Senaste nytt

Tips kring tunnelbana, kort vs. kontantbiljetter m.m - Tokyo och Osaka & Kyoto

Maja

Medlem
Tar med mig maken och 10-åriga dottern till Tokyo under påsklovet, vilket blir vårt första besök i Japan. Försöker läsa på så mycket jag bara kan och har för länge sedan insett att cash is king i detta land till min stora förtret (vad ska nu hända med min spend på Amex! :eek::D).

Försöker lista ut vad som är smidigast och enklast när det kommer till t-bana. Har redan förstått att det finns två olika bolag och sedan så så har vi JR Yamanote Line (+ några till JR-linjer) och monorail ovan på detta.

Så min stora fråga till er som varit i Tokyo tidigare, hur gjorde ni? Köpte ni något dagskort som gjorde att du kunde åka hur mycket du ville - vilket i så fall? Eller kontantbiljetter eller ett Suica/Pasmo kort som ni laddade med pengar?

Är Tokyo Subwayticket - Tokyo Subway Ticket (24, 48 or 72 Hours) Tokyo/ICN Pick Up, Japan - Klook i kombination med ett Suica - Suica IC Card in Tokyo, Japan - Klook för JR-linjerna en bra kombo? Eller vad är bekvämast och mest användbart?

Vi kommer bo på Conrad Tokyo och på vår lista att besöka står bl.a. följande;
  • Yoyogi Park
  • Shibuya crossing
  • Senso-ji temple
  • Hamarikyu Gardens
  • Tokyo Metropolitan Government Building
  • Meiji-templet
  • Shibuya - shopping
  • Chidorigafuchi Park (ska vara fint att se körsbärsblomningen här)
  • Odaiba
  • m.fl.
Och givetvis en fasliga massa andra saker som jag ännu inte har hunnit märka ut i min Googlemaps. Vi är där totalt 5 dagar, ankommer med Shinkansen från Osaka och flyger hem från Haneda.

Vi börjar vår resa där i Osaka och ska sedan åka över dagen till Kyoto. Så vi kommer behöva biljetter från Kansai Airport till Conrad Osaka och sedan ev. lokaltrafik i Osaka, dag två ska vi ta tåget till Kyoto t&r och sedan ev. lokaltrafik där. Dag tre utgår vi från Osaka där vi tar Shinkansen till Tokyo. Har redan kommit fram till att ett Japan Rail Pass inte lönar sig, då vi åker för lite med Shinkansen och andra dyra tåg. Så någon form av IC-card och ev. några dagsbiljetter med obegränsat antal resor sett till lokaltrafiken behöver vi nog. Frågan är bara vilka och i vilken kombo?!? :oops::rolleyes:

Tar tacksamt emot input och tips från er som varit i Tokyo tidigare. Har du dessutom besökt Osaka eller Kyoto och har några tips där så dela gärna med dig av dem också. :)

Tack på förhand!

När jag varit i Tokyo (och i princip bara rört mig inom den staden och bara enstaka avstickare tex shinkansen till Kyoto) har jag kört med pasmo/suica, mest för smidigheten. Kan säkert finnas andra varianter som sparar de sista kronorna (ok, yen då), men smidigheten vinner för mig och man behöver inte planera i förväg utan kan hoppa på vad som helst.

Var i Tokyo för drygt ett år sen och bodde nära Conrad Tokyo. Gångavstånd till Shimbashi och från den stationen kan man ta sig till de flesta platser i Tokyo. Vi köpte Suica-kort efter att ha läst oss till att det var smidigast framför enkelbiljetter/dagkort. För oss fungerade korten överallt men det är möjligt att vi lyckades pricka in att bara åka med JR linjer.
Ett annat tips är att skaffa ett data-simkort till mobilen, det var guld värt att ha tillgång till google maps.

Vi tyckte att Harajuku och Ometosando med bl.a. Takeshita street och Cat street var trevliga områden att gå runt i bl.a. för shopping.

Vi kom hem från tokyo för en vecka sen. Enkelbiljetter på tunnelbanan är billiga och enkla att köpa.

Men tänk på att några av de landmärken du nämner ligger inom bekvämt gångavstånd från varandra, även för vår nioåring.

Brukar köpa tredagarsbiljetter på Tokyo Metro och Toei, de kostar 1500 Yen och gäller i 72 timmar. Väldigt prisvärt. De kan endast köpas på flygplatsen dock.

SUICA/PASMO fungerar både i Osaka, Kyoto och Tokyo.
Däremot kan det vara svårt att köpa SUICA/PASMO i Osaka/Kyoto regionen för att SUICA utfärdas av JR EAST (som omfattar östra Japan inkl. Tokyo regionen) och SMO utfärdas av konsortium av tåg-&bussbolag i Tokyo regionen.

Eftersom ni börjar resan från Osaka, ICOCA/PiTaPa blir ett alternativ (det är Osaka regionens motsvarighet av SUICA/PASMO).
Det går att ladda ICOCA/PiTaPa på de flesta convenience stores.

Brukar köpa tredagarsbiljetter på Tokyo Metro och Toei, de kostar 1500 Yen och gäller i 72 timmar. Väldigt prisvärt. De kan endast köpas på flygplatsen dock.
Kan köpas på Tourist center vidi exempelvis Shinjuku tågstation.

När jag var i Kyoto och Tokyo i en vecka så köpte jag på förhand JR-pass och obegränsad pocket wifi som hämtades ut på flygplatsen samt Tokyo Metro och Toei tunnelbanekort på Shinjuku tågstation som är subventionerat för turister enligt vad Jonas C nämnde.

7eleven ATM lägger inte på någon lokal uttagsavgift. Alltså uttagsavgift är i enlighet med ditt kreditkorts villkor

Det bästa med suica-varianterna är att man kan använda dem på alla kombini. Det går nästan aldrig att förutspå vad det kostar, och jag blir galen på alla småmynt. Tågbiljetter är roligt att köpa manuellt, men såklart snabbare och smidigare med blippkort.

När jag var i Tokyo i 16 dagar med sambo och två barn (5 & 7) så köpte vi lösa biljetter eftersom. Det funkar smidigt, är förhållandevis billigt och något att göra av med mynten på. Säkerligen smidigare med de olik kort som nämns ovan, men kan ni inte bestämma er så funkar det utmärkt att köpa eftersom och var faktiskt en ganska charmig del av resan för barnen. (Vi bodde iofs vid yamanote line(Ikebukoro) vilket kanske förenklar)

Toppen