Senaste nytt

Tips på saker att göra i Seoul under en dag?

Maja

Medlem
Vi kommer landa på Incheon vid 11:50 och har sedan rum bokat på Best Western Premier Incheon Airport. Det är en stopover så jag gissar att vi endast har med oss handbagage, men vi lär inte vilja dra runt på det hela dagen.

Så antingen måste vi vägen om hotellet och sedan ta oss in till stan, eller använda oss av Safex, Safex - Baggage storaging and delivering service in Korea Någon som har erfarenhet från detta företag?

Sedan är det dags att försöka ta sig in till stan och uppleva Seoul. Tåget (Arex eller vanliga) är det som verkar bäst för oss att ta. Sedan verkar det som om det blir t-banan att ta sig fram inom staden. Har hittat MPasscard (Official Site of Korea Tourism Org.: VisitKorea - Transportation - Useful Tips - Transportation Cards - M-PASS Card vilket innebär att vi kan åka 20 ggr med t-banan. Verkar smidigt, men kanske är onödigt dyrt för vad vi faktiskt kommer hinna med. Då kanske enkelbiljetter är att föredra?

Namadaemum Market står på agendan och sedan Myeongdong som vad jag kan se på kartan verkar ligga ganska nära varandra. Gangnamn är dock en bit bort och det krävs två olika t-banelinjer för att ta oss dit från Namadaemun Market t.ex.

Vad är värt att besöka en eftermiddag/tidigt kväll? Vårt flyg dagen efter går 07:55 vidare till Osaka och jag gissar att vi inte kommer vara superpigga när vi landar i Seoul beroende lite på hur mycket sömn vi får ombord på planet.

Cash is king verkar det som gällande t-banebiljetter och givetvis marknaden, men varuhus etc. verkar ta kort (Amex?). Behöver kontanter, så vad är smidigast? Växla hemma på Forex, ta ut i bankomat på plats - vart isf? Har läst att det ska finnas en vid "J-row" utanför 1/F exit immigration/custom som ej ska ta någon uttagsavgift. Andra tips gällande bankomater?

Vi som åker är jag, maken och vår 10-åriga dotter.

Tack på på förhand för tips och råd! :)

• Gilla
Reactions: Gus
Hej

Jag och frugan gjorde denna i nov 17. Landade vid 12, shuttle till hotellet Grand Hyat Incheon, vila lite sen in till stan. Växlade nån 500 hundring på Arlanda för att ha lite pengar på plats, men tror jag betalade med kort på tåget etc. Vi bokade ongo food tours, för att enkelt få en liten guidning samt mat på kvällen. Sen tåget tillbaka till flygplatsen. Var väldigt lätt att ta sig från flygplatsen och tillbaka. Vårt flyg fick vid 09,00 dagen efter. Kan tillägga att det var Arex vi åkte med.

Last edited:
Då ni är där så kort tid, och dessutom är 3 så finns det väl ingen anledning att stressa runt med t-bana, taxi är inte dyrt i Seoul.

Det åker dessutom riktigt bekväma bussar till flera olika områden inne i stan med WIFI ombord.
Kändes betydligt trevligare än tåget.

Väldigt lätt att hitta bussarna inne i terminalen, fråga i "?" om ni osäkra på vilken linje så får ni veta från vilken utgång just eran buss åker ifrån.

2018 Incheon Airport Bus Stops Time Table Bus Schedule

Det går ett gratiståg från flygplatsen till en station nära hotellet, som är bekvämt.

Har bara åkt kollektivt i Seoul men på flygplatsen kan du köpa kort i en automat som du sedan laddar på med ett belopp som ni kan åka med.

Skulle säga att tunnelbanan är snabbare än taxi och i rusning också mer pålitlig än taxi. Med reservation för exakt var man vill åka. Det är ett väldigt enkelt, välorganiserat och smidigt tunnelbanesystem. Om du köper enkelbiljetter eller travelpass handlar egentligen om bekvämlighet. Det är så billigt med tunnelbanan att differensen i pris handlar om enstaka kronor eller ören. Din plan verkar vara bra. Marknad, ett palatsbesök eller en tur upp på N Seoul Tower och på kvällen en traditionell restaurang. Det är vad du hinner med. Kontanter bör man ha och de tas enkelt ut i automat. För bättre restauranger, hotell och i varuhus är det så klart kort som gäller.

Tack alla för input så här långt! Då vi ska vidare till Japan så tror jag vi skippar palatsbesök i Seoul och ägnar tiden mest åt att gå runt och uppleva gatulivet. Utsiktstornet hade jag gärna lagt till på min lista, men övriga familjen har noll och inget intresse av det så får vika mig där.

Har kollat upp gratiståget från flygplatsen som du nämnde @ante888 och det kan absolut vara ett alternativ till hotells egen gratisshuttle. Tack för tipset!

Tänkte främst på tåg/t-bana för att slippa fastna i trafiken, men ska kolla upp bussarna som du tipsade om ändå @Mr Planning då man ändå får en chans att se lite mer än om man åker tåg (inbillar jag mig?).

Bild 1 - 2

Några tips för en enkel och snabb city tur om man besöker Seoul

Bra att ha Seoul City Hall och Seoul Square som utgångspunkt

Bild 3

Gå över gatan och besök Deoksugung Palace Seoul .

Bild 4

Efter ditt besök i Deoksugung Palace går du ut på den mest kända gatan i Seoul som leder dig till Gwanghwamun-torget

Bild 5

Staty av Admiral Yi Sun-sin
Gwanghwamun Plaza, även känd som Gwanghwamun Square

Bild 6

Gwanghwamun Square på Sejongno, Jongno-gu i Seoul¨
med statyer av Admiral Yi Sun och King Sejong the Great

Bild 7

King Sejong the Great

Bild 8

Gwanghwamun
Den största porten på Gyeongbokgung Palace

Bild 9

Vakter på Gyeongbokgung Palace

Bild 10

Ingången till palatset

Bild 11

Cheonggyecheon är en 11 km lång modern ström som går genom centrala Seoul

Bild 12

En city tour med buss

Lycka till och hoppas Ni kommer älska Seoul som jag har gjort i många år
En underbar stad som har så mycket att erbjuda

Attachments

• öö.jpg
    öö.jpg
    134,2 KB · Visningar: 223
  • öööö.jpg
    öööö.jpg
    124 KB · Visningar: 191
  • öööö.jpg
    öööö.jpg
    111,2 KB · Visningar: 202
  • öööö.jpg
    öööö.jpg
    95,1 KB · Visningar: 199
  • ööö.jpg
    ööö.jpg
    95,2 KB · Visningar: 196
  • ööööö.jpg
    ööööö.jpg
    95,1 KB · Visningar: 207
  • ööööööö.jpg
    ööööööö.jpg
    100,5 KB · Visningar: 201
  • öööööööööööö.jpg
    öööööööööööö.jpg
    108,6 KB · Visningar: 227
  • ööö.jpg
    ööö.jpg
    93,1 KB · Visningar: 200
  • ööö.jpg
    ööö.jpg
    111,3 KB · Visningar: 203
  • öööööö.jpg
    öööööö.jpg
    100,9 KB · Visningar: 193
  • öö.jpg
    öö.jpg
    105,7 KB · Visningar: 209
@Maja, ni gör rätt i att skippa palats. Det mest intressanta där var de andra människorna som tittade, då många hyrt traditionella kläder (dock inte mest koreaner utan många japaner gjorde det). Vakterna vid palatset hade inte ens lösskägg kan det var ritat skägg, också ganska roligt iofs.

Eftersom ni har kort om tid så skulle jag föreslå en guide. Kostar väl 200-300 dollar men helt klart värt det. Vi fick se, och framförallt berättat för oss, en massa saker vi inte skulle sett annars..

@Maja

På den korta tiden ni har skulle jag ha gjort följande:

Ta gratiståget till hotellet och dumpa av väskor. Vid det här laget är det ändå en timme innan ni är i stan, så se till att ni inte är hungriga, att ha lite nötter och något att dricka i väskan kan köpa en lite tid från att bli ”hangry”. Det finns en liten 7-11 i hotellobbyn vill jag minnas. Åk till jogno 3-ga med arex och sen Metro, med biljetter man köper på stationen.
Norr om den stationen, finns ett litet område med mycket restauranger på en gågata som jag tycker är mysigt. Ät en sen lunch där och gå sedan upp till bukchon, och kika på de äldre husen och folk som klätt upp sig i traditionella dräkter. Efter det åker ni från Anguk till Myeongdong eller Namdaenum market och får se lite folkliv. Har inget konkret middagstips, men det finns en hel del kring namdaemun och Myeongdong.

Gjorde ett liknande stopp i höstas med nästan identiska flygtider, med just det hotellet.

Ha så kul, längtar redan tillbaka till Seoul!

Toppen