Senaste nytt

Tips på hotell i Shanghai

tic

Medlem
Hej!

Detta är mitt första inlägg på Businessclass...

Jag var en av dem som lyckades boka SAS EB-erbjudande till Shanghai (där jag aldrig varit) för 20000 poäng häromveckan. (Genom att sitta och försöka 2-3 ggr i minuten i en och en halv timme direkt efter midnatt samtidigt som jag slösurfade på andra siter.) Fick precis de datum jag ville ha när jag väl kom in till bokningssystemet, fyra nätter i Shanghai i mitten på november.

Jag hade tänkt ta den första natten på lyxhotell i Pudong, förmodligen Grand Hyatt i Jin Mao tower som jag läste om när det invigdes för några år sedan. Viljan att bo där minskade inte direkt efter att jag råkade se en repris av ett danskt program om Shanghai i någon SVT-kanal i går kväll där hotellet var med ganska mycket. (Tydligen finns ett till nyare Hyatt i den ännu högre skyskrapan bredvid också). Det verkar som en natt på Grand Hyatt går loss på 2500-3000 kr. Bodde på Grand Hyatt i Taipei för 10+ år sedan och var väl inte så imponerad, i alla fall inte i relation till det då mycket billigare Shangri-La i Hong Kong som jag bodde på direkt därefter. Men det här Grand Hyatt ser verkligen imponerande ut. En ryggmassage + flyta runt i poolen med utsikt högt över stan efter incheckningen borde vara ett bra sätt att mjuka upp sig efter persen med en ekonomiklassresa via CPH till Asien... Någon som bott där och kan säga om det är värt det?

Efter att ha bränt större delen av reskassan första natten återstår att hitta ett billigare, men fortfarande bra, luftkonditionerat, rent och centralt hotell för de resterande tre nätterna. Gärna nära "The Bund". Hittade hotellet Astor House på nätet som ser bra ut (gammalt kolonialt hus), ligger bra till och verkar få relativt bra betyg på tripadvisor. Verkar bara kosta ca 500 kr per natt. Är det rimligt med så lågt pris om man vill ha minst 3-stjärning standard? Någon som har bott här eller har tips om andra lite billigare hotell i Shanghai så mottages de tacksamt.

/Tomas
 

Marcus01

Medlem
Radison blue world är kanon. Köp dig några Rezidor aktier så du får guldkort sen boka 4-4-2 nätter.

Håller med om Radisson Blue World, sjukt smart med ett aktieköp också, finns inget minimiantal för att du ska få Gold Elite utan det räcker egentligen med en aktie för ca 25:-.....;-)
 
är du EBG så kan du statusmatcha och få Carlson Gold Elite status, men om du kör med promotion code CARLSONF när du bokar Radisson New World Shanghai så får du grym rabatt.

Jag bokade samma hotell för mina 3 nätter i juli. 45 våningar, roterande restaurang högst upp :)
Jag betalade lite drygt 1500kr för 3 nätter.
 

henrik l

Medlem
Båda hotellen har ganska coola skybars, men känslan i kapsylöppnaren, den högre skyskrapan som är granne med Jin Mao, var att det var ännu mera cool och diskret design där.
 

Pixel

Medlem
Jag kommer också att tillbringa min vistelse i Juli på Radisson World. Jag bokade på Radissons hemsida och fick fram ett pris på ca 5500 kr. Därefter gick jag in på otel.com och kollade vad de tog för samma rum. Där var priset 3800 kr. Jag använde då Radissons prisgaranti där de matchar priset och bjuder på 25 % av summan. Slutsumman blev istället strax under 3000 för 5 nätter.
 

David

Medlem
Som henrik l nämner så är nog Park Hyatt i WFC snäppet vassare (och nyare) än Grand Hyatt i Jin Mao, men det beror ju på smak också såklart.

Har bott åtskilliga nätter på Radisson New World vid transfer och tycker att det är ett bra hotell med centralt läge men har pga avstånd till kontoret på sistone valt andra hotell. Med en uppgradering genom guldkort blir det genast ännu bättre. Det går att promenera till t.ex. The Bund och Xintiandi för middag också har du Nanjings shoppingområde precis i knutarna, eller fake market om det skulle önskas. Nästan viktigast är kanske access till tunnelbana som finns precis på andra sidan gatan, om man vill besöka flera olika delar av Shanghai under begränsad tid. Jag åkte även ofta MAGLEV+2:ans tunnelbana för att komma dit från flygplatsen, speciellt om ni inte har alltför mycket bagage (alltså tillämpligt på vägen dit iaf). :)
 
Toppen