Senaste nytt

Tips inför Palau, dykresa.

Mr.cake

Medlem
Hej kära BC-folket,

Äntligen bokat in drömresan till Palau under november iår. Förstår att det är med kort varsel, men blev tyvärr så pga ny tjänst. I vilket fall söker jag tips och råd om vilket dykcenter som rekommenderas, boende etc.

stort tack :)
 

Ricci

Medlem
Jag var där på dykresa i maj ( i år). Jag hade en vecka på en liveaboard (Palau Siren) och några dagar på före och efter på hotell.
Fördelen med liveaboard på Palau är att du slipper långa båtturer mellan dykplatserna.
Jag bodde första natten på Palau hotel som ligger i centrala Koror och är relativt billigt (för att vara Palau..) och är nästan nyrenoverat.
Men det ligger mitt i Koror och en bit från närmste strand så jag beslutade att mina resterande nätter bo på Palau Pacific Resort.
Detta hotell ligger på en fin strand och är fint (dock överprisat som de flesta hotell på Palau) där finns också en dykshop.

Vår liveaboard utgick från den största dykshopen (Sam's Tours) på ön och den verkar ha många olika båtar som går ut dagligen.
Dock vet jag inte om de är bra men de verkade seriösa.

Om du är historisk intresserad får du inte missa en tur till ön Peleliu där en av de blodigaste slagen mellan Japanarna och Amerikanarna utkämpades.

Ett tips är att direkt på flygplatsen skaffa ett lokalt simkort då roaming inte fungerar där.

Hör av dig du vill veta något mer specifikt.
 
Last edited:

Mr.cake

Medlem
Jag var där på dykresa i maj ( i år). Jag hade en vecka på en liveaboard (Palau Siren) och några dagar på före och efter på hotell.
Fördelen med liveaboard på Palau är att du slipper långa båtturer mellan dykplatserna.
Jag bodde första natten på Palau hotel som ligger i centrala Koror och är relativt billigt (för att vara Palau..) och är nästan nyrenoverat.
Men det ligger mitt i Koror och en bit från närmste strand så jag beslutade att mina resterande nätter bo på Palau Pacific Resort.
Detta hotell ligger på en fin strand och är fint (dock överprisat som de flesta hotell på Palau) där finns också en dykshop.

Vår liveaboard utgick från den största dykshopen (Sam's Tours) på ön och den verkar ha många olika båtar som går ut dagligen.
Dock vet jag inte om de är bra men de verkade seriösa.

Om du är historisk intresserad får du inte missa en tur till ön Peleliu där en av de blodigaste slagen mellan Japanarna och Amerikanarna utkämpades.

Ett tips är att direkt på flygplatsen skaffa ett lokalt simkort då roaming inte fungerar där.

Hör av dig du vill veta något mer specifikt.

Wow, trodde inte "the one and only" skulle svara. Hoppades på ett svar från din sida, men ville inte tagga dig i inlägget :p. Oerhört tacksam för tipsen!
 

Ricci

Medlem
Lånar tråden lite. När är det bäst säsong för att dyka i området kring Palau?
Vad jag fått höra att det temperaturen är relativt jämn (runt 27grader) året runt men lite mer regn och luftfuktighet på våra sommarmånader.
På vår höstkant kan det vara tropiska stormar som bildas i området för att sedan förstärkas riktning mot Filippinerna etc.
 

Flytoheaven

Medlem
Jag var där på dykresa i maj ( i år). Jag hade en vecka på en liveaboard (Palau Siren) och några dagar på före och efter på hotell.
Fördelen med liveaboard på Palau är att du slipper långa båtturer mellan dykplatserna.
Jag bodde första natten på Palau hotel som ligger i centrala Koror och är relativt billigt (för att vara Palau..) och är nästan nyrenoverat.
Men det ligger mitt i Koror och en bit från närmste strand så jag beslutade att mina resterande nätter bo på Palau Pacific Resort.
Detta hotell ligger på en fin strand och är fint (dock överprisat som de flesta hotell på Palau) där finns också en dykshop.

Vår liveaboard utgick från den största dykshopen (Sam's Tours) på ön och den verkar ha många olika båtar som går ut dagligen.
Dock vet jag inte om de är bra men de verkade seriösa.

Om du är historisk intresserad får du inte missa en tur till ön Peleliu där en av de blodigaste slagen mellan Japanarna och Amerikanarna utkämpades.

Ett tips är att direkt på flygplatsen skaffa ett lokalt simkort då roaming inte fungerar där.

Hör av dig du vill veta något mer specifikt.

Hur tog du dig till Koror? Via Manila? Hur mycket fick du ge för en vecka på liveaboard? Hört att det är ganska dyrt i Palau!?
Bra sugen själv på dyka där nån dag.
 

Ricci

Medlem
Hur tog du dig till Koror? Via Manila? Hur mycket fick du ge för en vecka på liveaboard? Hört att det är ganska dyrt i Palau!?
Bra sugen själv på dyka där nån dag.
Jag flög med United via Manila då jag veckan tidigare besökt vänner i Filippinerna och dykt lite också.
United flög i våras 2ggr/veckan direkt till Palau annars är det via Guam och du måste stanna en natt där.
Men det finns också direktflyg från ICN någon gång i veckan.
Liveaboarden fick jag ett specialpris på runt 28K SEK annars är det 35K och uppåt...
Det stämmer Palau är inte billigt på plats och även transport dit och vår svaga SEK förbättrar inte det...:(
 

Mr.cake

Medlem
Hur tog du dig till Koror? Via Manila? Hur mycket fick du ge för en vecka på liveaboard? Hört att det är ganska dyrt i Palau!?
Bra sugen själv på dyka där nån dag.

Jag flyger via ICN till Koror (Palau), med fördel att det är *A (Asiana) så det blir extra bagage med EBG. Synd bara att det är man är framme typ 5 på morgonen, kanske hinner med ett morgondyk alt morgondopp.
 

Mr.cake

Medlem
Nu är resan avslutad och tänkte dra en liten kortfattad summering. Tanken var att flyga Asiana, men vi slutade upp med några dagars layover i Taipei och flög med China Airlines istället.

Anledningen till resan var självklart att dyka, dykningen skall på många sätt vara "världbästa" och det var den verkligen! Skulle inte rekommendera att åka till Palau för strandlivet, då det inte finns några stränder på ön koror. 99% av turisterna rör sig runt ö-delen koror och där ligger även alla hotell. Såvitt jag vet erbjuder inte Palau några stora kedjor, du hittar t.ex ingen av de stora hotellkedjorna eller snabbmatsrestaurangerna. Men man finner många internationella varumärken i livsmedelsaffärerna ben&jerrys var en riktig favorit. Så Palau är verkligen drömmen för en dykare! Dra ett PM ifall ni undrar något specifikt :)
 
Toppen