Man kanske inte skall ta tåget om det är förseningsproblematiken man lägger in i kalkylen.

Personligen tar jag hellre flyget om jag skall fundera i termer av eftermarknadssupport och förseningsersättningar.
Bättre att optimera biljettbokningen genom att ta småstationerna och således lura "marknadsekonomin" lite. Det är ju den där teorin om att det är "bokningsläget till stationen" som styr priset - därav att man kan lösa en biljett för längre sträcka men ändå betala mindre än för den kortare sträckan. Det är lite "SJ 101" över det där att man skall söka på lite olika alternativ och gärna då t.ex "Uppsala-Varberg" eller något även om man tänkt åka "Stockholm-Göteborg".
Jag brukar boka tåg i Sverige med följande grundinställning:
1. Fram kommer man oftast (om än med buss ibland).
2. Tåget kommer när det kommer och avgår när det avgår (tidtabellen ser man som en referens som visar i vilken ände av dygnet tåget går, inte som en absolut sanning.)
3. Biljettsystemet är ett lotteri med något högre odds än Svenska Spel. Jackpot är en 95-kronorsbiljett. Nitlott är när man betalar 1200 kronor och åker andra klass.

4. Kliv inte ombord på tåget med höga förväntningar på service och underhåll för det kan det vara lite si och så med. Att t.ex ställa upp förväntningar på "helt och rent, alla toaletter i drift" kan resultera i ett ganska brutalt uppvaknande.
5. Innan man bokar första klass, kolla vilken fordonstyp det är.
6. Tro inte att man kan ta "första bästa tåg" vid t.ex trafikstörning eftersom risken finns att biljetten är ogiltig då om man inte ringt SJs kundtjänst eller pratat med en tågvärd som kan hjälpa till.
7. Bara för att man har en biljett från station A till B innebär det inte att man kan ta den där bytesförbindelsen eftersom det kan vara ett fall av t.ex Öresundståg på ena legget och SJ på det andra med följden att biljetten inte gäller (vilket en dam fick erfara när hon skulle till Kalmar och tog Öresundståg med byte till SJ i Alvesta med en biljett utställd i Skånetrafikens automat på CPH). Man måste alltså köpa biljett i "rätt" automat eftersom man annars kan stå där med "fel biljett" även om det på den står att den gäller till X.
8. Ett tåg som fungerar betyder inte alltid framgång eftersom Trafikverket är inblandat i processen och det kan ha sina sidor.
9. Boka inte förbindelser med snäva marginaler (t.ex att anlända till Stockholm fyra timmar innan Helsingforsbåten lägger ut). Trafikverkets Lag (motsvarigheten till Murphys lag) säger då att det blir Dagens Signalfel.
10. Kontrollera noga att det är rätt tåg. Det går inte för sig att åka med "fel tåg" eftersom man "inte kan betala med ICA-kort på Konsum" (en ytterst viktig princip i Sverige av idag). "Fel tåg" i detta fall är att t.ex kliva ombord på ett SJ-tåg med en biljett till MTR Express (eller att köpa en biljett i fel automat, se ovan).
Nu är detta lite tillspetsat men helt ironisk är jag inte. Så fort man börjar vrida upp sina kvalitetskrav och önskan om service och support börjar man snabbt röra sig bort från tåget i Sverige och snarare mot flyget.
Har man däremot alla aspekter i minnet och får tag på en 95-kronorsbiljett alternativt billig första klass-biljett är SJ helt OK. Däremot börjar jag själv titta mot t.ex SK så fort priset på en SJ-biljett når ungefär 500 kronor för en enkelresa.
Skall jag betala över 500 kronor för tågbiljetten vänder jag mig hellre till Danmark och DSB som jag tycker är ett smidigare bolag att ha att göra med och som även har högre komfort i sina IC3-tåg, inte minst i första klass (andra klass är avsevärt bekvämare än hos SJ, skall man hitta motsvarande komfort får man leta hos Blå Tåget eller rättare sagt vagnar av littera B1, AB3 eller B5).