Senaste nytt

Tips inför ett besök på Harry Potter Studio Tour Warner Brothers, London

Maja

Medlem
Åker med familjen till London 13-16/12 och den 14:e har vi bokat in oss på Harry Potters Studio tour (Warner Bros. Studio Tour London - The Making of Harry Potter Har läst på så mycket jag bara kan och har koll på hur jag ska ta mig med pendeltåg dit etc.

MEN är det någon annan BC:are som personligen varit där som kan ge lite inside information så är det ju alltid uppskattat! :D

Bor första natten på HGI vid Heathrow, meden efterföljande två nätter blir på Hilton London Bankside. Vore himla skönt om vi kunde låsa in väskan vid Harry Potter-besöket, då det blir tight att hinna vägen om hotellet. Vi reser endast med handbagage, men en kabinväska behöver kunna låsas in.

Under lördagen är tanken att vi besöker någon julmarknad - tips? Och sedan lite allmän shopping. Tips på någon trevlig restaurang för lunch och middag? Var på Flat Iron sist jag var i London och tyckte det var bra, men skulle gärna gå någon annanstans denna gång. Gärna bra kött, men där det även finns en barnmeny efterfrågas. Inga stjärnrestauranger som tömmer halva reskassan på en middag denna gång. ;)

Tack på förhand! :)

Vi var där förra sommaren. Man tar tåget till från Euston Station i London till Watford Junction. Det tåget tar ungefär en halvtimme. När man kommer fram står det bussar utanför stationen som går till Harry Potter. Kostar några pund/pers och när vi var där tog de bara kontanter.

Det var som sagt sommar när vi var där så vi hade inte så mycket extra kläder, men jag har för mig att de hade en gratisgarderob.

Själva besöket tar från ett par timmar och uppåt, jag tror att vi var där 3-4 timmar.

Sen hoppas jag att du verkligen har bokat biljetter, de kan vara slutsålda månader i förväg.

Vi "misslyckades" första gången vi skulle åka dit. Resan var i mitten av augusti, och jag försökte köpa biljetter sista veckan i juni. Det var helt slutsålt under de dagar vi skulle vara i London. Fick göra en ny resa året efter istället.

När jag var där med min dotter (sista april 2018) såg det ut att vara slutsålt ett par veckor före, så jag började kolla på bussturer med biljett, men sedan dök det upp biljetter. Det var en måndag som vi var där, så det kanske var lite lättare. Eller så hade vi tur.

Bagageförvaring i London är ett svårt problem. Left Baggage finns på Euston, kostar typ 150kr per väska.

Restauranger? Borough Market ligger 10 min gångväg från Hilton Bankside.

@hallgren Biljetterna bokades tidigt i augusti och detta var enda fredagen i hela december där det fanns lediga tidigare! Flyget bokades efter biljetterna till Harry Potter var säkrade. :) I övrigt så har jag koll på tåget etc.

@Fredrik Staxäng Vad jag har läst mig till så ska man kunna låsa in en mindre bagageväska på plats, så vi chansar på det om vi inte är väldigt morgontidiga och tar vägen via Hilton Bankside och lämnar väskorna där. Tack för påminnelsen om Borough Market! :)

Hyr en bil istället, billigare, enklare, tjäna poäng.
Harry Potter har gratis parkering.
Slipp böket med Heatrow hotell och bo i Watford istället.

Parkering på Hilton Bankside är dock inte gratis :)

One day travelcard 1-9+watford verkar kosta 23.80 per vuxen, 11.90 per 11-15. Gratis för 10 och under. Lite billigare off-peak.

Har bara ett tips: avsätt ordentligt med tid.

Du (och dina barn) kommer uppskatta att inte behöva vara on the clock. Låt det ta den tid det tar - det är ett magiskt (ursäkta) ställe!

@Homer Det hade kunnat vara en idé, men jag har redan en prepaid bokning på HGI Heathrow så skippar bilen denna gången.

@Fredrik Staxäng Kollade tågpriserna och fick fram att en t & r skulle gå på £23.55 för 2 vuxna och 1 barn på 10 år mellan Euston och Watford Junction. Sedan tillkommer bussen på £2.50 p/p för en t&r t-banan.

Bör bli billigare än One day travelcard, men ska kolla lite på priset för t-banan sedan också.

@Brandforce Vi åker dit med inställningen att detta blir det första besöket och att vi lär behöva åka tillbaka minst en gång till. Helst hade vi velat boka platser redan kl 10:00 för att verkligen ha möjlighet att vara där så länge vi önskar, men det var som sagt var helt utsålt när jag började titta i augusti så vi fick nöja oss med 13:30 som var den tidigare tiden. Vi räknar med att vi är där tills de stänger! :D

Jag har köpt biljetter online för uthämtning i automat på station i England, och det har alltid fungerat bra. Tar dock några minuter på stationen. Föredrar print at home, eller app om det finns, men det verkar vara olika beroende på tågoperatör.

Vid Watford Junction station finns det en pub, The Flag. Vi åt inte där, bara kaffe och te, men det verkade vara ganska OK. Annars ligger Watfords centrum med galleria, donken, Five Guys etc en liten bit söderut vid Watford High Street. Det finns också en restaurang/kafeteria före biljettkontrollen på Harry Potter.

Toppen