Idag på morgonen uppdaterades mitt Eurobonus konto med gårdagens segment.
Istället för min [ok, egentligen Tom Bradys]
Not done yet så blir det istället ett
done!
När jag summerar siffrorna för
Operation Star Gold och
Operation Nordic Diamond ser det ut så här:
- Flygbiljetter: 9 955 kr
- 7 286 kr är betalt via SAS Vouchers som var på eller snart på väg att passera bäst före datum. Jag skulle kunna argumentera att jag konverter en potentiell sunk cost som istället kunde realiseras, men det är hårklyveri.
- Antigentester: 1 475 kr
- 5 tester på 6 resor, i och med att Danmark ändrade från <24h till <48 hade denna kostnaden kunnat minskats genom att lägga fler än två resor back to back, förutsatt att detta varit känt vid bokningstillfället, vilket det inte var.
- Parkering: 537 kr
- Räknar jag in återbäring i form av gratis laddning för bilens batterier [värderat till 420 kr] blir den faktiska kostnaden för parkering 117 kr. Kostnaden för den el bilen förbrukat till och från GOT är medräknad i de 420 kronorna. Jag har sett till så att bilen är så urladdat som är möjlig med viss säkerhetsmarginal när jag anlänt till parkeringen på GOT.
- Total kostnad för SAS Diamond: 11 967 kr
- Med den faktiska parkeringskostnaden: 11 547 kr
- Bekvämlighetskostnader [dessa räknar jag inte in i total kostnaden]: 2 073 kr
- Scandic GOT, två nätter: 915 kr /natt
- MAX ARN [när alla lounger varit stängda efter kl 18:00]: 164 kr
- Fika SK161: 175 kr
Reflektion:
Att under en rådande pandemi ge sig ut på en segment run via ett land som bokningstillfället var mer eller mindre stängt för oss svenskar var ett högt vågspel. Vid bokningstillfället fanns indikationer på en kursändring från Danmark då de flaggade för uppdatering av inreserestrektioner.
När Danmark kommunicerade Antigen <24h kände jag att detta klutchar.
SAS ställde in, ändrade och flyttade avgångar, vilket innebar tidig avgång från GOT [06:20] på det allra flesta av mina resor.
Inför första resan vill jag erkänna att det var lite fjärilar i magen vid upphämtning av boardingkort på GOT samt första gången jag passerade pass och dokument kontroll in till Danmark för transfer. Denna första resan var även den resan där SAS efter flyttade avgångar hade gett mig 50 minuters transfer på CPH...
Jag kände mig priviligierad som från första parkett kunder se hur flyget gick från i princip 0 på mitten av maj till "100" i slutet på juni, en nästintill surrealistisk upplevelse från en folktom avgångshall på GOT till en mer eller mindre
knökfull på drygt en och en halv månad.
Detsamma gäller öppnandet av de mjuka-produkterna runt resandet, dock med en ironisk tvist att när jag väl var klar med
alla mina SK171 avgångar 20:30 så ökar SAS Gold lunge ARN sina öppettider till 20:30/21:45.
Då alla mina segment var i
SAS GO finns inte så mycket att säga om just inflight service mer än att kabinbeättningarna var väldigt stolta när de kunder servera te och kaffe igen. Under mina 23 flygningar med SAS för
Operation Star Gold och
Operation Nordic Diamond stötte jag bara på en uppsättning kabinbesättning som verkligen utmärkte sig negativt, SK1430 CPH-ARN [28/6] med en folkilsken kabinbesättning.
Att flyga med ansiktsmask är något jag vande mig vid väldigt fort, en intressant observation är att kravet på kirurgmask [dvs. ingen tygmask] enforcas betydligt hårdare nu än när jag började flyga i maj.
Eventyr, SAS Gold CPH och SAS Gold ARN har varit mina go-to platser under mina långa transfers, ur ett
arbeta från loungen perspektiv är SAS Gold CPH en klar vinnare med sin kontorsdel och sköna
Sjuan-stolar i kontrosmodell [då känner jag mig som hemma], dock fungerade Eventyr mycket bra då jag i princip var ensam i loungen långa stunder. När det gäller upplevelsen [läs ambience] så vinner Eventyr men SAS Gold CPH kommer klar tvåa då den loungen har ett mer sammanhängande designkoncept än på ARN samt att ARN är
stökigare överlag.
Personalen är klart trevligast på SAS Gold CPH tätt följt av Eventyr, men där fanns det även låg lägsta nivå kombinerat med en väldigt hög högsta nivå.
Mat och dryck matchen vinner Eventyr, SAS Gold CPH klar tvåa, ett hedersomnämnande för hur just de hanterar allergener och även informerar om detta på ett mycket tydligt och transparent sätt.
I en tidigare tråd pratades det om moraliska skulden för segment/milage run ur ett hållbarhetsperspektiv, jag ängar mig åt självbedrägeri genom klimatkompenering i form av elbil [som ingen kan missat i mina inlägg, jag är inte sponsrad av Polestar f.ö].
Skulle jag göra om detta igen? Ja, utan att tveka [förutsatt att SAS erbjuder en ny
x3 segment kampanj under kommande kvalificeringsperiod].
Att gå från
zero to hero eller Eurobonus Basic till Eurobonus Diamond på 1,5 månad till en ytterst attraktiv kostnad är en surrealistisk upplevelse. För många på forumet som flyger frekvent i tjänsten är det
business as usual med Diamond, men jag som i princip bara flyger privat, men ändå så pass mycket/lite att ett Gold/Diamond lönar sig map. förmånerna när totalkostnaden är så här låg är det en stor sak.
Varför valde jag att pusha för Diamond istället för att stanna på Gold, enkelt, soft-landing till Gold och att ge bort ett Eurobonus Gold till Mrs.GOTBound [samt inte förglömma gratis Cola Zero i luften
@011430121 ].
Ett stort tack till forumet och dess medlemmar för all support och pepp för att kunna realisera
Operation Star Gold och
Operation Nordic Diamond.
Ett ännu större tack till Mrs.GOTBound som förstår varför och ser vinsten samt låter mig hålla på med dessa
tokerier.