Senaste nytt

Tips inför Galapagosöarna

Gus

Medlem
En kompis och jag flyger till Galapagosöarna (GPS) om drygt två veckor. Turkish dit och Avianca hem (på de långa sträckorna). Tänkte höra om ni har några speciella tips gällande Galapagos? Åtminstone @LSH @Thornado @DanielKif @AlbinS har besökt öarna?

Vi är inga stordykare men det känns som att vi i alla fall måste snorkla när vi är där. Har spanat på denna turen. Någon som har ett annat tips? https://www.viator.com/tours/Santa-Cruz/Navigable-tour-Pinzon-Island/d50212-190776P1

Vi stannar på Galapagos i 48 timmar och ska bo på ett hotell i staden Puerto Ayora på ön Santa Cruz. Ölbryggeriet på ön är ett givet utflyktsmål. Bästa tipset att se stora sköldpaddor? Restaurangtips?
 

Tonton

Medlem
En kompis och jag flyger till Galapagosöarna (GPS) om drygt två veckor. Turkish dit och Avianca hem (på de långa sträckorna). Tänkte höra om ni har några speciella tips gällande Galapagos? Åtminstone @LSH @Thornado @DanielKif @AlbinS har besökt öarna?

Vi är inga stordykare men det känns som att vi i alla fall måste snorkla när vi är där. Har spanat på denna turen. Någon som har ett annat tips? https://www.viator.com/tours/Santa-Cruz/Navigable-tour-Pinzon-Island/d50212-190776P1

Vi stannar på Galapagos i 48 timmar och ska bo på ett hotell i staden Puerto Ayora på ön Santa Cruz. Ölbryggeriet på ön är ett givet utflyktsmål. Bästa tipset att se stora sköldpaddor? Restaurangtips?

Får vi en reserapport? :D
 

AlbinS

Medlem
Yes, vi bodde några nätter i Puerto Ayora 2020 precis innan pandemin slog till. Snorkelturen till Pinzon var trevlig, mycket djurliv i vattnet och sen strandhugg på vägen tillbaka, så en trevlig dag. För landsköldpaddor tog vi en taxi från Puerto Ayora till sköldpaddscentret El Chato där man kan gå runt i parken och titta på sköldpaddor i (typ) det fria. Bara be taxin vänta kvar medan ni går runt i parken (1-2 timmar), och sen tillbaka till stan. Tar kanske 30 minuter att åka dit.

En annan trevlig grej att göra från Puerto Ayora är att promenera ut till Playa Tortuga och sen bort till den mindre stranden längst bort i bukten. Vi hyrde kajak där en timme och paddlade runt i bukten i kombination med snorkling. Det fanns gott om sköldpaddor och hammarhajar i vattnet när vi var där - riktigt häftigt att snorkla runt med!

Tyckte också Darwin-centret i östra delen av stan var trevligt för att få en del av historien kring Galapagosöarna, och också se lite djurliv.

Tyckte maten var generellt väldigt bra, speciellt om man gillar seafood - men för öl så var Santa Cruz brewery inne i stan nice för en öl i solnedgången, och vi hade en riktigt bra middag på Plaza el Jardin.

Ha en riktigt trevlig resa - Galapagosöarna är en fantastisk plats på jorden!
 

Gus

Medlem
Får vi en reserapport? :D
Kanske inte en reserapport men jag kan uppdatera med lite bilder från flygresan samt från Galapagos. Bland annat ska vi flyga Copa Airlines Boeing 737 MAX 9-A i business class: Panama City- Guayaquil. Dessutom var det ett tag sedan det rapporterades från Avianca business class.
Yes, vi bodde några nätter i Puerto Ayora 2020 precis innan pandemin slog till. Snorkelturen till Pinzon var trevlig, mycket djurliv i vattnet och sen strandhugg på vägen tillbaka, så en trevlig dag. För landsköldpaddor tog vi en taxi från Puerto Ayora till sköldpaddscentret El Chato där man kan gå runt i parken och titta på sköldpaddor i (typ) det fria. Bara be taxin vänta kvar medan ni går runt i parken (1-2 timmar), och sen tillbaka till stan. Tar kanske 30 minuter att åka dit.

En annan trevlig grej att göra från Puerto Ayora är att promenera ut till Playa Tortuga och sen bort till den mindre stranden längst bort i bukten. Vi hyrde kajak där en timme och paddlade runt i bukten i kombination med snorkling. Det fanns gott om sköldpaddor och hammarhajar i vattnet när vi var där - riktigt häftigt att snorkla runt med!

Tyckte också Darwin-centret i östra delen av stan var trevligt för att få en del av historien kring Galapagosöarna, och också se lite djurliv.

Tyckte maten var generellt väldigt bra, speciellt om man gillar seafood - men för öl så var Santa Cruz brewery inne i stan nice för en öl i solnedgången, och vi hade en riktigt bra middag på Plaza el Jardin.

Ha en riktigt trevlig resa - Galapagosöarna är en fantastisk plats på jorden!
Tusen tack för fin rapport, exakt det jag ville ha! :) Det är ungefär de sakerna du skrev som jag hade läst på om. Uppskattas med tips på restaurang.
 

DanielKif

Medlem
Var på Galapagos november 2019.
Jag Bodde inte på Santa Cruz så har inga tips där.
Stannar ni bara 48h så är inte heller dykning ett alternativ om ni inte gör det direkt.
Jag gjorde ett par dyk när jag var där.

Jag bodde på San Cristobal hela min vistelse men åkte via GAL hem. Tog lokalflyget över viker var trevligt.

Se till att ha kontanter(USD) med er.

Finns utfärder att se sköldpaddor så gör det. Det var mäktigt.
Ta en utfärd och snorkla. Djurlivet där är fantastiskt.

Här kommer lite olika bilder från resan.

IMG_0327.jpeg
IMG_0319.jpeg
IMG_0327.jpeg
IMG_0319.jpeg
IMG_0280.jpeg
IMG_0250.jpeg
IMG_0254.jpeg
IMG_0191.jpeg
IMG_0095.jpeg
IMG_0405.jpeg
IMG_0428.jpeg
IMG_0209.jpeg
IMG_0087.jpeg
IMG_0076.jpeg
 

Gus

Medlem
@Gus jag gör samma sak men i mitten på december, tar gärna emot tips på vad du/ni gjorde.
Då har du en underbar resa framför dig! Vilka flyger du med? Här kan du läsa lite om vad vi gjorde.


Denna snorkeltur åkte vi på https://www.viator.com/tours/Santa-Cruz/Navigable-tour-Pinzon-Island/d50212-190776P1. Jag bokade dock inte via Viator utan direkt via Ninfa Tour som håller i resan. Deras WhatsApp nummer är +593 95 892 2503. De är jättehjälpsamma.
 
Toppen