Senaste nytt

Ungdomar 'flygluff Asien'

Jenny P

Medlem
Hej!
Har en dotter 18 år som ska resa runt Asien 5 mån jan-maj 2018. Finns några tips på prisvärda multistop biljetter? Eller ska de köpa T/R någonstans för att sen köpa enkelbiljetter.

Går ofta hitta väldigt billiga biljetter bara dagar innan tänkt avresa, så är ju ett alternativ att inte planera för mycket i förväg. Finns många aktörer på asiatiska lågprismarknaden (i sydostasien). Jag har i många fall köpt biljetter någon dag innan avgång, och tom någon timme innan, och aldrig behövt betala mer än 1000 kr för enkelbiljett.

Går ofta hitta väldigt billiga biljetter bara dagar innan tänkt avresa, så är ju ett alternativ att inte planera för mycket i förväg. Finns många aktörer på asiatiska lågprismarknaden (i sydostasien). Jag har i många fall köpt biljetter någon dag innan avgång, och tom någon timme innan, och aldrig behövt betala mer än 1000 kr för enkelbiljett.
Det är min erfarenhet också av både lågprisflyg och etablerade flygbolag.

Det kan dock vara viktigt att ha en ungefärlig resplan (vilka länder de har tänkt besöka) och kolla upp i förväg vilka regler som gäller för inresa i de länderna. Även om länderna inte kräver visum så kan de i många fall vilja att man kan visa att man har en returbiljett/biljett vidare till annat land också när man reser in.

Jag skulle helt klart köpa en tur och retur till valfri stad (Bangkok kan vara bra att starta i) och sedan köpa separata biljetter inom Asien med lågprisbolagen. Inom Thailand kan man åka mycket buss som blir billigare men kräver mer tid.
Ett Anna alternativ kan vara att boka en Open jaw resa, dvs flyg ut till en destination och hem från en annan. Kanske börja med Singapore och sen jobba sig uppåt under 5 månader och avsluta med Hong Kong och hemresa där ifrån. Det brukar vara ungefär samma pris på dessa biljetter som att boka en vanlig tur och retur.

Ett annat tips som jag själv nyttjade när jag var yngre och gjorde liknande resor var att inte boka upp för mycket i förväg utan mer ta det som det kommer så att man inte blir låst till något i förväg, man vet aldrig vad som händer längs vägen och var man vill stanna en längre tid. Annars är tipset från @Thornado bra att h en ungefärlig resplan och tittat upp saker i förväg med visum och liknande.

Man kan ju resa på många olika sätt och det finns inget som är rätt eller fel.

För mig är själva resan det viktiga, inte resmålet. Jag tycker att flexibiliteten, möjligheten att i sista stund ändra sina planer är viktigt. Det inrutade livet finns det tillräckligt av ändå på hemmaplan.

Med detta sagt så är min rekommendation att bestämma tid och plats för ankomst respektive hemresa och att däremellan hålla det ganska öppet.

Dessutom så hade jag rekommenderat att resa med tåg och buss så mycket som möjligt. Det är då som man får möjlighet att uppleva de små vardagsäventyren, som kommer att vara det man minns många år efteråt.

Vad härligt! Asien är ett riktigt bra ställe att göra detta.
Börja med en Open Jaw skulle jag säga (går oftast att boka via flygbolagens multi-city bokning). Välj två stora städer dit det går mycket lågprisflyg (Bangkok, Singapore, Kuala Lumpur och Hong Kong är nog bra val). Jag hade börjat i Sydostasien där det är varmt nu, och sedan jobbat mig norrut om de länderna också är intressanta.

Toppen