Senaste nytt

Tips på resmål söderut (gärna en ö) i närheten av lättåtkomlig storstad från Göteborg

Volatyle

Medlem
Hej,

Inser att ämnesrubriken är lite väl bred, så låt mig klargöra. Vi har ett par år i rad åkt till Kroatien, jag tycker det är så himla smidigt med SAS direktflyg till Split från Göteborg som tar två timmar, och sedan bara hoppa på en båt till någon av de oerhört fina öarna. Genom forumet här (tack igen, i efterhand för dessa fina pärlor till tips!) har jag fått tips om Korcula, som vi älskade, och förra året betade vi även av Komiza på "fel" sida om Vis, som nästan var ännu vackrare.

Med tanke på ovan resmål förstår ni nog lite vad vi är ute efter, vi må ha småbarn men vi är så långt från charter och all inclusive som går - jag älskar dessa pittoreska härliga platser långt bort från knökade sandstränder med parasoller, vilket vi avskyr.

Så, ni sitter jag här igen och kollar på flygbiljetter till Split framåt sensommaren (Aug/Sept) och tänkte återigen ta forumet till hjälp. Vi kanske ska ta oss någon annanstans denna gången? Jag skulle alltså vilja ha tips på liknande ställen, det får gärna vara Kroatien igen, men vi är inte främmande för andra länder. Huvudsaken är att det är pittoreskt och inte packat med turister, vi gillar verkligen att komma ut till "öarna" oavsett vart det är.

En liten baksida med Komiza (om vi nu ska hitta något) var att restaurangutbudet var extremt begränsat, vilket också medförde att kvalitén (läs konkurrensen) var dålig. Vi lagade mest mat på hemmaplan därmed - på Korcula (som givetvis var lite mer turistigt jämfört med Komiza) höll restaurangerna generellt högre nivå.

En fundering jag har är att vi tar Vis igen, fast denna gången bor vi i "Vis town" så att säga, där utbudet tycktes vara större. Öarna Brac och Hvar har vi ratat, för det känns som det alltid kliver av horder av festande ungdomar där varje gång vi delar båt med dom då vi tog oss ut till Vis/Korcula.

Så, tankar, idéer och tips? Jag vet att flera här inne har samma resepreferenser som mig (det understryker ju också varför jag fått tipsen om Komiza och Korcula härifrån!).

Tacksam för all input
Vol

Vi är inga festprissar men uppskattade ändå Hvar, vi blev positivt överaskade när det gällde kvaliten på restauranger och letar man sig bort från vattenkanten är det lugnare. Det går att daytrippa eller även bo enkelt på vissa av de små öarna i Paklinski Otoci, som har fantastiskt azurblått vatten.

Annars kan norra Sardinien också vara värt att kika på, finns stor variation och många pittoreska ställen.

Ping @JimmyH
Jag har för mig du tidigare föreslagit Jelsa för mig (som ligger på Hvar). Har du varit på Vis/Korcula/Komiza eller kan på något sätt jämföra dessa? Är Jelsa lugnt och skönt utan party, och har hyfsat restaurangutbud?

Vol

Ping @JimmyH
Jag har för mig du tidigare föreslagit Jelsa för mig (som ligger på Hvar). Har du varit på Vis/Korcula/Komiza eller kan på något sätt jämföra dessa? Är Jelsa lugnt och skönt utan party, och har hyfsat restaurangutbud?

Vol

Jelsa är ett lugnt ställe med i vårt tycke helt ok restaurangutbud och troligen den godast glassen i Kroatien. Vill man ha ännu lugnare så finns det flera små ställen på Hvar så länge man undviker staden Hvar så kan nog alla klassas som lugna. Jag har inte besökt nån av dom andra öarna du nämner så kan inte uttala mig om dom.

Mvh
Jimmy

Direktflyg till Lamezia Terme med Primera Air o sedan snabbfärja till Lipari-öarna.
Vet inte hur ofta båtarna går, men tar kanske 3-3.5h (så en hyfsad resa). Kanske 20min från flygplats till hamn.

Annars finns det nog inte värst många alternativ förutom Kroatien o Balearerna.

Kom på en till...om man flyger med Ryanair.
Direktflyg till Pisa o sedan färja till Elba. Kanske än finare :)

Känner inte att jag bidrar med flygupplevelser värdigt businessclass.se men det var svårare än jag trott att hitta direktflyg från Landvetter.

Kom på en till...om man flyger med Ryanair.
Direktflyg till Pisa o sedan färja till Elba. Kanske än finare :)

Känner inte att jag bidrar med flygupplevelser värdigt businessclass.se men det var svårare än jag trott att hitta direktflyg från Landvetter.

Elba såg ju riktigt fint ut! Vart på ön rekommenderar du att man bor? Hur är prisbild på mat / restauranger och logi?

Vol

Elba såg ju riktigt fint ut! Vart på ön rekommenderar du att man bor? Hur är prisbild på mat / restauranger och logi?

Vol

Tyvärr inte. Var 15-20år sedan jag var på Elba :/

Jag lade mest in det med hänvisning till att ni ville undslippa de allra mest folktäta destinationerna. Jag misstänker att du kan få samma miljö på såväl Korsika som Sardinien, men med större turistströmmar.

Priserna är som på de ovan två nämnda destinationerna. Alltså betydligt högre än i Kroatien o Grekland.

Jag trodde jag skulle få chansen att att rekommendera att du hyr en Dammuso på Pantelleria (DAMMUSI FOR RENT | Choose your ideal dammuso ... the journey begins here!), men tydligen saknas helt direktflyg till Sicilien från Göteborg.
Något ni borde testa när tiden tillåter :) Vingårdar, termalbad, otrolig mat (afrikansk-italiensk) o fortsatt hyfsade priser.

Hej @Volatyle.

Ser att du i och med denna tråd nu har startat 38 trådar, och i princip uteslutande är aktiv i just dessa.

Hur vore det att kanske vara mer aktiv i fler trådar och därmed även hjälpa andra?

Toppen