Senaste nytt

Tips på lågbudgetresa till Kanarieöarna

Gizmokvack

Medlem
Redan innan
Redan innan jag ens börjat skriva det här inlägget känner jag hur spretigt det kommer att bli men jag vill ha det så öppet som möjligt för att få så bra bredd på förslagen som möjligt. Man kan hoppa över nästa stycke och bara gå till TLDR om man kan nåt om Kanarieöarna.

Jag vill åka till solen över jul- och nyår. Problemet är att vi är 6 stycken (2 vuxna, 4 barn varav äldsta är 12 år = vuxen). Budgeten ligger på ca 50k (kan överstigas något, det är mer av ett riktvärde och målsättning). Restiden är flexibel men vi tänker oss avresa julveckan och återvända skolstartsveckan. Det innebär att vi blir borta något sånär 3 veckor.

Resmål:
Hade såklart varit trevligt med asien men med den begränsade budgeten får vi låsa oss till kanarieöarna. Jag såg att exempelvis TAP hade kampanjer för 20k ToR till LPA samtidigt som Vietnam kostar 70k i bara flyg.

Vilken av öarna vi landar på spelar ingen roll så jag ändå inte har för avsikt att stanna på samma ö i tre veckor. Jag kikar på flygresor till Gran Canaria, Teneriffa, Lanzarote, mm.
Vi kommer att söka boende både via Air BnB men fått tips om lägenheter via blocket kan vara fördelaktigt.
Fler tips på boenden? Andra bra söksidor som alternativ till hotell?

Målet är väl en vecka på en ö och därefter byta för omväxling. Vi har kollat på både båt och flyg mellan öarna men priset kommer att avgöra.
Finns det andra trevliga ställen i närheten man kan flyga/båta till när man ändå är här? Sökte exempelvis rutter mellan LPA och Kap Verde utan resultat. Nåt trevligt resmål? Afrikanskt besök?

Såg att det går att flyga till Alicante, bila till Cadiz och tar färja därifrån till Lanzarote. Dock kostar bara den färjan över 15k så budgeten spräcks.

TLDR;
Söker tips på alternativa färdvägar till någon ö av Kanarieöarna. Gärna Open Jaw på annan ö. (Helst avresa Göteborg men även Malmö. Köpenhamn, Arlanda är såklart aktuella)
Tips på lågprisboenden. Läget behöver inte vara vid havet. Är läget inte centralt blir det hyrbil.
Utflyktsmål till andra exotiska resmål när man ändå är där?
 

EgOscar

Medlem
Afrika; Ryanair flyger Las Palmas till Marrakesh och Tenerife South till Agadir. Kolla även på flyg mellan tex Marrakesh och Barcelona, Paris, London eller Milano för att pressa pris ytterligare

 

Gizmokvack

Medlem
Vueling flyger till Göteborg. Byte i Barcelona.

Min fru rekommenderar La Gomera. Det blir en lång resdag, men ni har ju tre veckor.
La Gomera ligger absolut på önskelistan. Ännu mer efter ditt tips.
Jag ska kolla på Vueling. Lång resdag eller till och med bruten resdag med övernattning är ju inte hela världen. Brukar dock generera några tusenlappar extra i kostnad.

Afrika; Ryanair flyger Las Palmas till Marrakesh och Tenerife South till Agadir. Kolla även på flyg mellan tex Marrakesh och Barcelona, Paris, London eller Milano för att pressa pris ytterligare

Wow! Riktigt bra tips! Roligt!
Jag får starta upp datorn och öppna excel. Jag får en känsla av att det här blir för övermäktigt för mig annars.
 

Homer

Medlem
La Gomera kan du enkelt kombinera med Teneriffa, kort tur med färja (mindre än en timme)

Lanzarote - Fuerteventura, ännu kortare färjetur.

La Graciosa stenkast från Lanzarote, möjligt göra dagstur, den minsta och minst besökta av kanarieöarna - naturreservat
fina stränder turkost vatten, inga bilar tillåtna cykla

La Palma är den grönaste ön, bergig vacker natur men få bra stränder (bl.a. med svart sand)

El Hierro den minst besökta (efter La Graciosa), få bra stränder men vacker natur, vulkankratrar,
Dykning har alltid varit bra, efter stort vulkanutbrott 2011 -12 blev det ändå bättre https://divemagazine.com/scuba-diving-travel/el-hierro-el-fin-del-mundo

Gran Canaria - tja, stort serviceutbud och bra stränder, men ensam kommer du inte vara.

https://www.bintercanarias.com/en flyger till och mellan öarna, går att tjäna och använda Avioser
 
Toppen