Senaste nytt

Tips om Jakarta/Java/Indonesien/närliggande?

Delar din uppfattning om Raja Ampat, finns inga resorts alls i princip utan det är "homestays" eller bungalows som gäller. Utifrån din beskrivning låter nog en snorkeling cruise bättre (om man inte bara ska dra till Bali och bo riktigt bekvämt andra halvan av resan).

Vi bokade CGK-SOQ-CGK ca 3 mån i förväg, och CGK-PKN-CGK bara 2 veckor i förväg (berodde dock på att vi planerade om kort inpå resan). Jag vill minnas att en hel del inrikesbolag hade rätt generösa ombokningsregler (dock ej avbokningsregler), så det kan vara värt att titta på. Kolla in nationella flyget Garuda Air eller exempelvis lågprisbolaget Lion Air (finns flera). Undvik Air Asia Indonesia, från vad jag hörde under resan.
 

Isaksson

Medlem
Delar din uppfattning om Raja Ampat, finns inga resorts alls i princip utan det är "homestays" eller bungalows som gäller. Utifrån din beskrivning låter nog en snorkeling cruise bättre (om man inte bara ska dra till Bali och bo riktigt bekvämt andra halvan av resan).

Vi bokade CGK-SOQ-CGK ca 3 mån i förväg, och CGK-PKN-CGK bara 2 veckor i förväg (berodde dock på att vi planerade om kort inpå resan). Jag vill minnas att en hel del inrikesbolag hade rätt generösa ombokningsregler (dock ej avbokningsregler), så det kan vara värt att titta på. Kolla in nationella flyget Garuda Air eller exempelvis lågprisbolaget Lion Air (finns flera). Undvik Air Asia Indonesia, från vad jag hörde under resan.
Tack! Ska kollas upp. Det får bli en snorkeling Cruise. Vi har varit på Bali flertalet gånger, inte något jag vill tillbaks till. Kanske i stället kan ge Lombok en chans. Annars så får det räcka med att lägga några dagar på Borneo och sedan göra en liveaboard. Så länge det finns god dryck så kan man ha överseende med det mesta : )
 
Varit både på Bali och Lombok flertalet gånger och rekommenderar varmt att testa Lombok om det blir aktuellt. Västkusten med solnedgång mot Bali har grymt fina resorter hela vägen upp förbi giliöarna. Södra delen i Kuta byggs det intensivt och finns variation på allt, men lite mer ungdomligt och mycket surfare.
 

HighFlyer

Medlem
Lombok trevligt och väl värt ett besök. Skönt att slippa kaoset med turister och trafik på Bali.
Angående dykning och snorkling så är det väldigt bra på följande platser;
Raja Ampat, Misool resort
Södra Sulawesi, Wakatobi
Norra Sulawesi, Siladen Resort
Komodo-regionen, Sudamala Resort Seraya
Borneos östkust, Sipadan (numera stängt för boende men finns resorts i närheten)

Ha i åtanke att det är regnsäsong din reseperiod. Av ovan platser är Raja Ampat bäst chans till bra väder.
 

Isaksson

Medlem
Varit både på Bali och Lombok flertalet gånger och rekommenderar varmt att testa Lombok om det blir aktuellt. Västkusten med solnedgång mot Bali har grymt fina resorter hela vägen upp förbi giliöarna. Södra delen i Kuta byggs det intensivt och finns variation på allt, men lite mer ungdomligt och mycket surfare.
Efter flertalet besök på Bali, och även Giliöarna så kommer vi aldrig åka dit igen. Anledningen till att vi rest tillbaka var för att ge nya platser nya chanser, då många pratar gott om Bali. Tyvärr inget för oss. ingen av gångerna. Kanske för 30 år sedan när nästintill hela landet var buddhistiskt och man respekterade både natur och andra varelser. Idag döda korallrev, nedskräpat och för exploaterat. Ett starkt minne från Giliöarna var 4 tyska överviktiga turister med varsitt väldigt tunga bagage, alla hoppade upp på en vagn som skulle dras av en utmärglad och uttorkad häst tillsammans med kusk (hästen fick säkert dra på turister 24/7). Då det inte finns några motorfordon på öarna utan det är cykel eller till fots som gäller. Hästen vägrade gå och det slutade med att hästägaren piskade hästen så pass våldsamt upprepade gånger att mitt hjärta höll på att brista som såg detta på avstånd. Jag sprang givetvis dit och gick emellan (tyskarna satt kvar på vagnen och verkade inte bry sig). Att gå emellan och som kvinna säga åt en man i den kulturen vad man får göra och inte göra skulle jag inte gjort, för nu vippade han piskan på mig. Som tur kom min make springandes för att hjälpa till. Har man ett sånt synsätt på djur och att man kan behandla dem så, försöker jag hitta andra bättre resmål där man vill gynna turism.
 
Efter flertalet besök på Bali, och även Giliöarna så kommer vi aldrig åka dit igen. Anledningen till att vi rest tillbaka var för att ge nya platser nya chanser, då många pratar gott om Bali. Tyvärr inget för oss. ingen av gångerna. Kanske för 30 år sedan när nästintill hela landet var buddhistiskt och man respekterade både natur och andra varelser. Idag döda korallrev, nedskräpat och för exploaterat. Ett starkt minne från Giliöarna var 4 tyska överviktiga turister med varsitt väldigt tunga bagage, alla hoppade upp på en vagn som skulle dras av en utmärglad och uttorkad häst tillsammans med kusk (hästen fick säkert dra på turister 24/7). Då det inte finns några motorfordon på öarna utan det är cykel eller till fots som gäller. Hästen vägrade gå och det slutade med att hästägaren piskade hästen så pass våldsamt upprepade gånger att mitt hjärta höll på att brista som såg detta på avstånd. Jag sprang givetvis dit och gick emellan (tyskarna satt kvar på vagnen och verkade inte bry sig). Att gå emellan och som kvinna säga åt en man i den kulturen vad man får göra och inte göra skulle jag inte gjort, för nu vippade han piskan på mig. Som tur kom min make springandes för att hjälpa till. Har man ett sånt synsätt på djur och att man kan behandla dem så, försöker jag hitta andra bättre resmål där man vill gynna turism.
Jag kan inte ifrågasätta dina upplevelser, men jag tycker att svepande generaliseringar kombinerat med flera faktafel ändå bör bemötas.
Indonesien har totalt sett mindre än 1% Buddhister. För 30 år sedan var det ungefär samma andel. Om det istället är Hinduer du menar så är det strax under 2%, och det var det också för 30 år sedan. Och om det är Bali som åsyftas så vill jag bara påpeka att det inte är ett eget land utan en ö som ligger i Indonesien. Så var det också för 30 år sedan. På Bali är för övrigt den dominerande religionen Hinduism (runt 90%) och även så var det för 30 år sedan. Största religionen i Indonesien, inklusive Giliöarna, är Islam precis som för 30 år sedan.

Att svepande hävda att en kvinna inte kan säga åt en man "i den kulturen" tycker jag är både fördomsfullt och okunnigt. Jag har många exempel på det motsatta, att kvinnor både säger ifrån, tar initiativ och tar ledarskap i Indonesien, oavsett religion eller kultur.
Vill också ta tillfället i akt att poängtera att det finns många olika kulturer i Indonesien, inte bara mellan olika öar utan även på samma öar. För att inte tala om språk.

Nedskräpning och exploatering är tyvärr inte ovanligt i turismens spår. Det är dock inte ett typiskt Indonesiskt fenomen.
Det finns en anledning till att jag behåller mina sweetspots i Indonesien för mig själv. :)

Du hade säkert oturen att träffa på fel person. Det har jag också gjort ibland, både i Indonesien och i Sverige och i andra länder, men jag kan inte definiera ett helt land utifrån det.
 

Isaksson

Medlem
Men snälla. Inte alls trevlig approach. Jättebra att du poängterar att det finns många olika kulturer i Indonesien, inte bara mellan olika öar utan även på samma öar.

Om du känner att du behöver informera mig om att Indonesien är landet och Bali är en ö, så absolut. Och att jag eventuellt inte hade kunskap om att nedskräpning och exploatering förekommer på andra platser. Toppen nu vet jag! Jag är absolut ingen expertis på religion, och det var inte syftet med det jag ville dela med mig av. Syftet var att jag några rader innan i denna tråd skrivit att jag inte vill åka till Bali igen och sedan svarar du att jag borde åka dit och ger dina varma rekommendationer att åka just till Gili där jag varit flera rundor. Då ville jag dela med mig av varför jag inte vill åka just dit. Detta var ett starkt minne av flera.

jag generaliserar ingenting. Och jag definierar inte ett helt land utifrån vad som hände på Gili. Jag har rest runt på Bali. Jag har flera vänner därifrån och som bor där. En av dem är det som rekommenderar mig att åka till Raja Ampat. Han är från Lombok men bor på Gili. Min text hänvisades till den specifika mannen som slog hästen och upplevelsen vi möttes av på Gili. Ett sådant synsätt och att behandla djur illa är inget jag står för oavsett. jag berättade om en specifik upplevelse på Gili, av dem gånger jag varit på Bali. Och när jag skriver ”att man har ett sånt synsätt på djur, menar jag hur det är på Gili, att du sedan tolkar det på ett annat sätt är ju upp till dig.
 
Toppen