Transit Köpenhamn->Malmö i Corona-tider?

Jag fick ett e-mail av Swiss att jag kommer att behöva uppvisa ett negativt Corona-test för att få lov att flyga Zurich-Köpenhamn. Jag är svensk medborgare och eftersom jag kommer att åka direkt till Sverige (jag kommer att kunna uppvisa en köpt tågbiljett i passkontrollen på Kastrup) så har Swiss fel:

Resande till och från Sverige

For personer, der vil rejse via Danmark | Rejser ind i Danmark | Coronasmitte.dk

Jag räknar ändå med att det blir tjafs för att de ska tillåta mig att checka in i Sao Paulo (hemresans start) och vid boarding i Zurich. Utöver att visa webbsidorna ovan (med hjälp google translate) för flygplatspersonalen, vad kan jag göra för att slippa besvär?

Akta dig. Läste på flyertalk om folk som blivit gripna av polis vid gaten i Zurich pga uteblivet test. På GRU finns ett ställe där man testa sig ganska snabbt och billigt innan avgång, läste jag också. Skönt att veta att man kommer hem tryggt och lugnt.

Kolla upp om det är Swiss som har regel eller om de stödjer sig på slutdestinationens regler (och att det därmed är därför de kräver det)

I TIMATIC står tydligt att vidare transfer landvägen till tredje land gör att man inte behöver PCR-test, så är det bara slutdestinationens regler som gäller är det okej som du skriver.

Passkontrollen i CPH ställde frågan vad jag skulle härnäst - ett snabbt "jag ska ta nästa tåg till Malmö" gav mig ett leende och "välkommen".

Budgetresenär skrev:Jag fick ett e-mail av Swiss att jag kommer att behöva uppvisa ett negativt Corona-test för att få lov att flyga Zurich-Köpenhamn. Jag är svensk medborgare och eftersom jag kommer att åka direkt till Sverige (jag kommer att kunna uppvisa en köpt tågbiljett i passkontrollen på Kastrup) så har Swiss fel:Resande till och från SverigeFor personer, der vil rejse via Danmark | Rejser ind i Danmark | Coronasmitte.dkJag räknar ändå med att det blir tjafs för att de ska tillåta mig att checka in i Sao Paulo (hemresans start) och vid boarding i Zurich. Utöver att visa webbsidorna ovan (med hjälp google translate) för flygplatspersonalen, vad kan jag göra för att slippa besvär?Klicka för att utvidga...

mtlmr skrev:Kolla upp om det är Swiss som har regel eller om de stödjer sig på slutdestinationens regler (och att det därmed är därför de kräver det)I TIMATIC står tydligt att vidare transfer landvägen till tredje land gör att man inte behöver PCR-test, så är det bara slutdestinationens regler som gäller är det okej som du skriver.Klicka för att utvidga...
I e-mailet finns en länk (https://swiss.travel-regulations.co...stination=CPH&search-enabled=true&language=EN) där det står likadant.

Då ser jag inte hur det ska bli problem. Alls, faktiskt.

2. Passengers must have a medical certificate with a negative Coronavirus (COVID-19) PCR or Antigen test taken at most 72 hours before arrival.
The certificate must be in Danish, English, French, German, Icelandic, Italian, Norwegian, Spanish or Swedish.

- This does not apply to:

- residents of Australia, Denmark, Finland, Germany, Iceland, Ireland (Rep.), Japan, Korea (Rep.), New Zealand, Norway, Singapore, Thailand and Uruguay;

- merchant seamen signing on in Danish ports;

- passengers traveling to Faroe Islands (FAE) or Greenland;

- passengers entering Denmark to transit by land to a third country. They must prove that they can enter the destination country.

Budgetresenär skrev:Jag kommer att behöva övertyga personalen i Sao Paulo och Zurich att det som finns i min Skånetrafiken-app verkligen är en tågbiljett till Sverige.Klicka för att utvidga...
Finns ju också möjligheten att köpa tågbiljetten på oresundstag.se eller SJ där det tydligt syns att du har en tågresa till Sverige bokad, dessutom möjlig att skriva ut och på engelska.

Även om du måste välja en specifik avgång så finns möjligheten att hoppa på vilket tåg som helst, om du bokar via Öresundståg:

Tickets the starting point within zone F + L – e.g. Copenhagen Central Station or CPH Airport – are valid for travel with any Öresundståg on the same line within three hours before and three hours after the specified departure.KällaKlicka för att utvidga...

Budgetresenär skrev:Jag kommer att behöva övertyga personalen i Sao Paulo och Zurich att det som finns i min Skånetrafiken-app verkligen är en tågbiljett till Sverige.Klicka för att utvidga...
Boka en full flex biljett på SJ på en avgång som du kan visa upp. Tror dock det kan bli mycket snack för att de ska acceptera detta, förbered dig på att ha gott om tid för att argumentera för din sak.

TIMATIC verkar vara uppdaterad den 8 Jan. Där står fortfarande att transit via landside är OK.

Jag har ett flyg ORD-CPH och sen CPH-ARN på separat bokning. Tror ni det är bättre att argumentera för att jag ska flyga vidare direkt, eller är det bättre att visa tågbiljetten?

WarrenBuffett skrev:TIMATIC verkar vara uppdaterad den 8 Jan. Där står fortfarande att transit via landside är OK.Jag har ett flyg ORD-CPH och sen CPH-ARN på separat bokning. Tror ni det är bättre att argumentera för att jag ska flyga vidare direkt, eller är det bättre att visa tågbiljetten?Klicka för att utvidga...
coronasmitte.dk nämner två olika typ av restriktioner, vilka som får boarda ett plan som går till Danmark och vilka som får passera gränskontrollen. Det står att danska medborgare inte behöver visa ett test i gränskontrollen, men att de behöver visa ett test innan boarding.

Det är inte samma sak för folk som ska vidare landside då? Att du teoretiskt sätt kommer igenom gränskontrollen, men det fallerar på att du inte får boarda planet? Hittar inget som motsäger den teorin när jag snabbt läser TIMATIC iaf.

Jag tolkar det som att ingen får boarda ett flygplan till Danmark utan ett negativt Corona-test som togs max 24 timmar innan flygets avgångstid till Danmark.

Budgetresenär skrev:Jag tolkar det som attingenfår boarda ett flygplan till Danmark utan ett negativt Corona- test som togs max 24 timmar innan flygets avgångstid till Danmark.Klicka för att utvidga...
Om det är så kommer alla långlinjer i princip stoppas till CPH om inte crew får undantag.

Ricci skrev:Om det är så kommer alla långlinjer i princip stoppas till CPH om inte crew får undantag.Klicka för att utvidga...

Är inte det danskarnas poäng? Stoppa resandet för att få stopp på smittan.

Ricci skrev:Om det är så kommer alla långlinjer i princip stoppas till CPH om inte crew får undantag.Klicka för att utvidga...
Varför då? De kan väl testas före avgången?

Vid stoppen i börja på pandemin tilläts väl normalt crew göra turnaround, däremot fick de inte röra sig fritt på destinationen?

Budgetresenär skrev:Jag tolkar det som attingenfår boarda ett flygplan till Danmark utan ett negativt Corona-test som togs max 24 timmar innan flygets avgångstid till Danmark.Klicka för att utvidga...
nu har även Front page | Coronasmitte.dk uppdateras. jag tolkar det precis som du ovan, spännande... ska ringa hotlinen imorgon och fråga vad som gäller vid en flygresa med flera legs. Gäller det strikt inför DK-flyget, eller då resan påbörjades?

Back