This new offering provides customers the option of paying the lowest fares to their destinations, while still receiving the same standard economy experience, including food, beverage, Wi-Fi and personal device entertainment, with a few key differences. Customers who choose Basic Economy will be assigned seats on the day of departure, be assigned to boarding group five and be permitted only one personal carry-on item that must fit under the seat. The new offering provides the added benefit for customers and employees of simplifying the boarding process, as fewer customers will bring overhead bags on board. Complete details on Basic Economy can be found at united.com/basiceconomy.

"Customers have told us that they want more choice and Basic Economy delivers just that," said Julia Haywood, executive vice president and chief commercial officer. "By offering low fares while also offering the experience of traveling on our outstanding network, with a variety of onboard amenities and great customer service, we are giving our customers an additional travel option from what United offers today."

United Sets Course To Be Best Airline For Employees, Customers, and Investors - Nov 15, 2016

Hur ska de kontrollera att man har handbagaget under stolen. Man kan ju board sent även om man har annan boarding grupp.

Hur ska de kontrollera att man har handbagaget under stolen. Man kan ju board sent även om man har annan boarding grupp.
Ja, det undrar jag också men möjligtvis är det inte det som är det avgörande utan att bagaget följer de mått som gäller för detta. Vi vet ju alla hur det ser ut ombord idag och det gäller ju givetvis inte endast på amerikansk inrikes. Kanske är tanken att det ska kontrolleras vid gate för boardinggrupp 5.

Intressant skall det blir att se hur passagerare agerar om dom kommer med större väskor som inte får plats. Med tanke på Spirit Airlines så verkar det finnas en marknad för detta.

Jag har åkt ganska mycket inom USA under 2016, både med United och American. Senast igår, på en fullbokad B757 mellan Newark och LA. Vid gaten ser det hemskt ut, men jag såg ingen väska som lastas av. Min egen empiriske studie är att jag oftare tycker jag ser väskor som inte kommer med på SAS än på det amerikanska bolagen. Men mitt minne är inte vad den en gång var, så man får ta detta med en nypa salt ;)

Vad detta är dock IMHO, ett fortsatt steg i full a la carte prissättning för flyget.

Finns det särskilda mått för hur stort bagage får vara då, så det passar under sätet?
Länken ovan.

"You're allowed to bring a small personal item on board, such as a shoulder bag, backpack, laptop bag or other small item that is 9 inches x 10 inches x 17 inches (22 cm x 25 cm x 43 cm) or less. Full-size carry-on bags are not allowed unless you're a Premier member, a primary cardmember of a qualifying MileagePlus credit card, or a Star Alliance Gold member. Basic Economy fares have the same checked baggage policies as regular Economy tickets."

upload_2016-11-18_17-27-7.png

Ja, det undrar jag också men möjligtvis är det inte det som är det avgörande utan att bagaget följer de mått som gäller för detta. Vi vet ju alla hur det ser ut ombord idag och det gäller ju givetvis inte endast på amerikansk inrikes. Kanske är tanken att det ska kontrolleras vid gate för boardinggrupp 5.
Nu är det USA där synen på vad är ett handbagage är, är lite annorlunda - men annars är det lite som Wizz där det är olika pris på stora eller små handbagage. Små skall gå in under stolen. Jag tycker att det är en bra sak.
"You're allowed to bring a small personal item on board, such as a shoulder bag, backpack, laptop bag or other small item that is 9 inches x 10 inches x 17 inches (22 cm x 25 cm x 43 cm) or less. Full-size carry-on bags are not allowed unless you're a Premier member, a primary cardmember of a qualifying MileagePlus credit card, or a Star Alliance Gold member. Basic Economy fares have the same checked baggage policies as regular Economy tickets."
Tolkar jag det rätt, som är statusinnehavare får ta med sig ett större handbagage och dessutom checka in ett bagage? Då är det ju inte mycket skillnad mot vanlig ekonomi..?

Tanken är kanske inte så tokig men jag ser stora problem med att kontrollera handbagaget. Vad händer om handlaget är lite för stort? Måste man betala en summa för att checka det eller får det åka med ändå? Om United inte sköter detta på ett bra sätt, och jag har mina tvivel, så blir det mycket diskussioner och trams vid gaten.

Tanken är kanske inte så tokig men jag ser stora problem med att kontrollera handbagaget. Vad händer om handlaget är lite för stort? Måste man betala en summa för att checka det eller får det åka med ändå? Om United inte sköter detta på ett bra sätt, och jag har mina tvivel, så blir det mycket diskussioner och trams vid gaten.
Gör man det på Ryanair checkas det in mot kostnad. Bara att hoppas att United m.fl. bolag (gäller i allra högsta grad även SAS) börjar tillämpa samma regel omedelbart. Ohållbart att man ska bli försenad för att folk inte följer reglerna.

Toppen