Senaste nytt

Transit Frankfurt COVID-19?

Hej!

Jag ska resa Arlanda-Frankfurt-London på söndag, men undrar vad som räknas som "transit" i dessa tider. Flyger från Arlanda på kvällen och tänkte övernatta på Hilton FRA, för att sedan ta morgonflyget till London. Kom dock på att om man sover på hotell så kanske det inte räknas som transit? Vill ju inte helst övernatta i transithallen på en bänk.

Jag ska till England för att programmera en maskin som gör delar till respiratorer och har fått en "Letter of Invitation" där det framgår att det är till jobb för medicin-teknik som ska göras.

Normalt brukar väl transit räknas som byten kortare än 24 timmar. Men jag kan inte påstå att jag vet om något är ändrat där nu under dessa speciella förutsättningar.

Tyskland tillåter väl inte inresa om man inte bor i Tyskland, är tysk medborgare eller behöver resa genom tyskland för att komma hem. I och med att du ska utföra jobbet i ett annat land än tyskland så låter det lite svajigt. Jag skulle räkna med att du behöver stanna i transithallen.

Läser man på Coronavirus and entry restrictions: 5 things travelers to Germany need to know - Federal Foreign Office, så ser man:

Also Citizens of EU member states and their families, as well as citizens of the United Kingdom, Iceland, Liechtenstein, Norway and Switzerland and their families are allowed to travel through Germany to reach their home country if no other travel connection is possible. They will also be allowed to enter if their home or legal residence is in Germany. Other people may be rejected entry, if they cannot provide proof of urgent reasons for their entry. Please refer to the Federal Ministry of the Interior, Building and Community for details.

Frågan är om det räknas som "urgent reason". Det är nog tveksamt, eftersom det inte är i Tyskland som jobbet ska utföras. Om det inte är omöjilgt att hitta en connection som inte innefattar övernattning?

En vän flög Arlanda-Frankfurt för två veckor sen och då skedde inresekontrollen ombord på flygplanet, och efter avstigning hamnade man i "Schengenland" och inte i transit. Polisen kontrollerade allas pass och frågade vissa stickprovsmässigt om deras anledning till resan. Min vän som inte är tysk medborgare blev inte utfrågad. Ingen blev nekad så vet inte var man hamnar om man inte har en okej anledning.

Dessutom skriver Tysklands inrikesministerium:
The cross-border flow of goods and cross-border travel for work purposes or to carry out professional contractual services is permitted, regardless of nationality (including for commuters, seasonal workers, members of the European Parliament and accredited diplomats). In such cases, the need to cross the border for work must be proved by carrying appropriate documentation (e.g. work contract, project contract/documents, permit for frontier workers). Källa

I den tyska orginaltexten förtydligas också att detta undantag också gäller för genomresa i Tyskland.

Tyskland tillåter väl inte inresa om man inte bor i Tyskland, är tysk medborgare eller behöver resa genom tyskland för att komma hem. I och med att du ska utföra jobbet i ett annat land än tyskland så låter det lite svajigt. Jag skulle räkna med att du behöver stanna i transithallen.
På terminal 1 finns My Cloud transit hotel. Man behöver inte lämna terminalen för att få en hotellvistelse.

Edit: länk
MY CLOUD Hotel Flughafen Frankfurt - Online buchen

Last edited:
Som beskrivet i annan tråd hade jag transit i Frankfurt i förra veckan och fick inte lämna flygplatsen för att övernatta på Hilton Frankfurt Airport. Andra svenskar fick dock passera utan koll så det verkar vara lite olika. Polisen tog passen i beslag och det blev en natt på Mycloud. Undvik med andra ord transit på FRA om ni inte gillar överraskningar...

• Gilla
Reactions: hco
Toppen