Senaste nytt

Tips på resemål med bebis

Sebastian

Medlem
Vi planerar att resa med vår son någon gång våren 2020 och önskar tips på vart det skulle kunna funka. Flera av er har rest mycket så ni kanske har några tips på vart det skulle funka med en 10 månaders bebis. Som det ser ut nu reser vi under mars månad ELLER juli beroende på vad det blir för resa och vart på jorden vi hamnar.

Ni som rest med bebis, är det enklare att resa med dem innan de börjar gå? Något resetips för att göra det enklare för bebisen?

Vill helst kunna använda eurobonus poäng för att boka flyg (C eller F). Har just nu 180 000 poäng och en amex 2-4-1.

mvh

Nu är det visserligen länge sedan mina döttrar var i bebisålder, men som jag minns det var det lätt att resa då - det går bra så länge man ser till att de får mjölk precis innan takeoff samt utan alltför lång väntetid under flygningen (läs: amning ombord eller flaska osv lätt tillgängligt i handbagaget, inte ”var faaaen la vi flaskan!?!?” i en mörklagd kabin där andra försöker sova). Resten av tiden sover de, då är allt frid & fröjd.

Tuffare var det när de hade några år på nacken och inte ville sitta still, samtidigt som de inte var gamla nog för att ha en någorlunda vettig konversation med. Skulle säga att 3-4 år var jobbigast. Att göra underhållande / avledande trollerikonster med det som så fint kallas ”relief bag” funkade ett tag i alla fall...

Jag var inte aktiv på BC på den tiden, men om det i läsarkretsen finns Mannen som fick fläckar på kostymen från en rikoschett av kastspya på CPH-lounge 2002, eller Killen som fick en frukostbricka i knät efter en oväntad bebisspark 2005, så ber jag er ännu en gång om ursäkt :oops: ;)

Vi planerar att resa med vår son någon gång våren 2020 och önskar tips på vart det skulle kunna funka. Flera av er har rest mycket så ni kanske har några tips på vart det skulle funka med en 10 månaders bebis. Som det ser ut nu reser vi under mars månad ELLER juli beroende på vad det blir för resa och vart på jorden vi hamnar.

Ni som rest med bebis, är det enklare att resa med dem innan de börjar gå? Något resetips för att göra det enklare för bebisen?

Vill helst kunna använda eurobonus poäng för att boka flyg (C eller F). Har just nu 180 000 poäng och en amex 2-4-1.

mvh
Vi reste en hel del redan från vårt barn var litet (första utlandsresan vid 7 dagars ålder, fick snabba på att få personnr och pass ordnat) och det var väldigt smidigt. Vi var borta flera månader vid 6-8 månaders ålder och besökte då Thailand, Malaysia, Singapore, Kina och Vietnam utan några som helst problem.

Bra att se till att ha extra blöjor med om man ska utanför större turistområden eller städer. Om man också har behov av mjölkpulver så rekommenderas att antingen ta med det eller köpa det från seriösa butiker (och skulle inte alla köpa det i Kina pga alla skandaler med gifter i mjölkpulver). Ofta är de butiker som japanska expats handlar i (om man är Asien) bra då de importerar det direkt från Japan. Sydostasien funkar väldigt bra kring mars och vi hade det väldigt smidigt, i både Singapore och Thailand fick vi även lätt tag på barnvakt som talade nordiska språken (tveksamt om det behövs när de är så små men kändes tryggare) genom folk vi kände lokalt så vi kunde gå ut vissa kvällar.

Smidigt att resa med en icke mobil bebis när de dessutom sover förhållandevis mycket. Var på Bali, Singapore och Malaysia med 10mån bebis själv nu i år (maj). Funkade hur smidigt som helst. Thailand, Vietnam etc är andra alternativ i regionen. Eller egentligen var som beroende på hur äventyrlig man vill vara.

Som tidigare nämnts, ta med kritiska varor. Åker man till turistställen och större städer finns allt att tillgå. Kanske lite högre priser än hemma för att köpa Hipp barnmat på Bali, men det får man ju räkna med. :) En balinesisk mamma var extremt nyfiken och insisterade på att smaka en av våra medhavda Sempers lasagne i "klämmis" form. "oh, it tastes lasagna..."

Några random restips:

Restips0: Nattflyg är att rekommendera om möjligt för Long hauls. Med mindre det är ett riktigt sovmonster till barn, för då kvittar det ju typ.

Restips1: Jetkids bedbox om man åker ekonomiklass. (vilket du iofs inte tänkte göra)

Restips2: Skaffa en Babyzen Yoyo barnvagn om ni inte redan har en. Sjukt smidigt att rulla fram till gate och sen lägga upp på hatthyllan. Glöm ej packpåsen, vissa asiatiska bolag är nåjjiga med att ha den (SAS har aldrig sagt något...). Fick förvisso en av SQ I kabinen.

Restips3: det uppenbara, ha med mat å kläder/blöjor med rejäl marginal under resan. Ombyte till föräldrarna är också bra att ha. Satt med en dotter som började kräkas på EWR-CPH för några år sen. Utan att gå in på några detaljer... har även hunnit byta blöja typ 6 gånger CPH-TLV (~5h). You never know...

Restips4: Öva smidighet och att slå knut på dig själv (om du är över 165cm) om du behöver byta blöja på ditt barn in en CRJ900...

Pinga om det är något explicit du undrar över.

@Gus kan säkert fylla i med lite tips oxå från sina äventyr.

Kan hålla med om tipsen på att ha en bra vagn som går att ha med till gate. Jag har testat Babyzen Yoyo men tycker att den ännu mindre och smidigare GB Pockit+ var mycket bättre. När vi köpte den var den också avsevärt billigare.

Kan hålla med om tipsen på att ha en bra vagn som går att ha med till gate. Jag har testat Babyzen Yoyo men tycker att den ännu mindre och smidigare GB Pockit+ var mycket bättre. När vi köpte den var den också avsevärt billigare.
Finns säkert bra alternativ som du nämnder. Nyckeln här är ju att det är handbagagestorlek. Vid många flygningar har jag fått frågan, och andra jag överhört, vid incheckning "Is it a Yoyo?". Jakande svar och inga invändningar och inget behov att bevisa storlek när den är ihopfälld osv. Men det har säkert blivit vanligare med alternativ, så det är kanske inte ett reellt problem (ej provat av naturlig orsak :))

Finns säkert bra alternativ som du nämnder. Nyckeln här är ju att det är handbagagestorlek. Vid många flygningar har jag fått frågan, och andra jag överhört, vid incheckning "Is it a Yoyo?". Jakande svar och inga invändningar och inget behov att bevisa storlek när den är ihopfälld osv. Men det har säkert blivit vanligare med alternativ, så det är kanske inte ett reellt problem (ej provat av naturlig orsak :))
Just denna är mindre än Yoyo när den är hopfälld och jag upplevde den som enklare att även hänga på ryggsäck i hopfällt läge. Säger inte att Yoyo zen är dålig men uppskattade GB Pockit mer.

Innan jag skriver nåt annat: Vaccinera! Och gör det i tid innan resan.

Nu till det betydligt mindre viktiga:

Vi åkte till Chicago i våras med vår då nästan 10 mån gamla tjej. Resmålet valdes mycket för att det fanns tillgänglighet av awardbiljetter, och för att det är direktflyg från Arlanda. Vi gjorde något av en road trip i Illinois, Indiana och Michigan.

Generellt har vi lärt oss att lediga platser i kabinen är guld värt. Gäller både när vi åker mindre plan inom Sverige och Europa, och när vi åkte C till USA.

Vi hamnade på en gammal United-kärra på hemvägen pga strejk. Undvik det.

Vår dotter har flugit ganska mkt. Köpenhamn, kanske 5-6 vändor till Umeå, Spanien samt USA innan hon fyllde ett. Öronen har aldrig varit något problem. Däremot kan det bli bajsblöja ombord vilket är rätt drygt. Med dessa erfarenheter väljer vi faktiskt att mellanlanda för att flyga exempelvis 3 + 3 timmar hellre än att ta en flight på 5 timmar. Just för den där bajsblöjerisken alltså.

Till sist ett tips om du har EBG:
Inför en resa till södra Spanien som jag överväger har jag tankar på att inte köpa business-biljetter utan istället köpa egen plats åt dottern. Blir billigare, och vi får en hel ”trea” för oss själva, vilket är den stora fördelen med att flyga business när det är inom Europa. Lounge, fast Track mm får man ju ändå om man har guldstatus.

Insåg att det här blev en tråd om ”resa med barn” snarare än ”resMÅL med barn”.

Men då säger jag ändå att USA är bra! Lätt att hitta hotellrum med litet kök, vilket är bra om man ska joxa med flaskor etc.

Tror Sydafrika är bra också. Ingen tidsskillnad.

Insåg att det här blev en tråd om ”resa med barn” snarare än ”resMÅL med barn”.

Men då säger jag ändå att USA är bra! Lätt att hitta hotellrum med litet kök, vilket är bra om man ska joxa med flaskor etc.

Tror Sydafrika är bra också. Ingen tidsskillnad.
Håller med om USA. Är enkelt om än i mitt tycke inte optimalt i mars (men jag gillar varmt så är tycke och smak). Men är du säker på Sydafrika? Jag har inte varit där med barn men när jag varit där så har jag inte känt att säkerhetsläget varit sådant att jag skulle vilja ta med mig barn.

Bortsett ifrån besök i Afghanistan, Kongo-Kinshasa och delar av Centralamerika så är Sydafrika ett av de mer otrygga ställen jag varit på.

Toppen