Senaste nytt

[Tips] När ni bokar SJ-biljetter kolla priset till en eller ett par stationer bortanför din station

jsn

Medlem
Detta har nämnts flera gånger tidigare men är värt att upprepa.

När ni bokar SJ-biljetter kolla även vad priset blir till en eller ett par stationer bortanför dina stationer, det kan bli billigare.

Jag bokade just ett par biljetter, jag skall åka Uppsala - Mellerud via Stockholm och Göteborg. Biljetterna blev 10% eller 170kr billigare när jag bokade Uppsala - Säffle med exakt samma tåg. Då SJ inte kräver att man åker hela sträckan som man bokat så är detta inga problem att göra, men kräver något mer arbete vid bokningstillfället.

Ett helt okej tips. Jag ser dock ett problem. Det är om det skulle bli förseningar som kanske körs in efter din slutdestination.Då kan det bli problem att få rätt ersättning. Går att hacka SJ ibland manuellt med och köpa en biljett och sedan ny på ett annat ställe. Men som sagt, samma problem där om tåget blir försenat.

Man kanske inte skall ta tåget om det är förseningsproblematiken man lägger in i kalkylen.;) Personligen tar jag hellre flyget om jag skall fundera i termer av eftermarknadssupport och förseningsersättningar.

Bättre att optimera biljettbokningen genom att ta småstationerna och således lura "marknadsekonomin" lite. Det är ju den där teorin om att det är "bokningsläget till stationen" som styr priset - därav att man kan lösa en biljett för längre sträcka men ändå betala mindre än för den kortare sträckan. Det är lite "SJ 101" över det där att man skall söka på lite olika alternativ och gärna då t.ex "Uppsala-Varberg" eller något även om man tänkt åka "Stockholm-Göteborg".

Jag brukar boka tåg i Sverige med följande grundinställning:

1. Fram kommer man oftast (om än med buss ibland).
2. Tåget kommer när det kommer och avgår när det avgår (tidtabellen ser man som en referens som visar i vilken ände av dygnet tåget går, inte som en absolut sanning.)
3. Biljettsystemet är ett lotteri med något högre odds än Svenska Spel. Jackpot är en 95-kronorsbiljett. Nitlott är när man betalar 1200 kronor och åker andra klass.;)
4. Kliv inte ombord på tåget med höga förväntningar på service och underhåll för det kan det vara lite si och så med. Att t.ex ställa upp förväntningar på "helt och rent, alla toaletter i drift" kan resultera i ett ganska brutalt uppvaknande.
5. Innan man bokar första klass, kolla vilken fordonstyp det är.
6. Tro inte att man kan ta "första bästa tåg" vid t.ex trafikstörning eftersom risken finns att biljetten är ogiltig då om man inte ringt SJs kundtjänst eller pratat med en tågvärd som kan hjälpa till.
7. Bara för att man har en biljett från station A till B innebär det inte att man kan ta den där bytesförbindelsen eftersom det kan vara ett fall av t.ex Öresundståg på ena legget och SJ på det andra med följden att biljetten inte gäller (vilket en dam fick erfara när hon skulle till Kalmar och tog Öresundståg med byte till SJ i Alvesta med en biljett utställd i Skånetrafikens automat på CPH). Man måste alltså köpa biljett i "rätt" automat eftersom man annars kan stå där med "fel biljett" även om det på den står att den gäller till X.
8. Ett tåg som fungerar betyder inte alltid framgång eftersom Trafikverket är inblandat i processen och det kan ha sina sidor.
9. Boka inte förbindelser med snäva marginaler (t.ex att anlända till Stockholm fyra timmar innan Helsingforsbåten lägger ut). Trafikverkets Lag (motsvarigheten till Murphys lag) säger då att det blir Dagens Signalfel.
10. Kontrollera noga att det är rätt tåg. Det går inte för sig att åka med "fel tåg" eftersom man "inte kan betala med ICA-kort på Konsum" (en ytterst viktig princip i Sverige av idag). "Fel tåg" i detta fall är att t.ex kliva ombord på ett SJ-tåg med en biljett till MTR Express (eller att köpa en biljett i fel automat, se ovan).

Nu är detta lite tillspetsat men helt ironisk är jag inte. Så fort man börjar vrida upp sina kvalitetskrav och önskan om service och support börjar man snabbt röra sig bort från tåget i Sverige och snarare mot flyget.

Har man däremot alla aspekter i minnet och får tag på en 95-kronorsbiljett alternativt billig första klass-biljett är SJ helt OK. Däremot börjar jag själv titta mot t.ex SK så fort priset på en SJ-biljett når ungefär 500 kronor för en enkelresa.

Skall jag betala över 500 kronor för tågbiljetten vänder jag mig hellre till Danmark och DSB som jag tycker är ett smidigare bolag att ha att göra med och som även har högre komfort i sina IC3-tåg, inte minst i första klass (andra klass är avsevärt bekvämare än hos SJ, skall man hitta motsvarande komfort får man leta hos Blå Tåget eller rättare sagt vagnar av littera B1, AB3 eller B5).

Last edited:
Det finns en annan detalj när det gäller SJ och det är att man får kolla in rätt platser i X2000 eftersom man kan hamna vid en vägg annars.

Det är inte som en IC3 där sätena är perfekt anpassade till fönstren, d.v.s samtliga platser har utmärkt utsikt. En sak som kan noteras där är en viss skillnad i kultur. Där just IC3 är ett genomdesignat tåg med en omfattande detaljomsorg (läser man DSBs lilla trevliga Design IC3 ser man detta) där även mönstren på väggarna etc varit föremål för studier framstår SJs tåg som en aning "produktionsinriktade". Då menar jag att de verkar mer till för SJs ekonomi snarare än resenärernas komfort.

En annan detalj är att IC3 ofta går fint och bra i spåret utan vibrationer medan X2000 har en tendens att vibrera i högre farter. Det är då ett lågfrekvent vibrerande som ungefär motsvarar det man kan känna i vissa fartyg när maskinerna arbetar på vissa specifika varvtal som hamnar på "rätt frekvens" s.a.s.

Eftersom detta inte är ett järnvägsforum länkar jag in IC3 så dess utseende och inredning framgår för att underlätta.

IC3 - Wikipedia, den frie encyklopædi

Dessa tåg finns även i viss omfattning i Sverige men då under konceptnamnet Kustpilen.

Vagnguide - Motorvagn Y2 - järnväg.net

Generellt är mitt intryck av SJ lite blandat. Det är positivt när det handlar om t.ex X55 (SJ 3000) och trafiken Malmö-Göteborg men när argumenten om "marknadsekonomi" och "lönsamhet" kör igång som förklaring till bristande kvalitet börjar jag svänga åt ett annat håll, mer negativt.

Likaså gör sådana saker som nedbemanningen av X2000 och argument om att det beror på "MTR" också att intrycket av SJ degraderas.

Där upplever jag DSB som mer inbjudande. Man kan även säga att DB exempelvis är mer tilltalande med sådana tåg som ICE.

Vill man åka tåg som är riktigt resenärsanpassade i Sverige idag får man ta Blå Tåget. Undantaget bar/pianovagnen är det lite ironiskt när detta tåg utgörs av... SJ-vagnar (inte alla vagnar kommer därifrån men många gör det). Det är alltså en standard som SJ själva har erbjudit (d.v.s A2, AB3, B1 och B5 samt restaurantvagn var mycket standard i fjärrtågen för inte så länge sedan).

Hamnar man däremot i en B10-vagn som är lika ombonad som närmaste tandläkarmottagning eller vårdcentral får man uppleva järnvägen ur sin allra sämsta sida, har man då fått höra de där argumenten om "lönsamhet" blir man då lite tveksam, minst sagt.

För egen del tar jag hellre Snälltåget Malmö-Stockholm i en AB3, alternativt Blå Tåget än SJs X2000. Är det bråttom blir det SK.

Toppen