Senaste nytt

Två dygn i Laos

IMG_4123.JPG

Jag hade inte tänkt skriva någon rapport från denna resa men jag fick ett önskemål från @jtq att berätta något om Laos.
Med en timmes flygtid är Vientiane lättillgängligt för en avstickare några dagar från Bangkok.
Visa on arrival gick smidigt på flygplatsen - ha passfoto och 31 USD tillgängligt - bankomat finns i anslutning till visumdisken.

Taxi kostar 7 USD för 15 minuters färd till hotellet och betalas i förväg på flygplatsen. Prydlig taxi och välordnad trafik.

Några bilder från hotellet

Jodå, det är hammaren och skäran på flaggan
IMG_4156.JPG

IMG_4159.JPG

IMG_4168.JPG

IMG_4169.JPG

IMG_4109.JPG

Sviten var det enda som fanns kvar när vi bokade i ett sent skede
IMG_4147.JPG

IMG_4093.JPG

Badrum med utsikt
IMG_4148.JPG

Hotellet försåg oss med olika sorters myggmedel - doftade faktiskt riktigt gott
IMG_4179.JPG

En promenad på stan

Första gången jag ser en söt gatuhund
IMG_4119.JPG

Vanligt transportmedel
IMG_4121.JPG

Palats
IMG_4124.JPG

Tempel
IMG_4126.JPG

Gatumarknad
IMG_4130.JPG

Resa Vientiane - Bangkok

Incheckning
IMG_4181.JPG

Enda loungen på flygplatsen
IMG_4188.JPG

IMG_4182.JPG

Buffén får mig inte att vibrera
IMG_4184.JPG

Baren
IMG_4185.JPG

Endast lokal öl - inget vin
IMG_4187.JPG

Thais 737 som tog oss Bangkok
IMG_4189.JPG

Mekong. Till vänster Thailand, till höger Laos
IMG_4191.JPG

Nu var detta ingen upptäckarresa på något sätt utan fokus var avkoppling vid poolen med en bra bok.
Vi fick vänligt bemötande och bra service på hotellet. Även om det var strömavbrott första dagens morgon och förmiddag lyckades personalen laga omelett och servera varmt te. Cappuccino fick vi avstå ifrån men när väl strömmen kom tillbaka fick vi det serverat vid poolen. Personalens engelska är sisådär och trots att jag var övertydlig blev det några små missar vid beställning av middag från roomservice.

Mitt intryck av Laos är mycket gott och jag kan tänka mig att återvända.

Härlig rapport! :) Jag gillar verkligen Vientiane! Vi bodde på samma hotell som ni när vi var där! :)

Vi flög till Vientiane men när vi skulle därifrån tog vi en taxi till Udon Thani i Thailand och flög sedan därifrån tillbaka till Bangkok. Dels var vi nyfikna på Udon Thani (supermysig stad, det gick elefanter på gatorna!! o_O) och dels var flyget bra mycket billigare från Udon Thani än Vientiane.

Tack för en trevlig rapport!

Får helt klart bli en snabbvisit vid tillfälle. Bra tips om Udon Thani, hur funkar det med visum om man kommer den vägen? Vad kostade taxi från Udon Thani till Vientiane och tillbaka? Om man skulle komma till Vientiane med internationell flight kan man då lämna landvägen för att flyga tillbaka till Bangkok från Udon Thani?

Vad kostade taxi från Udon Thani till Vientiane och tillbaka?
Vid närmare eftertanke var det nog en buss eller shared minibus vi åkte. I vilket fall var det inte dyrt! :)
Bra tips om Udon Thani, hur funkar det med visum om man kommer den vägen?
Om jag inte minns helt fel så fungerar det med visum via Udon Thani som när man kommer med flyg till Thailand

Om man skulle komma till Vientiane med internationell flight kan man då lämna landvägen för att flyga tillbaka till Bangkok från Udon Thani?
Ja, det var så vi gjorde.

• Gilla
Reactions: jtq
Kan nästan kopiera din reserapport, gjorde en resa till Laos för ca 18 månader sedan, var där i tre dagar, mesta av tiden i Vientiane.
Blir man sugen på kaffe så finns det ett Skandinaviskt kaffe med typiskt svensk kaffebröd vi var där i februari och det serverades semlor, dammsugare, chokladbollar, ansjovismackor o.s.v.
Annars ar staden mycket franskinspirerad av förklarliga skäl. Hittade en verklig bra fransk resturang.
På kvällsmarknaden nere vid floden kan man göra verkliga fynd på välkända "varumärken"
Strömavbrott verkar vara vanligt, upplevde det själv några gånger per dygn.
Loungen på flygplatsen måste upplevas, förutom de groteska färgglada fåtöljerna så känns det som att komma hem till någon äldre dam, känns som om brödet är hembakt, dryckerna är saftliknande och virkade dukar.
Om du bokar en resa med Thai Airways till Bangkok lägg till en resa till Laos på ett par dagar, biljetten kostar bara några hundra kronor extra.
Tack @SeaPlanePilot för att du väckte minerna

IMG_0118.JPG

Precis tillbaka i Bangkok efter en helg (fredag lunch till söndag kväll) i Laos, vilket fantastiskt trevligt land. Jag kommer absolut att besöka igen för en längre rundtur.Gjorde det enkelt för mig och bokade Thai airways från Suvarnabhumi direkt till Laos, flygningen gick utan problem förutom lite krångel i immigration, dels hade jag glömt ta med ett foto men det ordnades lätt genom att betala 1 dollar extra för att kopiera foto från passet och jag fick köa två gånger då jag trodde det räckte med blanketten de delade ut på flyget men tydligen skulle man fylla i ytterligare en blankett på flygplatsen. Nedan några bilder från min vistelese, ber om ursäkt för suddiga bilder.

Bokade ett enkelt hotell för 320 000 LAK per natt
1.jpg

Lobby
2.jpg

Hissinstruktion vid strömavbrott
3.jpg

Passerade Scandinavian bakery på väg till moppeuthyraren
4.jpg

Tyvärr var alla moppar uthyrda så jag fick nöja mig med en cykel till nästa dag.
5.jpg

Cykeltur på stan
6.jpg

Nån typ av statlig byggnad
7.jpg

Tempel
8.jpg

Nästa dag kunde jag byta cykeln mot moppe.
9.jpg

Buddha park
10.jpg

Buddha park, nåt som ser ut att komma från en Indian Jones film, dödskallar och liknande inuti
11.jpg

I närheten av Friendship bridge finns en vattenpark där jag tog det lugnt i några timmar.
12.jpg

Friendship bridge över Mekongflden till Thailand
13.jpg

Nästa dag besökte jag April 5 international shooting range.
14.jpg

Entré
15.jpg

Hammaren och skäran ser man överallt.
16.jpg

Imponernade anläggning
17.jpg

Finns lite av varje att testa.
18.jpg

Valde ut några "klassiker".
19.jpg

Kul!
20.jpg

Lunch vid Mekongfloden
21.jpg

Gräshoppor (?) på menyn.
22.jpg

Den berömda loungen.
23.jpg

Tack för en trevlig reserepport.
Jag uppskattar sådan reserapport än flygreserapport då det väcker gamla minnen från mina unga dagar när jag reste i Laos.

Folk i Laos är generellt genuint trevligare än thailändare även om jag inte har direkt några problem med dem förutom tuktuk chaufförer.

Toppen